zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers spelen cruciale rol bij beveiliging

4 januari 2018 - Beveiligingsrisico’s komen van alle kanten, maar bedrijven vrezen vooral kwetsbaarheden in software van derden, op de voet gevolgd door fraude door werknemers en het niet volgen van security beleidsregels.

Dat blijkt uit de F5 Networks Infosecurity Survey 2017. Benelux directeur Ronald Vanhijfte licht de resultaten toe: "Het soort bedreigingen en de bijkomende zorgen verschuiven jaarlijks. Bedrijven moeten daar constant op inspelen om zichzelf te beschermen."


 
Ander soort aanvallen
De uitkomsten uit het jaarlijkse onderzoek tonen dat het aantal slachtoffers van een aanval rond de 50 procent van de bedrijven blijft schommelen, maar dat de vorm van de aanvallen verschuift van virussen en trojans naar vooral DDoS-aanvallen, ransomware en DNS-injecties. Hiermee verandert ook de zorg over hoe de kwetsbaarheden ontstaan. Vanhijfte: "Een opvallende stijging is te zien in het aantal mensen dat zich zorgen maakt over fraude door werknemers: vorig jaar nog een kwart, nu een goede 37 procent. Het staat daarmee op een gedeelde tweede plek met het niet naleven van security-beleid; ook een interne aangelegenheid dus. Op de eerste plek staat echter de zorg om beveiligingsgaten in software van derden, een zorg die nog niet eerder zo groot was."

Gevolgen?
De risico’s zijn reëel, dus wat zijn de belangrijkste gevolgen als het inderdaad fout gaat? Vanhijfte: "Na een aanval, effectief of niet, treedt er van alles in werking. Dit kost tijd van u en medewerkers, het vraagt mogelijk om investering in nieuwe beschermingsmaatregelen, systemen moet worden hersteld, relaties moeten worden ingelicht en nog veel meer. Allemaal praktische zaken, maar uit het onderzoek blijkt dat juist de immateriële gevolgen, de reputatieschade, het meest wordt gevreesd. Het wordt al jaren genoemd als grootste angst, maar groeit ook dit jaar weer met een aantal procent."
 
Cruciale rol
Managers spelen hierin nog altijd een cruciale rol. Vanhijfte: "Security hoger op de directie-agenda krijgen, wordt al jaren gezien als prioriteit om een steviger security-beleid door te kunnen voeren. Het voornemen om het security-beleid te verstevigen komt ook jaarlijks terug. Dat kan twee dingen betekenen: of de bedrijven krijgen het niet voor elkaar, of het is een ongoing proces. Dat laatste is uiteraard sowieso waar. Het is aan u om de juiste maatregelen treffen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
 De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
 Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-besluitvormer heeft vertrouwen in beveiliging
 Security 2018: automatisering, de boardroom en GDPR
 Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost
 Vijf cybersecuritytrends voor 2018
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen (1) 
Telefonische bereikbaarheid organisaties is verslechterd (1) 
'Noodzaak vrouwenquotum is om te huilen' (1) 
Bellen en videobellen via internet in de lift (1) 
HR te vaak aan de zijlijn bij transformatie naar agile organisatie (1) 
top10
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden
Videomeetings: stabiele videokwaliteit, persoonlijke bereikbaarheid en noise cancellation cruciaal
Een op vijf werkenden bang om door corona baan te verliezen
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Zo voert u intieme gesprekken via het scherm
Cybercrime afgelopen jaar fors toegenomen
meer top 10