zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebrek aan kennis malafide e-mail gevaar voor bedrijven

31 oktober 2017 - Op Internationale Internet Dag blijkt dat kennis over malafide e-mails en phishing onder Nederlanders tekort schiet. De termen zijn inmiddels wel bekend, zo weet 82 procent wat phishing is. Echter  betekent dit niet dat dit soort e-mails ook daadwerkelijk worden herkend.

Maar liefst twee op de vijf Nederlanders (41 procent) herkent valse linkjes en e-mailadressen niet. Toch is bijna driekwart (73 procent) van de Nederlanders er zelf wel van overtuigd dat zij een malafide e-mail direct weten te identificeren. Dit blijkt uit onderzoek van BIT, specialist in colocatie, internetverbindingen, managed hosting en outsourcing, onder 1.012 Nederlanders met een kantoorbaan. De gegevens zijn gebundeld in het rapport ‘Internet eigenwijs 2017’.


Om te toetsen of Nederlanders malafide e-mails daadwerkelijk herkennen, hebben de respondenten een aantal links en e-mailadressen voorgelegd gekregen met de vraag welke van deze mogelijk vals zijn. Naast de mogelijk valse links en e-mailadressen worden ook de correcte aangemerkt als nep. Dit laat zien hoe moeilijk het is om malafide e-mails te herkennen zonder richtlijnen.
 
Schadelijke bestanden in de e-mail
Malafide e-mails bevatten vaak een schadelijke link of bestand. Daarom is de Nederlandse werknemer ook gevraagd welk type bestand zij denken dat mogelijk schade kan toebrengen aan een computer. Feitelijk kan ieder bestand schadelijk zijn, maar uit het onderzoek blijkt dat dit niet bekend is bij de respondenten. Er wordt vooral vanuit gegaan dat bestanden als .exe (45 procent), .jar (38 procent), .js (35 procent) en .zip (35 procent) schadelijk zijn. Maar liefst één op de drie Nederlanders heeft geen idee welke bestanden schade kunnen toebrengen.
 
Signaleringsfunctie

Nederlanders geven tenslotte aan niet betrokken te zijn bij de signaleringsfunctie van malafide e-mails. Zo geeft maar liefst 60 procent aan geen contact op te nemen met een bedrijf, wanneer zij een nep e-mail van dit bedrijf ontvangen. Hiervan geeft één op de vijf respondenten toe weleens een nep e-mail gesignaleerd te hebben, maar hier vervolgens geen actie op te hebben ondernomen.
 Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT, over de resultaten: "Het ontbreekt de Nederlandse werknemer aan kennis op het gebied van malafide e-mails. Dit soort mails worden alsmaar moeilijker te onderscheiden van echt. Waar voorheen het taalgebruik en de vormgeving goede richtlijnen waren, biedt dit nu geen handvatten meer. Dit kennisgebrek heeft ook gevolgen voor bedrijfsnetwerken. Bij twijfel openen werknemers de mogelijk valse mail namelijk eerder op de werkcomputer dan op de privélaptop. Waarschijnlijk omdat de werknemer er vanuit gaat dat de IT-afdeling alles goed heeft geregeld en mogelijke problemen oplost. Daarom is het belangrijk dat risico’s worden uitgelegd en herkend. Geef trainingen en stel maatregelen op die behapbaar en bewerkbaar zijn. Zo is eenieder weer een stapje dichterbij een open, vrij en veilig internet."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Mobiele apps & vakantie: expert tips voor CEO’s
 Phishing-e-mails opsporen: tien aandachtspunten
 'Beveiliging e-mail is een maatschappelijke verantwoordelijkheid'
 De grootste security-bedreigingen voor 2017
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
meer top 10