zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bestuurder financiële sector kent gevolgen AI niet

30 november 2017 - 61 procent van de mensen werkzaam in de financiële sector zegt dat het bestuur van de organisatie waarvoor hij/zij werkt, niet precies weet wat de gevolgen van de groei in kunstmatige intelligentie (AI) zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van Synechron, gehouden onder 344 Nederlandse professionals uit de financiële sector. Bovendien denkt bijna de helft van de ondervraagden dat binnen vijf jaar (een deel van) zijn baan is overgenomen door kunstmatige intelligentie.


 
Voldoende kennis?
"Dit onderzoek laat zien dat veel werknemers in de financiële sector twijfelen of de werkgever voldoende kennis heeft op het gebied van kunstmatige intelligentie om de consequenties er van in te schatten," aldus Joost Loves, directeur van Synechron. "Veel van onze klanten zijn tegenwoordig bezig met nieuwe initiatieven rondom kunstmatige intelligentie. Het duurt natuurlijk even voordat deze volledig ontwikkeld en geïmplementeerd zijn binnen de organisatie. Dan moeten de werknemers zich ook nog echt bewust worden van de veranderingen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen."
 
Toekomstig personeel
Opvallend is dat 46 procent van de ondervraagden denkt dat AI binnen vijf jaar (een deel van) zijn baan heeft overgenomen. Daarnaast verwacht de helft in de toekomst problemen bij het vinden van personeel dat met kunstmatige intelligentie uit de voeten kan. Loves: "De angst dat robots het werk overnemen, is de afgelopen decennia hardnekkig gebleken. Het is echter veel logischer dat AI een ondersteunende rol gaat vervullen voor AI-vaardige werknemers. Door de toenemende digitalisering van de samenleving en een hogere ‘exposure’ aan AI, zou je verwachten dat deze vaardigheid in de toekomst, als vanzelf zal toenemen. Dit onderzoek laat echter zien dat het vertrouwen hierin vanuit de financiële wereld, om wat voor reden dan ook, ontbreekt."
 
Cybercrime
Maar liefst 89 procent van de ondervraagden ziet cybercrime als de grootste bedreiging voor de branche. "Vanuit de financiële wereld merken we een steeds grotere afhankelijkheid van digitale systemen. De tijd dat alles met de hand werd bijgehouden in een multomap is nu echt voorbij," aldus Loves. "Het ligt daarom voor de hand dat de angst voor aanvallen op de digitale infrastructuur, die de potentie hebben om de hele sector lam te leggen, steeds groter wordt. Ook hierin zien we een groeiend bewustzijn bij onze klanten, die zich steeds vaker oriënteren en ontwikkelen in emerging technologies zoals robotisering en blockchain."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
 CSU voor achtste keer op rij ‘Top Employer’
 Duurzame lessen van verstoring in de logistieke keten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hedendaagse marketeer omarmt AI-revolutie
 Verwarring bij de consument rondom Artificial Intelligence
 Waarom artificial intelligence de sleutel is tot securitysucces
 Sectorbrede investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) in 2020
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars (1) 
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021 (1) 
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst (1) 
Klanten willen slechts twee dingen (2) 
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (2) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
top10
Klanten willen slechts twee dingen
Dit zijn de vijf meest gegoogelde HR-thema's van 2020
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Vier (logistieke) banen die door de Brexit belangrijker zijn dan ooit
meer top 10