zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ransomware ‘next big thing’ in cybercrime

9 december 2016 - Steeds vaker worden bedrijven en personen het slachtoffer van ransomware. In deze vorm van cybercrime worden bestanden op systemen versleuteld en pas weer vrijgegeven als er een bepaald bedrag wordt betaald of een andere tegenprestatie wordt geleverd.

Bij een derde van alle Nederlandse bedrijven werd afgelopen jaar al een vorm van ransomware aangetroffen. Bart Bruijnesteijn van beveiligingsspecialist CyberArk: "Het lijkt echt ‘ the next big thing’ te worden op het gebied van security. De opmars in enorm en bedrijven zetten alle zeilen bij om zich te beschermen tegen deze relatief nieuwe vorm van cybercrime. Toch zien we in de praktijk dat veel bedrijven te laat zijn gestart of niet de juiste maatregelen nemen."


 
Weerwoord?
Tijdens beveiligingsbeurs Infosecurity werd een onderzoek gehouden onder de bezoekers, voornamelijk security-managers, CIO’s, IT-managers en -beheerders. De cijfers liegen er niet om, aldus Bruijnesteijn: "Bijna 40 procent heeft afgelopen jaar een ransomware-aanval te verduren gehad. Daarnaast gaf een kleine twintig procent aan niet te weten of ze slachtoffer zijn geweest van ransomware."
Het is in veel gevallen ook niet duidelijk of bedrijven wel in staat zijn een weerwoord te hebben. Bruijnesteijn: "Een klein kwart van de ondervraagden vertrouwt erop dat de bestaande security-tools deze aanvallen goed kunnen afweren. Bijna 40 procent ‘denkt’ dat de aanwezige beveiligingsmaatregelen voldoende zijn, terwijl 20,5 procent zeker weet dat de huidige tools onvoldoende zijn."
 
Beheerder-accounts afschermen
Ransomware maakt vooral gebruik van gebruikersaccounts die meer rechten dan gemiddeld hebben, bijvoorbeeld beheerder-accounts. Wanneer deze niet goed zijn afgeschermd en de inloggegevens ontvreemd worden, heeft een hacker vrij spel binnen een organisatie. Bruijnesteijn: "Het onderzoek onderstreept wat we zien in de praktijk: ransomware groeit, maar er is nog veel onduidelijkheid over. Onduidelijkheid over hoe het binnen de muren van onze organisaties komt en onduidelijkheid over hoe we het tegen moeten gaan. Er is gelukkig veel aandacht voor security-ontwikkelingen in het algemeen, maar de hackers volgen deze trends ook en proberen uiteraard altijd weer iets nieuws. Slecht beveiligde privileged accounts zijn momenteel de favoriete doelen van kwaadwillenden."

Privileged accounts
Het is dus belangrijk om deze privileged accounts extra goed te beschermen, maar ook om te monitoren wat er op een netwerk gebeurt. Bruijnesteijn: "Bij iets meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven krijgen derden op afstand toegang tot het bedrijfsnetwerk. In 12,5 procent van de gevallen wordt dit verkeer niet beveiligd of bekeken. Als je niet goed weet wie er actief is op een netwerk, wordt het lastig te bepalen of er gebruikers aanwezig zijn die er niet thuishoren. Naast het beschermen van accounts is dat dus de tweede stap."

Onderlinge verbondenheid
Bruijnesteijn: "Onderlinge verbondenheid is een groot goed, en noodzakelijk om vandaag de dag zaken te kunnen doen, maar dat zoveel bedrijven er nog te gemakzuchtig mee omgaan is wel reden tot waakzaamheid. Voor die bedrijven zelf, maar ook de organisaties die contact maken met dergelijke netwerken moeten op een eigen beveiliging letten."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uitdaging: aanvalsmogelijkheden zo snel mogelijk terugdringen
 Spectaculair meer gevallen van ransomware in februari
 Tien cybercrime-trends voor 2016
 Drie tips om u te wapenen tegen ransomware
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10