zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer krijgt liever compliment van manager dan salarisverhoging

19 oktober 2017 - Het is de goedkoopste manier om medewerkers een goed gevoel te geven: complimentjes uitdelen. Toch doen leidinggevenden het maar mondjesmaat.

Met allerlei negatieve gevoelens zoals teleurstelling, onzekerheid en onverschilligheid bij werknemers als gevolg. Dat blijkt uit het Nationaal Waarderingsonderzoek van Nuon, onder ruim 1.000 Nederlanders. 


In het laatste kwartaal van het jaar worden bij veel organisaties de beoordelingsgesprekken ingepland. Werkgevers en werknemers bereiden zich voor. Op de een of andere manier staan we op de werkvloer veel langer stil bij ‘de verbeter- en ontwikkelpunten’ dan bij de zaken die ‘gewoon goed’ gaan. Met als gevolg: bijna twee op de drie werknemers ervaart te weinig waardering van de leidinggevenden of collega’s.
 
Negatieve top vijf
Veel werkgevers concentreren zich in het najaar op de salarisverhogingen en bonussen, terwijl de meeste werknemers juist een schouderklopje willen. In het onderzoek geeft 46 procent aan liever een uitgesproken waardering te krijgen dan ‘boter bij de vis’ op een financiële manier (21 procent). Blijven de oprechte complimenten uit, dan durven we dit niet aan de orde te stellen. Het overgrote deel van de medewerkers laat het zo, wacht af en spreekt ook zelf geen waardering meer uit. Wanneer waardering niet wordt uitgesproken door de werkgever, dan ontaardt dit in 1. teleurstelling (50 procent), 2. onzekerheid (35 procent), 3. onverschilligheid (23 procent), 4. frustratie (21 procent) en zelfs 5. verdriet (zeventien procent).
 
Waardering uitspreken voelt goed
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat een op de drie werknemers graag meer waardering zouden willen uiten naar collega’s. Opvallend is dat maar liefst 90 procent aangeeft zelf een goed gevoel te krijgen van het uitspreken van waardering. Toch is dit niet de voornaamste reden; het merendeel geeft aan waardering uit te spreken omwille van de gevoelens van de ander. Anderen geven aan geen bijbedoelingen te hebben of een goede sfeer te willen creëren. Een minderheid van zo’n 27 procent van de werknemers geeft weleens ongemeende complimentjes om in een goed daglicht te komen.
 
Waardering onderschat
"Nuon heeft dit onderzoek uitgevoerd omdat we het heel belangrijk vinden om goede relaties te onderhouden met onze klanten," zegt Guido Stein van Nuon. "Voor goede relaties is waardering essentieel; dat wordt vaak onderschat. Het zou dan ook goed zijn als er meer aandacht komt voor dit onderwerp. Gewaardeerd worden, dat wil iedereen."
 
Harder werken
Werknemers die onvoldoende gewaardeerd worden, geven in het onderzoek in meerderheid aan dat zij harder zouden werken en beter hun best zouden doen als zij vaker complimenten zouden krijgen. Stein: "Ook hieruit blijkt het belang van waardering. Als mensen lekker in hun vel zitten op hun werk, komt dat niet alleen de resultaten ten goede, maar ook de sfeer. Laten we meer complimenten uitdelen. Echt onze waardering laten blijken."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 40 procent van de bedrijven gaat salarisadministratie moderniseren tegen 2023
 Financieel dienstverleners schieten tekort nu consumenten duurzame financiering eisen
 Minder dan een kwart van de zakelijke beslissers zet AI in om klantcommunicatie te verbeteren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Collega’s geven meer complimenten dan werkgevers
 Complimentendag: Werkend Nederland krijgt zelden compliment van de baas
 Respect en waardering leiden tot gezonde werknemers
 Waardering belangrijker dan salaris
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
meer top 10