zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers belangrijk in strijd tegen cybercrime

25 augustus 2017 - SANS Institute onderzocht voor het Threat Landscape report met welke cyberdreigingen organisaties geconfronteerd werden in de afgelopen twaalf maanden.

Het rapport onderstreept onder andere dat de meest prominente dreigingen gericht waren op medewerkers en apparaten. Medewerkers blijken ook een belangrijke rol te spelen in detectie en preventie van dreigingen. Verder toont het rapport dat ongeveer een derde van de bedrijven te maken had met malware-loze aanvallen en dat er bij 42 procent van de dreigingen misbruik werd gemaakt van nog onbekende kwetsbaarheden.


 
Prominente dreigingen gericht op medewerkers
Phishing (72 procent), spyware (50 procent), ransomware (49 procent) en Trojaanse paarden (47 procent) zijn volgens internationale beveiligings- en ICT-professionals de meest prominente dreigingen. Bijna driekwart van de dreigingen bereikte organisaties via links of bijlagen uit e-mails. Ook kwam bijna de helft via browser, via web-based aanvallen of corrupte downloads. Verder was bijna 30 procent van de dreigingen afkomstig van applicatiekwetsbaarheden op apparaten van medewerkers. Hieruit valt op te maken dat cybercriminelen hun pijlen richten op individuele medewerkers om toegang tot gevoelige informatie te krijgen.
 
Belangrijke rol voor werknemers bij detectie en preventie van dreigingen
Om dreigingen met significante impact op te sporen gebruiken respondenten vooral netwerk monitoring (42 procent), alerts van netwerk perimeter apparaten zoals een firewall (36 procent) en de pro- en reactieve hulp van de ICT-helpdesk (37 procent). Hoewel eindgebruikers het primaire doelwit van aanvallen vormen, maken ze hiermee ook deel uit van de oplossing. Van de gemiddeld tien telefoontjes per week naar de helpdesk bleek in 79 procent van de gevallen sprake van een daadwerkelijke dreiging. Respondenten noemen voor succesvolle preventie een security awareness training voor eindgebruikers als belangrijkste maatregel (64 procent). Daarnaast pleiten zij voor optimalisatie van de operationele securityoplossingen en -maatregelen zoals tijdig patchen, configuratiemanagement en continue monitoring (41 procent) en een verbeterd overzicht op het netwerk en activiteiten op apparaten (40 procent).

Malware-loze aanvallen steken de kop op
Bijna een derde van alle respondenten (32 procent) meldt dat hun organisatie in de afgelopen twaalf maanden door een malware-loze dreiging is getroffen waarbij bedrijfssystemen zijn geïnfiltreerd. Bij malware-loze dreigingen maakt de aanvaller gebruik van gestolen inloggegevens van medewerkers of worden de systemen aangevallen zonder malware, bijvoorbeeld door malafide scripts of phishing. Deze aanvallen zijn niet of nauwelijks te detecteren door beveiligingsoplossingen die gebruikmaken van malware signatures.
 
Onbekende kwetsbaarheden vormen een risico
Bij 42 procent van de dreigingen betrof het zero day-aanvallen, aanvallen waarbij misbruik werd gemaakt van bugs of kwetsbaarheden die nog niet bekend waren bij de IT-afdeling of gebruikers. Driekwart van de beveiligingsprofessionals geeft aan dat er bij de belangrijkste dreigingen bij tot tien procent van de gevallen sprake was van zero day-aanvallen. Een verklaring zou kunnen zijn dat organisaties hun systemen onvoldoende patchen.
 "Cybercriminelen blijven hun vizier richten op eindgebruikers en hun apparaten," zegt Lee Neely, analist, mentor instructeur bij SANS en auteur van het onderzoeksrapport. "Traditionele en malware-loze dreigingen steken overal de kop op. Het leeuwendeel van moderne dreigingen maakt gebruik van dezelfde oude kwetsbaarheden en technieken. De tijd is rijp om onze beschermingsmechanismen en herstelprocedures te herzien om het tij van succesvolle aanvallen te keren."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groei van ‘Cybercrime-as-a-Service’-infrastructuur
 Verzekeraars laten kansen cybercrime liggen
 Ransomware ‘next big thing’ in cybercrime
 De vele gezichten van cyberrisico’s in één overzicht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10