zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers

15 november 2017 - Managers hebben een verkeerd beeld over werkstress bij hun werknemers. 40 procent van het hoger management is in de veronderstelling dat hun medewerkers nauwelijks stress ervaren. 58 procent denkt dat de stress wordt veroorzaakt door teveel taken. 

Professor Willem van Rhenen, tevens lid van de Raad van Bestuur bij Arbo Unie, geeft aan dat dit juist de grootste misvatting is. Werkstress is een gevolg van te weinig steun, te weinig verantwoordelijkheid, te weinig positieve energie. Arbo Unie pleit voor herkenning van de juiste oorzaken van werkstress om adequate hulp te kunnen bieden en aan preventie te werken.


Onderzoeksbureau GfK deed in opdracht van Arbo Unie onderzoek naar de werkstress onder hogere management en hun kijk op de werkstress bij hun medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd onder 475 managers en directeuren die werkzaam zijn in alle sectoren.

Managers hebben zelf veel stress
Gemiddeld vindt 75 procent van de ondervraagde managers en directeuren zichzelf zeer stressbestendig. Tegelijkertijd geeft 35 procent aan zelf doorgaans veel stress te ervaren en te verwachten dat dit nog zal toenemen. Jan van den Hoogen, Arbeids- en Organisatieadviseur bij Arbo Unie, denkt dat dit ook met imago te maken heeft. "Managers en directeuren hebben een hogere mate van vrijheid en regie, en het is in deze doelgroep ook ‘not done’ om te klagen over de werkdruk. Dat is niet goed voor de carrière. Daardoor herkennen zij ook minder snel dat er wel serieuze klachten bij hun medewerkers zijn."

Perceptie en beeld van werkstress moet anders
Van den Hoogen denkt dat de oorzaken van werkstress goed moeten worden beoordeeld om de juiste hulp te kunnen bieden en werkstress te voorkomen. "Is er werkelijk sprake van teveel taken of krijgen mensen te weinig steun van een leidinggevende? Immers, uit het onderzoek blijkt dat het gebrek aan steun ook bij managers de belangrijkste oorzaak van stress is.
Het advies aan managers is om bij signalen van werkstress bij de eigen werknemers vooral niet zichzelf als vertrekpunt te hanteren als het om werkmoraal gaat. Verplaats u in de positie van de medewerker en kijk naar de werkelijke klachten, in plaats van een signaal weg te zetten als onnodig geklaag. Ook een gezonde reflectie op het eigen functioneren kan hieraan bijdragen. Vaak worden externe oorzaken buiten het team gezocht voor het ontstaan van werkstress. In de praktijk blijkt vaak vooral de stijl van leidinggeven mede oorzaak van de werkstress bij medewerkers.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress
 40 procent Nederlanders worstelt met werkstress
 Tien praktische tips tegen werkstress
 Top drie manieren om werkstress te bestrijden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
Trends voor de datacenterbranche
meer top 10