zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse CMO worstelt met snelheid digitale transformatie

19 maart 2018 - De huidige organisatiestructuur en het tekort aan digitaal goed opgeleide werknemers maken dat de Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) worstelen met de implementatiesnelheid van de digitale transformatie.

De CMO’s van vandaag de dag moeten zowel verstand hebben van data en technologie, als van merkstrategie en creativiteit. Ook zijn ze druk bezig om de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers te dichten. Dit en meer blijkt uit het ‘Report on Marketing Innovation’ waarvoor Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 25 toonaangevende CMO’s heeft ondervraagd. 


 
Nieuwe technologieën zijn leuk, maar focus ligt op essentie van marketing
Ondanks de uitdagingen en complexiteit waarmee CMO’s zich geconfronteerd zien, zijn de ondervraagde CMO’s enthousiast over alle nieuwe technologieën en marketinginnovaties. Ze zijn vooral benieuwd hoe deze innovaties hen helpen de customer journey te optimaliseren. Innovaties als Voice, Augmented Reality en Artificial Intelligence worden met grote belangstelling gevolgd. De CMO’s zijn zich echter ook bewust van het risico dat ze te veel worden afgeleid door alle nieuwe tools en hypes, en benadrukken het belang om hun focus te houden op de essentie van marketing.
 
Kloof tussen oude en nieuwe generatie marketeers 
De grootste personele uitdagingen die CMO’s aangeven zijn het aantrekken en behouden van het juiste (digitale) talent en het dichten van de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers. Het senior management is zich ervan bewust dat zij niet altijd de digitale ontwikkelingen begrijpen en zich daarin verder moeten ontwikkelen om zo de digitale agenda effectief te kunnen pushen. Terwijl de generatie digital natives het bedrijf zal verlaten wanneer ze niet de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen in een digitale omgeving. Hierdoor staat het investeren in goede training en opleiding hoog op de agenda van de CMO.
 
Het hele marketingecosysteem moet transformeren
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "Digitaal volwassen worden is niet alleen de taak van de CMO. Het hele marketingecosysteem, inclusief de hogescholen en universiteiten, moet transformeren. Marketingorganisaties moeten overstappen van alleen ‘digitaal doen’ naar daadwerkelijk ‘digitaal worden’ en dat is geen gemakkelijk traject. De focus ligt nu nog te veel op technologische verandering in plaats van op ondersteunende processen en gedrag. Alle huidige processen, werkwijzen en bedrijfsstructuren moeten opnieuw worden bekeken en de nieuwe trainingsmethoden moeten de juiste kennis en hulpmiddelen voor het digitale tijdperk bevatten. IAB Nederland zal daarbij de ondersteuning bieden die nodig is." 
 
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek 
De rol van data en technologie is net als vorig jaar enorm belangrijk voor de CMO, toch geeft bijna een derde van de ondervraagden aan geen datastrategie te hebben. 
Ondanks het feit dat steeds meer inkoop van media inhouse plaatsvindt, blijft er een grote rol weg gelegd voor mediabureaus. Het merendeel van de ondervraagden verwacht een rol van het mediabureau op het gebied van content creatie en advies over het gebruik van data.
Veel CMO’s werken hard aan het op orde krijgen van hun data betreffende de GDPR- wetgeving. Tegelijkertijd is er bij de CMO’s nog veel onzekerheid over wat de exacte consequenties van deze wetgeving zullen zijn. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst
 Winnaars bekend van 2019 EMEA Convergence Client Awards
 Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Echt goede marketing begint bij het kennen van uw klant
 Marketeer: ‘focus op meetbaarheid leidt tot saaiere marketingplannen’
 Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau
 Data-integratie en automatisering hoog op agenda marketeers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk
Betere werksfeer vermindert werkstress
Zestigplusser is zich niet bewust van gevaren openbare wifi
Hoe meer energiebronnen, hoe kleiner de kans op uitval
Zo voorkomt u keuzestress
Een start-up managen: op het juiste moment de juiste prioriteit stellen
Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
Vrouwen nemen slechts 16,9 procent van bestuursfuncties wereldwijd in
Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie
meer top 10