zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier dingen die managers moeten kunnen

17 januari 2018 - Binnen vijftien jaar van lokaal reseller van printers uitgroeien tot één van Nederlands grootste leveranciers van de digitale werkplek. Wat vraagt dat van een manager?

"Het belangrijkst zijn een luisterend oor, zelfkennis, een helder doel en discipline: succesvol ondernemen is keihard willen werken," stelt Bas Kamphuis, die als oprichter en CEO de stormachtige groei van het bedrijf in goede banen leidde. Wat moeten managers kunnen?



Keuzes maken
Of de economie nou goed draait of in het slop zit, ondernemen betekent altijd dat er scherp aan de wind moet worden gezeild. Iemands leiderschapsstijl moet dat ook reflecteren, weet Kamphuis uit eigen ervaring. "Dat betekent dat u keuzes moet durven maken, hoe lastig dat soms ook kan zijn. Als een bedrijf op een zeker moment een uitstekende financiële manager heeft, betekent dat niet dat diezelfde manager tien jaar later ook nog de juiste man of vrouw op de goede plek is." Om goed te kunnen managen moet u de inzichten die u nodig hebt bij uw mensen kunnen halen, stelt hij. "Als uw mensen niet de info kunnen brengen die unodig hebt, moet u een besluit durven nemen – pijnlijk of niet. Doet u dat niet, dan moet u accepteren dat uw groei zeer waarschijnlijk zal stagneren."

Creatief zijn
Ondernemen is nooit zonder risico’s. Dat vraagt, zeker in economisch mindere tijden, om een creatieve manager. Kamphuis: "Door out-of-the-box te denken hebben we een grote overname kunnen doen, wat ons in één klap landelijke dekking gaf."

Naar goed advies luisteren
In dat halen van informatie schuilt een andere, volgens Kamphuis onontbeerlijke eigenschap voor succesvolle managers: een luisterend oor. "Hoewel het belangrijk is om uw doel helder voor ogen te houden, is het goed om als ondernemer nooit te vergeten dat er vaak meerdere wegen naar dat doel leiden," zegt Kamphuis. "Sommige ondernemers missen die flexibiliteit in hun stijl van managen en geloven te veel in hun eigen gelijk. Dat is simpelweg onverstandig. Wanneer u een bedrijf snel wil laten groeien, moet u de goede inzichten en slimme adviezen van anderen ter harte kunnen nemen. Zolang u als manager weet waar u naar toe wil, is het alleen maar heel goed als iemand anders op dat moment een betere weg naar dat doel weet."

Hard werken
De laatste tip is misschien een open deur: veel en hard werken. Kamphuis: "Leiderschap verdient u naar mijn mening nooit zomaar: dat moet worden gegund. Dat betekent dat u, als u mensen hard voor u wil laten werken, u zelf het goede voorbeeld moet geven." In Kamphuis’ ervaring bepaalt niet de hoogte van het salaris hoe hard mensen werken, maar de visie die een manager aan de dag legt. "Wie erin slaagt de werknemers te enthousiasmeren en mee te nemen op reis naar een bepaald doel, zal zijn of haar bedrijf veel sneller naar een hoger plan kunnen tillen. U moet het niet alleen willen doen: u staat dan wel voor de club, maar uiteindelijk doet u het toch allemaal samen."
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkers waarderen coachend leiderschap
 Waarom u als manager nooit uw uren hoeft te registreren
 Managers beduidend tevredener dan medewerkers
 LinkedIn tips voor managers
 
 
reacties
 
Piet  |   | 
22-01-2018
 | 
14:59 uur
Ik ben van mening dat de kloof tussen Kamphuis en een gedeelte van het personeel erg groot is. Ben van mening dat een gedeelte van het personeel niet eens is met zijn opvattingen. Het is eerder bij PCI harder werken voor steeds minder besteedbaar inkomen.
Hans  |   | 
28-01-2018
 | 
15:17 uur
Ik sluit mij aan bij Piet, heer Kamphuis wil zijn personeel niet motiveren maar wel veel harder laten werken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10