zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Banken nog niet klaar voor Europese richtlijn betalingsverkeer

25 oktober 2017 - Hoewel de nieuwe richtlijn voor het vergroten van concurrentie op de betaalmarkt (PSD2) reeds januari 2018 in werking treedt, zijn weinig Europese banken daadwerkelijk klaar voor de richtlijn.

Uit onderzoek van PwC onder 39 grote banken uit achttien Europese landen, waaronder Nederland, blijkt dat 38 procent nog bezig is met het bepalen van de impact van PSD2, terwijl slechts negen  procent de vereisten momenteel implementeert.



Toegankelijk voor andere dienstverleners
Als gevolg van PSD2 zijn Europese banken straks verplicht betaaldata en rekeninginformatie van klanten toegankelijk te maken voor andere dienstverleners, mits de klant daar toestemming voor geeft. Dat biedt kansen voor nieuwe spelers. Dat weinig banken in Europa voldoen aan de PSD2-vereisten vindt bankenspecialist Eugenie Krijnsen van PwC geen goed signaal.
Een verklaring heeft ze wel. "Er komt veel op banken af. Zo moeten bestaande IT-systemen worden gekoppeld aan technologieën op het gebied van bijvoorbeeld data-analyse en mobile. Ten tweede zijn er zorgen rondom informatiebeveiliging en privacy. Niet alleen bij banken zelf, maar ook bij toezichthouders en andere stakeholders. Bovendien kent PSD2 nog open eindjes, zoals het ontbreken van een gemeenschappelijke API-standaard. En ten slotte staan banken voor een stevig strategisch vraagstuk. Zij moeten in raptempo het ontluikende betalingslandschap analyseren en nieuwe verdienmogelijkheden in kaart brengen om ook in de toekomst relevant te blijven."

Aggregator-platform
Volgens het onderzoek streeft 50 procent van de banken uiteindelijk naar een rol als ‘aggregator’-platform. Op zo"n open platform kunnen derden hun op door zogeheten API"s ontsloten klant- en bankdata gebaseerde producten en diensten aansluiten. De verwachting is echter dat banken in toenemende mate ook zelf klanten totaaloverzichten van hun financiële positie en betere alternatieven voor bestaande financiële producten gaan aanbieden. Van de ondervraagde banken zegt 29 procent dit businessmodel van ‘bank-as-a-aggregator’ te ambiëren.

Identity & Access Management
PSD2 maakt Identity & Access Management (IAM) van nog groter belang voor banken. Niet alleen om klanten te herkennen en binnen te laten en fraudeurs en andere kwaadwillenden buiten te houden. "Maar ook om derden die namens een klant interacteren met de bank toe te laten," zegt Gerald Horst, IAM-specialist bij PwC Everett. "Aangescherpte beveiligingseisen kunnen een nadelig effect hebben op het gebruiksgemak. PSD2 maakt uitzonderingen mogelijk, maar dan moeten banken en derden wel aan specifieke eisen voldoen. Juist een IAM-systeem kan een deel van deze eisen invullen en zo bijdragen aan het gebruiksgemak en tegelijkertijd de veiligheid van informatie, middelen en systemen waarborgen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe ziet de bank van de toekomst er uit?
 Narcistische CEO’s Amerikaanse banken namen grotere risico’s
 Europese banken boeken miljarden winst in belastingparadijzen
 Missen Nederlandse banken de fintech-slag?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10