zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse CMO worstelt met snelheid digitale transformatie

19 maart 2018 - De huidige organisatiestructuur en het tekort aan digitaal goed opgeleide werknemers maken dat de Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) worstelen met de implementatiesnelheid van de digitale transformatie.

De CMO’s van vandaag de dag moeten zowel verstand hebben van data en technologie, als van merkstrategie en creativiteit. Ook zijn ze druk bezig om de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers te dichten. Dit en meer blijkt uit het ‘Report on Marketing Innovation’ waarvoor Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 25 toonaangevende CMO’s heeft ondervraagd. 


 
Nieuwe technologieën zijn leuk, maar focus ligt op essentie van marketing
Ondanks de uitdagingen en complexiteit waarmee CMO’s zich geconfronteerd zien, zijn de ondervraagde CMO’s enthousiast over alle nieuwe technologieën en marketinginnovaties. Ze zijn vooral benieuwd hoe deze innovaties hen helpen de customer journey te optimaliseren. Innovaties als Voice, Augmented Reality en Artificial Intelligence worden met grote belangstelling gevolgd. De CMO’s zijn zich echter ook bewust van het risico dat ze te veel worden afgeleid door alle nieuwe tools en hypes, en benadrukken het belang om hun focus te houden op de essentie van marketing.
 
Kloof tussen oude en nieuwe generatie marketeers 
De grootste personele uitdagingen die CMO’s aangeven zijn het aantrekken en behouden van het juiste (digitale) talent en het dichten van de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers. Het senior management is zich ervan bewust dat zij niet altijd de digitale ontwikkelingen begrijpen en zich daarin verder moeten ontwikkelen om zo de digitale agenda effectief te kunnen pushen. Terwijl de generatie digital natives het bedrijf zal verlaten wanneer ze niet de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen in een digitale omgeving. Hierdoor staat het investeren in goede training en opleiding hoog op de agenda van de CMO.
 
Het hele marketingecosysteem moet transformeren
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "Digitaal volwassen worden is niet alleen de taak van de CMO. Het hele marketingecosysteem, inclusief de hogescholen en universiteiten, moet transformeren. Marketingorganisaties moeten overstappen van alleen ‘digitaal doen’ naar daadwerkelijk ‘digitaal worden’ en dat is geen gemakkelijk traject. De focus ligt nu nog te veel op technologische verandering in plaats van op ondersteunende processen en gedrag. Alle huidige processen, werkwijzen en bedrijfsstructuren moeten opnieuw worden bekeken en de nieuwe trainingsmethoden moeten de juiste kennis en hulpmiddelen voor het digitale tijdperk bevatten. IAB Nederland zal daarbij de ondersteuning bieden die nodig is." 
 
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek 
De rol van data en technologie is net als vorig jaar enorm belangrijk voor de CMO, toch geeft bijna een derde van de ondervraagden aan geen datastrategie te hebben. 
Ondanks het feit dat steeds meer inkoop van media inhouse plaatsvindt, blijft er een grote rol weg gelegd voor mediabureaus. Het merendeel van de ondervraagden verwacht een rol van het mediabureau op het gebied van content creatie en advies over het gebruik van data.
Veel CMO’s werken hard aan het op orde krijgen van hun data betreffende de GDPR- wetgeving. Tegelijkertijd is er bij de CMO’s nog veel onzekerheid over wat de exacte consequenties van deze wetgeving zullen zijn. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Echt goede marketing begint bij het kennen van uw klant
 Marketeer: ‘focus op meetbaarheid leidt tot saaiere marketingplannen’
 Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau
 Data-integratie en automatisering hoog op agenda marketeers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10