zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers in klantgerichte organisaties zijn gelukkiger

17 januari 2017 - Het management van organisaties heeft de troeven in handen voor het vergroten van het werkgeluk van hun medewerkers. Dat blijkt uit een onderzoek dat Steda heeft uitgevoerd als partner van het event Happy People – Better Business dat op 28 maart plaatsvindt.

Een ander belangrijk resultaat is dat medewerkers van organisaties die meer marktgericht zijn, gelukkiger zijn dan medewerkers van organisaties die minder marktgericht zijn. Het onderzoekrapport kan worden gedownload via happypeoplebetterbusiness.nl (onder ‘Nieuws’).


 
Plezier en voldoening
De resultaten van het onderzoek laten als eerste zien dat medewerkers minder gelukkig zijn op hun werk dan managers of senior-managers. Ze scoren lager op het hebben van plezier op het werk en vooral op voldoening (kwaliteiten en talenten worden benut) en zingeving (draagt u bij aan iets groters, idealen waarmaken).
 
Werkgeluk
In het onderzoek is vervolgens op veertien aspecten de samenhang met werkgeluk bepaald. De uitkomsten geven het management van organisaties mogelijkheden om werkgeluk voor hun medewerkers te vergroten. Zo scoren aspecten als vertrouwen in de directie, een inspirerende toekomstvisie of het goed begeleid worden laag op tevredenheid, maar is de mate van samenhang met werkgeluk hoog. Verbeteringen op deze aspecten dragen dus in belangrijke mate bij aan meer werkgeluk van medewerkers in organisaties.
 
Marktgerichte organisaties
Tevens is bekeken of de deelnemers aan het onderzoek in een marktgerichte organisatie werken. Zo werd er gevraagd naar het openlijk delen van klantervaringen binnen de organisatie of het meten van de klanttevredenheid. Als bijzonder resultaat kwam naar voren dat medewerkers in een marktgerichte organisatie significant hoger scoren op werkgeluk dan medewerkers in organisaties die dat niet doen.  Bij organisaties met de hoogste score voor marktgerichtheid geeft 29 procent zijn/haar werkgeluk een 9+. Gemiddeld is dat een 7,8 tegen 6,0 bij organisaties met lage marktgerichtheid.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zelfstandig ondernemer het gelukkigst met zijn werk
  Gelukkige medewerkers? Geef ze de ruimte!
 Gelukkig op het werk, gelukkig thuis
 Juiste baan maakt gelukkiger
 
 
reacties
 
Paul Bruseker  |   | 
19-01-2017
 | 
21:50 uur
De relatie tussen medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid is al langer bekent. Organisaties als Coolblue en Zappos zijn hier groot mee geworden. Het uitgangspunt is hierbij de medewerkerstevredenheid. Wanneer jouw medewerkers tevreden zijn heeft dit zijn uitwerking op je klanten. Bedenk zelf maar wie jij liever al de klant hebt, een tevreden medewerker of iemand die chagrijnig zijn taken uitvoert. Precies, iemand die tevreden is en dat uitstraalt. De volgende keer kom je terug. En dat is de bedoeling van deze organisaties. Retentie verhogen. En dat werkt. Een aanrader op dit gebied is het boek van de oprichter van Zappos, Tony Hsieh.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Trends voor de datacenterbranche
Helft van het topmanagement: SASE brengt hackers flinke slag toe
meer top 10