zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Collega’s geven meer complimenten dan werkgevers

19 oktober 2016 - Waardering is de belangrijkste aanjager voor prestaties van medewerkers. Toch lijkt het geven van die waardering voor veel werkgevers een aandachtspunt. Dit blijkt uit onderzoek dat Markteffect - in opdracht van New Heroes – uitvoerde onder ruim 500 respondenten.

Uit het onderzoek, dat werd gehouden onder 500 Nederlanders in verschillende arbeidssituaties, bleek dat er grote onderlinge verschillen zijn in het geven van complimenten. Waar 25 procent van de ondernemers nooit een compliment geeft, gaat het bij personen in fulltime dienstverband om dertien procent. Ondernemers zorgen hiermee voor een stijging van het landelijk gemiddelde: negentien procent van alle Nederlanders geeft nooit een compliment. Daarentegen geeft 35 procent van de Nederlanders in fulltime dienstverband elke week één compliment aan een ander over geleverd werk. Ook hier beïnvloeden de ondernemers het gemiddelde percentage (33 procent) aanzienlijk: slechts acht procent van alle ondernemers geeft elke week één compliment.



Kloof tussen aantal gevers en ontvangers
De cijfers tonen tevens een kloof aan tussen het aantal gevers en het aantal ontvangers van complimenten. 81 procent gaf aan complimenten te geven, terwijl 73 procent aangaf deze te ontvangen. Meer Nederlanders geven dus aan complimenten te geven dan complimenten te ontvangen.
Zowel het niet goed geven als het niet goed ontvangen van een compliment kan problematisch zijn voor een bedrijf. Eerder onderzoek uit 2013 onder 2.000 Britse werknemers wees uit dat juist complimenten de smeerolie van het bedrijf zijn. Niet financiële compensatie, maar juist het ontvangen van een compliment blijkt de grootste motivatie voor werknemers om harder hun best te doen.
"Als u voor het beste effect wilt gaan, is het belangrijk het compliment concreet te maken," aldus Ernestine Telleman,  organisatiepsycholoog en learning specialist bij New Heroes. "Dus in plaats van ‘Ziet er goed uit’, is het beter om te zeggen: ‘Je plan was inhoudelijk sterk, wat fijn dat ik dit aan jou kan overlaten.’ Dan weet de ander precies wat u waardeert."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
  In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Complimentendag: Werkend Nederland krijgt zelden compliment van de baas
 Complimenteer uw team naar de top
 Luisterend oor belangrijker dan financiële beloning
 Complimenten geven energie
 
 
reacties
 
P  |   | 
19-10-2016
 | 
15:01 uur
Een klant van me kwam laatst naar me toe. Het personeel vond dat hij te kritisch was. Daar had hij het moeilijk mee....

Een kwartier later bleek dat hij van huis uit zelf altijd kritisch benaderd was. Op zijn 35ste met hard werken een horeaczaak runde en nooit een compliment van wie dan ook had gehad. Het was gewoon normaal dat dit hem allemaal lukte.

Hoe kon hij iets geven aan zijn personeel - een compliment- als hij het zelf nooit ontvangen had. Dat werd nog een pijnlijk en lang gesprek.

Hij is zich nu elk geval bewust van het feit dat als hij eerst vertrouwen geeft aan het personeel, zij zich veiliger voelen en ze makkelijker in actie komen dan als er alleen maar kritiek te horen valt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
top10
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Drie populaire project management apps voor managers
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
Genderdiversiteit ver te zoeken in de VC- en startupsector
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Een derde van de technische vacatures pas na zes tot twaalf maanden vervuld
Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
meer top 10