zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier dingen die managers moeten kunnen

17 januari 2018 - Binnen vijftien jaar van lokaal reseller van printers uitgroeien tot één van Nederlands grootste leveranciers van de digitale werkplek. Wat vraagt dat van een manager?

"Het belangrijkst zijn een luisterend oor, zelfkennis, een helder doel en discipline: succesvol ondernemen is keihard willen werken," stelt Bas Kamphuis, die als oprichter en CEO de stormachtige groei van het bedrijf in goede banen leidde. Wat moeten managers kunnen?



Keuzes maken
Of de economie nou goed draait of in het slop zit, ondernemen betekent altijd dat er scherp aan de wind moet worden gezeild. Iemands leiderschapsstijl moet dat ook reflecteren, weet Kamphuis uit eigen ervaring. "Dat betekent dat u keuzes moet durven maken, hoe lastig dat soms ook kan zijn. Als een bedrijf op een zeker moment een uitstekende financiële manager heeft, betekent dat niet dat diezelfde manager tien jaar later ook nog de juiste man of vrouw op de goede plek is." Om goed te kunnen managen moet u de inzichten die u nodig hebt bij uw mensen kunnen halen, stelt hij. "Als uw mensen niet de info kunnen brengen die unodig hebt, moet u een besluit durven nemen – pijnlijk of niet. Doet u dat niet, dan moet u accepteren dat uw groei zeer waarschijnlijk zal stagneren."

Creatief zijn
Ondernemen is nooit zonder risico’s. Dat vraagt, zeker in economisch mindere tijden, om een creatieve manager. Kamphuis: "Door out-of-the-box te denken hebben we een grote overname kunnen doen, wat ons in één klap landelijke dekking gaf."

Naar goed advies luisteren
In dat halen van informatie schuilt een andere, volgens Kamphuis onontbeerlijke eigenschap voor succesvolle managers: een luisterend oor. "Hoewel het belangrijk is om uw doel helder voor ogen te houden, is het goed om als ondernemer nooit te vergeten dat er vaak meerdere wegen naar dat doel leiden," zegt Kamphuis. "Sommige ondernemers missen die flexibiliteit in hun stijl van managen en geloven te veel in hun eigen gelijk. Dat is simpelweg onverstandig. Wanneer u een bedrijf snel wil laten groeien, moet u de goede inzichten en slimme adviezen van anderen ter harte kunnen nemen. Zolang u als manager weet waar u naar toe wil, is het alleen maar heel goed als iemand anders op dat moment een betere weg naar dat doel weet."

Hard werken
De laatste tip is misschien een open deur: veel en hard werken. Kamphuis: "Leiderschap verdient u naar mijn mening nooit zomaar: dat moet worden gegund. Dat betekent dat u, als u mensen hard voor u wil laten werken, u zelf het goede voorbeeld moet geven." In Kamphuis’ ervaring bepaalt niet de hoogte van het salaris hoe hard mensen werken, maar de visie die een manager aan de dag legt. "Wie erin slaagt de werknemers te enthousiasmeren en mee te nemen op reis naar een bepaald doel, zal zijn of haar bedrijf veel sneller naar een hoger plan kunnen tillen. U moet het niet alleen willen doen: u staat dan wel voor de club, maar uiteindelijk doet u het toch allemaal samen."
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkers waarderen coachend leiderschap
 Waarom u als manager nooit uw uren hoeft te registreren
 Managers beduidend tevredener dan medewerkers
 LinkedIn tips voor managers
 
 
reacties
 
Piet  |   | 
22-01-2018
 | 
14:59 uur
Ik ben van mening dat de kloof tussen Kamphuis en een gedeelte van het personeel erg groot is. Ben van mening dat een gedeelte van het personeel niet eens is met zijn opvattingen. Het is eerder bij PCI harder werken voor steeds minder besteedbaar inkomen.
Hans  |   | 
28-01-2018
 | 
15:17 uur
Ik sluit mij aan bij Piet, heer Kamphuis wil zijn personeel niet motiveren maar wel veel harder laten werken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10