zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeers investeren in tech en bezuinigen op media

12 oktober 2017 - Marketeers hebben hoge verwachtingen van het bereik van branded content op Facebook, Instagram en Twitter. Ruim 70 procent van de marketeers heeft bezuinigd op media-inzet.

Dit blijkt uit de Grote Marketing Enquête van Tijdschrift voor Marketing. Dit onderzoek wordt jaarlijks gedaan onder Nederlandse marketeers. DVJ Insights ondervroeg 198 marketingprofessionals over hun budget, doelstellingen en het succes van hun inspanningen. Bij een derde van de marketeers groeit het marketingbudget in 2018, ten opzichte van 27,5 procent in 2017. De tijd van het grote bezuinigen lijkt voorbij: dit jaar bezuinigde 27,5 procent van de marketeers nog, terwijl in 2018 nog maar 12,7 procent verwacht te snijden.


 
Marketingbezuinigingen
De meeste marketeers hebben bezuinigd op media-inzet (70 procent), gevolgd door creatie (40 procent) en personeel (36 procent). Als het gaat om bereik, hebben marketeers groot vertrouwen in sociale media. 30,7 procent geeft aan hoge verwachtingen te hebben van branded content op Facebook, Instagram en Twitter en 27,5 procent noemt het bereik van conversaties op deze platforms. Tv (15,9 procent) en de eigen website (14,3 procent) volgen op afstand.
 
Harde kpi's
Marketeers worden afgerekend op harde kpi’s, omzet en sales leads & prospects staan bovenaan (41,8 procent en 31,2 procent). De onderzoekers keken ook naar het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle bedrijven en wat blijkt: succesvolle bedrijven richten hun aandacht op omzet, marktaandeel en de waarde van het merk. Bedrijven die slechter dan de concurrentie presteren kijken naar de kpi’s loyaliteit, merkbekendheid en klanttevredenheid.
 
Omslagpunt
Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: "Uit het onderzoek blijkt dat marketing zich op een omslagpunt bevindt. Marketing wordt steeds meer gedreven door technologie en data en dat vraagt om nieuwe skills. Marketeers hebben moeite met deze tussenfase."
De focus van marketeers ligt op de klant en op data. Op de vraag welke marketingvaardigheden belangrijker worden de komende drie jaar worden klantbeleving (customer experience), datadriven en de klant als middelpunt (customer centricity) veruit het vaakst genoemd (respectievelijk 54 procent, 52,4 procent en 49,7 procent), gevolgd door merkpositionering, ontwikkeling van merkcontent en merkstrategie.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 IT-professional ziet technical debt als bedreigingen voor innovatie
 66 procent die zich verzette tegen IT-updates mocht oude versie blijven gebruiken
 Nederlandse vrouwen vinden op kantoor een betere werk/privé balans
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Data-integratie en automatisering hoog op agenda marketeers
 Naadloze aansluiting marketing en commerce ontbreekt
  Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties
 Hedendaagse marketeer omarmt AI-revolutie
 
 
reacties
 
Nils van der Knaap  |   | 
12-10-2017
 | 
12:18 uur
De verschuiving van traditionele media naar online is al jaren aan de gang en lijkt, uit eigen ervaring, alleen maar toe te nemen.

Het voordeel van online marketing is natuurlijk dat het eenvoudiger is om aan data te komen. Hierdoor kunnen marketingcampagnes die niet werken worden stopgezet en die wel werken worden geïntensiveerd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Het hybride werken stelt bedrijfsnetwerken op de proef. Wat nu?  (1) 
Bouw zette grootste rem op Nederlandse economie in 2012 (1) 
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
top10
Het einde van 9 tot 5?
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Het hybride werken stelt bedrijfsnetwerken op de proef. Wat nu?
Begrip leidinggevende vermindert uitval mantelzorger
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
Vier beveiligingslekken gevonden in Microsoft Office
Pandemie inspireert tot duurzamer leven
IT-professional ziet technical debt als bedreigingen voor innovatie
Verduurzaming hoog op agenda CFO’s
Onderwijsinstellingen onderschatten het risico van cybercriminaliteit
meer top 10