zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sturen op resultaat leidt tot grotere wendbaarheid

6 juni 2016 - Nieuwe inzichten verkregen uit onderzoek in opdracht van Finext heeft uitgewezen dat er binnen organisaties veel geld en tijd verspild wordt door niet te sturen op resultaat en door medewerkers niet in te zetten op hun talent, maar op formele functies.

Finext ondervroeg medewerkers van middelgrote tot grote bedrijven en de uitkomsten zijn opmerkelijk: ruim 60 procent van de ondervraagden geeft aan dat er vanuit het management niet gestuurd wordt op resultaat maar op de inhoud, 52 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun talent niet goed wordt benut door het management, en 48 procent van de ondervraagden vindt dat er niet goed omgegaan wordt met het geven en ontvangen van feedback, wat ten nadele is van de capaciteit van de medewerkers.



Focus op resultaat
Wanneer wordt gefocust op het behalen van resultaten in plaats van op de inhoud komt dat ten goede aan het individu én de organisatie. Amanda van Diemen, Finext: "Door te concentreren op het resultaat worden organisaties flexibeler dan wanneer men blijft hangen in de inhoud. Het eindpunt blijft gelijk, alleen de wegen er naartoe worden dynamisch ingevuld, afhankelijk van de behoeften van de omgeving (i.e. stakeholders, markt, etc.) Als u daarnaast medewerkers het vertrouwen, de vrijheid en de verantwoordelijkheid geeft om zelf tot het bepaalde resultaat te komen, zult u zien dat dit positieve impact heeft op de organisatie. Men is namelijk meer gemotiveerd, meer secuur en is geen tijd meer kwijt aan onnodige controles of procedures. U zult zien dat mensen elkaar gaan opzoeken om doelstellingen te behalen. Dit creëert een mooie dynamiek. Medewerkers wéten wat het doel is en worden ingezet –en beoordeeld- op hun talent. Dit leidt tot hogere werknemerstevredenheid en minder ziekteverzuim.
Kortom, ondernemingen krijgen een betere dynamiek, een betere wendbaarheid en boeken betere resultaten. Zelforganisatie is zeer waardevol voor organisaties. Houd hierbij in uw achterhoofd dat zelforganisatie geen doel an sich is, maar een middel om tot een doel te komen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zelfsturende organisaties blinken uit in leiderschap
 Vijf redenen waarom het aansturen van teams op afstand mislukt
 Tijdregistratie: waarom sturen op uren wél loont
 Nederlandse managers aarzelen aan te spreken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10