zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart Nederlanders dupe van online namaakmedicijnen en -toiletartikelen

19 juli 2017 - Uit onderzoek van MarkMonitor blijkt dat namaakproducten nog steeds een groot risico vormen. Meer dan een kwart (28 procent) van de Nederlandse consumenten heeft zonder het vooraf te weten online namaakproducten aangeschaft.

Hieronder vallen alledaagse producten zoals cosmetica, huidverzorgingsproducten, supplementen en, zorgwekkend genoeg, ook medicijnen.


Ruim de helft van de Nederlandse consumenten (51 procent) geeft aan deze namaakproducten te hebben gevonden via zoekmachines. Andere online kanalen die worden genoemd zijn marktplaatsen, mobiele apps en advertenties op social media.
 
Schadelijk voor merken en mensen
"De dreiging van vervalsers schaadt zowel merken als consumenten," vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor. "Bij merken gaat het om het verlies van inkomsten, reputatie en consumentenvertrouwen. Wanneer het gaat om namaakproducten zoals cosmetica, medicijnen, huid- en zonverzorging, zijn de gevolgen voor consumenten echter veel groter. Dit heeft directe invloed op de gezondheid. Hierdoor is het voor merken van belang dat ze een solide online merkbeschermingsstrategie hebben." 
In het onderzoek werd deze stelling wereldwijd bevestigd. 34 procent van de respondenten houdt het merk verantwoordelijk voor de aankoop van namaakproducten en vindt dat het merk hen hiervoor moet behoeden. In Denemarken (44 procent), Zweden (43 procent) en Engeland (42 procent) was dit percentage het hoogst. Dit wordt versterkt door het feit dat bijna twee op de vijf consumenten die onbewust een namaakproduct kochten, bij het merk gingen klagen. Echter, 23 procent van de respondenten acht zichzelf verantwoordelijk voor de aankoop van namaakproducten. Onder de Engelse consumenten ligt dit percentage het hoogst (35 procent).
 
Over het onderzoek
Het online onderzoek werd in opdracht van MarkMonitor uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vitreous World. Het doel was het online koopgedrag rondom consumentengoederen te onderzoeken, waaronder cosmetica, toiletartikelen, medicijnen, vitaminen en supplementen. Er deden respondenten mee in tien landen: Engeland, Amerika, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. De interviews vonden plaats tussen 4 en 10 mei 2017.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de zes online koopjesjagers gedupeerd door malafide websites
 Europese markt overspoeld met nepartikelen
 Massaproducten nu ook slachtoffer van merkvervalsing
 Omzet namaak-merken vertienvoudigd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10