zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tijdsregistratie: van controlemiddel naar strategisch inzicht

29 mei 2017 - Het aloude gezegde ‘tijd is geld’ kent nog altijd veel aanhang in het bedrijfsleven. Tijd is immers een van de belangrijkste assets van bedrijven.

Hoe efficiënter medewerkers met hun tijd omgaan, hoe meer werk zij kunnen verzetten, en hoe beter het bedrijfsresultaat uitvalt onder de streep. Reden te meer dus voor managers om te sturen op tijd. Volgens Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland, is de ouderwetste prikklok bezig met een heuse comeback. Want tijdregistratie is niet langer meer een controlemiddel om uw personeel mee in de gaten te houden, maar biedt juist strategische inzichten voor zowel medewerker als manager.



Stuurmiddel voor HR
"Veel bedrijven die werken met ploegendiensten maken gebruik van klassieke tijdregistratie als meetsysteem voor gewerkte uren," zo legt Polman uit. "U komt binnen, houdt u pasu voor de scanner en de teller begint te lopen. Het is een eenvoudige methode om ‘tijd’ te meten. Maar daarnaast zijn er nog tal van andere toepassingen te bedenken als u weet hoeveel tijd er wordt besteed." Polman noemt daarbij als eerste voorbeeld kostenplaatsregistratie. Door bijvoorbeeld niet alleen bij de hoofdingang van een kantoor te klokken, maar juist op specifieke locaties in een magazijn of fabriek, krijg u meer inzicht in wat de specifieke kosten en opbrengsten zijn van een bepaalde productielijn of taak. Dit geeft bedrijven een nieuw stuurmiddel in handen.
Deze kostenplaatsregistratie biedt ook voordelen voor de planners binnen bedrijven. Polman: "Stel dat u een retail-bedrijf runt, dan hebt u altijd te maken met sterk fluctuerende orders. De ene week zal u te maken hebben met een piek, terwijl er de week erna misschien wel een daling is in het aantal bestellingen. Door inzichtelijk te hebben hoeveel tijd er besteed wordt per taak en dit te combineren met de ordergroottes, kunnen planners ervoor zorgen dat er genoeg mankracht wordt ingeroosterd. Op die manier ondervinden de klanten geen hinder van vertragingen als gevolg van een tekort aan werknemers. Bovendien kunt u met moderne tijdregistratie ervoor zorgen dat het salaris automatisch wordt berekend op basis van de werktijden en arbeidsuren en dat dit direct wordt verloond."

Stuurmiddel voor managers
Naast dat planners in organisaties baat hebben bij een goede registratie van tijd, biedt het managers ook handvatten om hun afdeling of organisatie mee aan te sturen. Waar sturen op output het de afgelopen jaren sterk aan terrein heeft gewonnen, is volgens Polman tijd ook nog steeds een belangrijke factor. "Geen enkele medewerker wil beoordeeld worden op aanwezigheid. Dat zegt immers niets over u prestaties. Wat wel relevant is, is het resultaat. Desalniettemin mag er naar mijn mening wel vaker gesproken worden over wat een realistische tijdsbesteding is om tot dat resultaat te komen. Hoe meer open een manager en medewerker daarover spreken, hoe beter de voortgang. Met tijdregistratie kan u bijvoorbeeld de gewerkte tijd koppelen aan doelstellingen. Door deze gegevens vervolgens vrij te geven, ziet iedereen hoe de organisatie ervoor staat met betrekking tot specifieke doelen. U kunt dit zelfs op individuele basis regelen. Dus persoon x heeft y procent bijgedragen aan doelstelling z. Dit inzicht maakt een team, en medewerkers productiever en meer gemotiveerd."

Waardevolle aanvulling
Polman concludeert dat tijdregistratie een ondergeschoven onderwerp is, maar dat het weldegelijk een waardevolle aanvulling is op de bedrijfsvoering. "Door tijd waardevoller in te richten kan er een flinke optimalisatieslag gemaakt worden in alle gelederen van de organisatie. Het biedt inzichten waarmee medewerker, manager en HR op een constructieve en obuctieve manier over de operatie kunnen praten en waarmee zij het bedrijf continu kunnen bijsturen."
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
 Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
 Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale tijdperk vereist nieuwe mensenrechten
 Samen met collega's op vakantie biedt voordelen
 Sturen op resultaat leidt tot grotere wendbaarheid
 Tijdregistratie: waarom sturen op uren wél loont
 
 
reacties
 
Marinonie  |   | 
29-05-2017
 | 
11:56 uur
Als ik het artikel lees dan bekruipt me het gevoel dat de tijd heeft stilgestaan, of achteruit is gelopen. In 2008 kwam een boek uit dat zo te lezen rijp is voor herdruk; De intensieve menshouderij.
Wat je denkt te winnen aan efficiëntie zal op termijn weglekken aan ziekteverzuim, want 'Mensen worden niet ziek van werken, wel van de wijze waarop werk is georganiseerd'. Ik zou zeggen; Bezint eer ge begint...
Lucas  |   | 
29-05-2017
 | 
15:07 uur
Dank voor uw reactie Marionie! De tijd heeft gelukkig niet stilgestaan en in de HR wereld is men volop concepten aan het ontwikkelen om tegemoet te komen aan de wensen van nieuwe generaties op de arbeidsmarkt. Het is juist interessant om te bekijken hoe deze concepten bij elkaar komen. Het artikel beschrijft een onderdeel daarvan, namelijk een goede planning. En een goede planning voor medewerkers levert een lager ziekteverzuim op.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10