zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

40 procent Nederlanders worstelt met werkstress

14 november 2016 - In Nederland worstelen medewerkers met het effectief omgaan met werkstress. Maar liefst 40 procent van de medewerkers ervaart structureel werkstress door een te hoge werkdruk en een verstoorde werk- en privébalans.  

Factoren die de vitaliteit van werkend Nederland negatief beïnvloeden.  Dit blijkt uit het onderzoek ‘Lang leve de werkdruk!’ van Schouten & Nelissen onder ruim 1.000 werknemers.


 
Werkdruk
Ruim de helft van de medewerkers (54 procent) geeft aan het gevoel te hebben steeds achter de feiten aan te lopen, hoe hard zij ook werken. Een derde van de werknemers heeft moeite om het werk ’s avonds van zich af te zetten. Hierdoor lopen ze de kans om opgebrand te raken, met alle gevolgen van dien. Zo heeft 41 procent van de medewerkers de afgelopen twaalf maanden verzuimd, is slechts veertien procent van de medewerkers vitaal en loopt maar liefst 30 procent van de medewerkers het risico op een burn-out.
 
Vicieuze cirkel
Jessica van Wingerden, directeur Schouten Research: "Werkstress wordt mede veroorzaakt door een te hoge werkdruk en een onevenwichtige werk-privébalans. 32 procent van de medewerkers geeft aan dat hun privéleven onder druk staat door het werk. Ruim driekwart (78 procent) werkt structureel over en bijna een kwart (24 procent) werkt twintig uur per maand extra om het werk af te krijgen. Medewerkers die veel uren werken en het werk thuis niet los kunnen laten, herstellen onvoldoende om de volgende dag weer energiek en met een volle accu de werkdag te starten. De accu loopt daardoor feitelijk langzaam steeds verder leeg, wat het lastig maakt om optimaal te kunnen presteren. Medewerkers komen daardoor steeds meer in een energiebesparende modus."
 
Vitaliteit
Volgens Van Wingerden tonen de uitkomsten van het onderzoek dat er nog veel te winnen is in het verbeteren van de werk-privébalans en de vitaliteit van medewerkers. "Het is zaak dat organisaties en hun leidinggevenden een goede balans stimuleren en faciliteren zodat de vitaliteit van medewerkers -die vanuit een goede werk-privébalans met passie en energie werken- verbetert. Het faciliteren van die balans start met voorbeeldgedrag en dialoog tussen medewerkers en leidinggevenden. Leidinggevenden die daarbij vanuit hun voorbeeldfunctie laten zien hoe zij zelf de balans bewaren, stimuleren en inspireren medewerkers om ook zelf meer regie op balans te nemen. Een goede balans in het werk draagt niet alleen bij aan duurzame inzetbaarheid en de gezondheid van medewerkers, maar verbetert ook de creativiteit, innovatiekracht en prestaties van organisaties."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien praktische tips tegen werkstress
 Negen van de tien jonge vrouwen hebben stressklachten
 Nederlandse werknemers schieten in de stress
 Generatieverschil leidt tot spanningen op de werkvloer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
meer top 10