zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cryptobelegger heeft gemiddeld 165 procent rendement

27 maart 2018 - Slechts een derde van de Nederlandse cryptobelegger heeft een negatief rendement op zijn investering. Eén op de vijf geeft zelfs aan dat het oorspronkelijk ingelegde bedrag meer dan verdubbeld is en gemiddeld heeft de cryptobelegger een rendement van 165 procent.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van GfK onder meer dan 50.000 Nederlanders van achttien jaar en ouder. Dit terwijl begin 2018 de waarde van de cryptomunten zoals de bitcoin sterk daalde.


 
Beleggen in cryptomunten
Inmiddels belegt vier procent van de volwassen Nederlanders in cryptomunten, dit komt neer op 540.000 mensen. Negatieve nieuwsberichten over onder andere het reguleren van de cryptomarkt en gehackte handelsplatformen schrikken vooralsnog niet af om in te stappen. 1,2 miljoen Nederlanders geven aan te willen beleggen in cryptomunten.
Ruim 40 procent van de cryptobeleggers heeft minder dan 250 euro geïnvesteerd, terwijl maar 6 procent meer dan 5000 euro heeft ingelegd. Het totaal geïnvesteerd bedrag in cryptomunten in Nederland valt in het niet vergeleken met bijvoorbeeld het totale uitstaande spaarsaldo of aandelenkapitaal.

Behoefte aan financieel advies
Ruim 90 procent van de cryptobeleggers belegt zelfstandig, zonder hulp van een financieel adviseur. Naarmate het ingelegde bedrag stijgt, wordt er vaker gebruik gemaakt van financieel advies. Zo blijkt dat beleggers die minimaal 5000 euro hebben geïnvesteerd, in ruim een kwart van de gevallen gebruikmaken van een financieel adviseur. Cryptobeleggers die gebruik maken van een financieel adviseur hebben minder vaak een negatief rendement op hun investering (achttien procent vs. 35 procent), maar verdubbelen het ingelegde bedrag minder vaak (tien procent vs. twintig procent) vergeleken met mensen die zelfstandig beleggen. Onder de groep mensen die overwegen in te stappen is meer behoefte aan advies. Ruim een kwart van hen geeft aan gebruik te gaan maken van de kennis van een financieel adviseur. Binnen deze groep ‘adviesgebruikers’ wil een kwart ook de aan- en verkoop door de financieel adviseur laten uitvoeren.

Cryptobelegger vaker klant bij Binck, Knab en Moneyou
Cryptocurrencies zijn oorspronkelijk ontwikkeld om geldzaken te decentraliseren. Dit beeld zie je ook terug wanneer we kijken naar het aantal banken waar cryptobeleggers hun financiële producten onderbrengen. Nederlanders die niet in cryptomunten beleggen hebben in 43 procent van de gevallen hun bankzaken bij één bank ondergebracht. Bij cryptobeleggers ligt dit aandeel op slechts 33 procent. Ook het gemiddeld aantal banken waar cryptobeleggers klant zijn ligt hoger (1,9 vs. 2,3). Daarnaast valt op dat ze in vergelijking met de gemiddelde Nederlander dubbel zo vaak klant zijn bij Binck, Knab en Moneyou. Dit zijn, niet toevallig, relatief nieuwe banken met een onderscheidende propositie ten aanzien van de traditionele grootbanken.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cryptobelegger houdt vertrouwen ondanks crash
 De blockchain-revolutie – een internet van vertrouwen
 Pinnen, contant geld of bitcoins: het gaat niet om de betaalmethode maar om de keuze
 Bitcoin bekend maar niet veel in bezit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10