zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online facturen vaak de oorzaak van te laat betalen

8 augustus 2017 - Nederlanders is gevraagd of zij privé weleens onbewust een rekening niet of veel te laat betaald hebben in de afgelopen twaalf maanden. Bij bijna een derde (32 procent) is dit onbewust wel eens gebeurd.

Opvallend genoeg blijkt het ontvangen van een online factuur in plaats van een nota per post hiervan de voornaamste reden te zijn.


MarktEffect heeft in opdracht van Lindorff onderzoek gedaan naar het betaalgedrag van Nederlanders. Hieruit blijkt dat een derde van de Nederlanders de voorbije twaalf maanden een rekening onbewust te laat of niet betaald heeft. Dit komt opvallend genoeg meer voor bij Nederlanders met een hoog opleidingsniveau (40 procent) dan Nederlanders met een laag (25 procent) of middelbaar opleidingsniveau (28 procent). Tussen mannen en vrouwen is geen duidelijk verschil aanwezig. "Iedereen vergeet wel eens een rekening te betalen," is een veel gehoorde reactie.

Redenen te late betaling
Nederlanders die in de afgelopen twaalf maanden wel eens één of meerdere rekeningen te laat of niet hebben betaald, is gevraagd wat hiervan de reden geweest is:

- Bij drie op de tien Nederlanders is het niet (op tijd) openen van de post wel eens de reden geweest;
- Bij één op de zes Nederlanders is het niet begrijpen van een factuur of bepaalde kostenposten op de factuur wel eens de reden geweest;
- De meest genoemde reden is echter het ontvangen van een online factuur in plaats van een acceptgiro per post (40 procent). Dit is een opvallend gegeven, met het oog op de trend om communicatie met de consument zoveel mogelijk te digitaliseren.

Jongeren vergeten online ontvangen factuur vaker dan ouderen
Uit onderzoek blijkt dat personen tot 35 jaar vaker dan ouderen een online ontvangen factuur onbetaald gelaten hebben. Bij zes procent van deze groep is dit de afgelopen twaalf maanden zelfs vijf tot tien keer voorgekomen! Dit zijn voornamelijk studenten. Alleenstaanden met kinderen blijken daarnaast vaker een online factuur te vergeten (42 procent) dan alleenstaanden zonder kinderen (twintig procent).
Een vergelijking op provinciaal niveau brengt aan het licht dat bijna 70 procent van de personen uit Limburg die wel eens rekening onbewust onbetaald gelaten hebben, het ontvangen van een online factuur als reden noemen. Dit geldt voor bijna 60 procent van de personen uit Zeeland. Dit is aanzienlijk hoger dan in andere provincies, waar het cijfer rond de 30 procent ligt.

Diverse e-mails
"Het is onduidelijk waarom online facturen soms de oorzaak zijn van het te laat of niet betalen van openstaande rekeningen. ‘Dit kan te maken hebben met het feit dat een consument dagelijks diverse e-mails van verschillende aard (reclame, nieuwsbrieven, etc.) in zijn mailbox ontvangt. De afzender kan onbekend zijn of het onderwerp van de e-mail is niet duidelijk genoeg. Daarbij dient een organisatie aandacht te besteden aan de lay-out van een online factuur evenals een directe betaalmogelijkheid. Consumenten zijn tot slot waakzaam voor hyperlinks in e-mails, vanwege de vele phising- en malware mails die uitgaan," verklaart Carlijn Hofland, Manager Communications & Marketing van Lindorff.

Preventie en slim gebruik van communicatiemiddelen
"Een organisatie zal beleid moeten ontwikkelen met het oog op haar cash flow en om consumenten te beschermen tegen onnodige extra kosten. Een preventieve analyse kan uitkomst bieden, waarbij vooraf in kaart gebracht wordt welke consumenten tot de groep behoren die de online nota wellicht onbetaald laten of te laat betalen. Hierdoor kan een organisatie preventief acteren of besluiten andere communicatiemiddelen in te zetten. Dit komt zowel het bedrijf als de consument ten goede," geeft Sebastian Petig, Directeur Operations Lindorff Nederland aan. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  ‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Weg met de Data Protection Officer!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internetbankieren: veiligheid belangrijker dan gebruiksgemak
 Nederlander wil het liefst één betaalmogelijkheid
  Nederlander heeft gemiddeld 35 euro op zak
 Bedrijven betalen facturen steeds sneller
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
De lat moet hoger op het gebied van privacy
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
Vier best practices voor een transformatie van finance
meer top 10
vacatures
meer vacatures