zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeers investeren in tech en bezuinigen op media

12 oktober 2017 - Marketeers hebben hoge verwachtingen van het bereik van branded content op Facebook, Instagram en Twitter. Ruim 70 procent van de marketeers heeft bezuinigd op media-inzet.

Dit blijkt uit de Grote Marketing Enquête van Tijdschrift voor Marketing. Dit onderzoek wordt jaarlijks gedaan onder Nederlandse marketeers. DVJ Insights ondervroeg 198 marketingprofessionals over hun budget, doelstellingen en het succes van hun inspanningen. Bij een derde van de marketeers groeit het marketingbudget in 2018, ten opzichte van 27,5 procent in 2017. De tijd van het grote bezuinigen lijkt voorbij: dit jaar bezuinigde 27,5 procent van de marketeers nog, terwijl in 2018 nog maar 12,7 procent verwacht te snijden.


 
Marketingbezuinigingen
De meeste marketeers hebben bezuinigd op media-inzet (70 procent), gevolgd door creatie (40 procent) en personeel (36 procent). Als het gaat om bereik, hebben marketeers groot vertrouwen in sociale media. 30,7 procent geeft aan hoge verwachtingen te hebben van branded content op Facebook, Instagram en Twitter en 27,5 procent noemt het bereik van conversaties op deze platforms. Tv (15,9 procent) en de eigen website (14,3 procent) volgen op afstand.
 
Harde kpi's
Marketeers worden afgerekend op harde kpi’s, omzet en sales leads & prospects staan bovenaan (41,8 procent en 31,2 procent). De onderzoekers keken ook naar het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle bedrijven en wat blijkt: succesvolle bedrijven richten hun aandacht op omzet, marktaandeel en de waarde van het merk. Bedrijven die slechter dan de concurrentie presteren kijken naar de kpi’s loyaliteit, merkbekendheid en klanttevredenheid.
 
Omslagpunt
Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: "Uit het onderzoek blijkt dat marketing zich op een omslagpunt bevindt. Marketing wordt steeds meer gedreven door technologie en data en dat vraagt om nieuwe skills. Marketeers hebben moeite met deze tussenfase."
De focus van marketeers ligt op de klant en op data. Op de vraag welke marketingvaardigheden belangrijker worden de komende drie jaar worden klantbeleving (customer experience), datadriven en de klant als middelpunt (customer centricity) veruit het vaakst genoemd (respectievelijk 54 procent, 52,4 procent en 49,7 procent), gevolgd door merkpositionering, ontwikkeling van merkcontent en merkstrategie.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vier HR-trends voor 2020
 Toename personeelskosten leidt tot hogere zorgkosten
 Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Data-integratie en automatisering hoog op agenda marketeers
 Naadloze aansluiting marketing en commerce ontbreekt
  Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties
 Hedendaagse marketeer omarmt AI-revolutie
 
 
reacties
 
Nils van der Knaap  |   | 
12-10-2017
 | 
12:18 uur
De verschuiving van traditionele media naar online is al jaren aan de gang en lijkt, uit eigen ervaring, alleen maar toe te nemen.

Het voordeel van online marketing is natuurlijk dat het eenvoudiger is om aan data te komen. Hierdoor kunnen marketingcampagnes die niet werken worden stopgezet en die wel werken worden geďntensiveerd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
Leiderschap in de digitale economie is een vak apart (3) 
top10
Hoe leuk moet je elkaar vinden om een goed team te zijn?
Leeftijd grootste obstakel voor Nederlanders in loopbaan
Leidinggevende is voorstander van zelfsturende teams
Zo krijgt u nog sneller betaald
De ervaringsrevolutie: we willen niet alleen kijken, maar ook participeren
Inclusiviteit nog lang niet overal vanzelfsprekend
Wintersport: 44 procent automobilisten vindt rijden in sneeuw eng
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
meer top 10