zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Diversiteit binnen uw bedrijf, zo doet u dat

24 mei 2017 - Volledig gelijke behandeling op de werkvloer is vaak nog ver te zoeken. Ook al wordt het belang ervan door harde cijfers ondersteund, echt vlotten wil het nog niet.

Dat heeft te maken met ‘unconscious bias’: uw hersenen nemen een besluit, zonder dat u doorheeft dat het puur op basis van uw sociale achtergrond is genomen. Ook tijdens sollicitatieprocedures worden beslissingen vaak genomen volgens het principe van ‘wat de boer niet kent...’. Anouska Post, Regional Vicepresident Enterprise Corporate Sales bij Salesforce legt uit hoe Salesforce dit aanpakt: "Toen de eerste Europese kolonisten aankwamen in de Verenigde Staten wisten de oorspronkelijke bewoners niet hoe ze zich zouden gaan gedragen. Ze zagen alleen aan de veranderde rimpeling van de golven dat er grote schepen naderden – unconscious bias," aldus Post.  "De desastreuze gevolgen voor de ‘indianen’ zijn bekend. Inmiddels kunnen we met kunstmatige intelligentie menselijk gedrag nauwkeurig voorspellen. Dergelijke data bepalen in de nabije toekomst in grote mate het succes van uw merk. Ook klinkklare cijfers tonen het belang van gelijkheid en diversiteit aan. Hoogste tijd om ook op dit vlak te gaan ondernemen."


 
Gelijkheid en diversiteit: woorden én daden
Gelijkheid en diversiteit worden in de salesteams van Salesforce door de volgende zaken gerealiseerd:
 
 
  • Teamdynamiek
    "Bij sollicitatiegesprekken word ik ondersteund door een ‘diversiteitspanel’, dat vanuit diverse disciplines meekijkt welke diversiteit en kwaliteiten een kandidaat bijdraagt,"
 
 
  • Empathisch vermogen
    "De grootste succesfactor. Alle salesmedewerkers moeten leren wat klanten en partners daadwerkelijk drijft via één-op-één coaching, rollenspellen en externe communicatie trainingen. Het is een gezamenlijk leerproces, zodat ook het groepsbewustzijn zijn werk doen."
 
 
  • Klantgerichtheid
    "Net als gelijkheid en diversiteit onderdeel van onze identiteit – de grondhouding van alle medewerkers," geeft Post aan.
 
Vrouw voert straks de boventoon
Naast praktijkervaringen tonen ook data de noodzaak van gelijkheid en diversiteit aan. Er is geen houden meer aan de transformatie van onze samenleving, volgens datawetenschapper en publicist Kjell Öström. Hij heeft met behulp van kunstmatige intelligentie heersende demografische trends in kaart gebracht, inclusief de impact ervan op de mens. "Het inwoneraantal van mega-metropool Tokio zal verdubbelen, net als dat van bijvoorbeeld Stockholm. Mannen verlaten steeds vaker de stad en hun plek, ook in het hoger onderwijs, wordt ingenomen door vrouwen. Straks zijn er vooral eenpersoonshuishoudens en kleine gezinnen waarin de vrouw de boventoon voert," zegt Öström. De belangrijkste conclusie van Öström is echter dat de mens kiest voor een nieuwe manier van organiseren: in communities.
 
Ook klanten willen uw drijfveren zien
De wereld wordt steeds transparanter. "Veel organisaties voelen zich ongemakkelijk bij de roep van burgers om meer openheid. Terwijl er nu allerlei technologie waarmee bestuurders iedereen in hun ecosysteem ongehinderd kunnen laten ‘connecten’ én ze tegelijkertijd helpen bij het oprichten en onderhouden van hun eigen communities. Durf uit te gaan van uw eigen kracht, en die van uw medewerkers in het bijzonder. Business gaat immers steeds meer om wat uw drijfveren zijn, wie u werkelijk bent. Dát is waarom de mens zelf primair verlangt naar gelijkheid en diversiteit. Precies waarom naast uw eigen medewerkers ook steeds meer klanten het van u gaan eisen," besluit Post.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
 COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
 40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer diversiteit kost tijd, maar uw organisatie presteert beter
 Participatie vrouwen: een morele én bedrijfseconomische noodzaak
 Diversiteit in bestuurskamer duurt nog minstens twintig jaar
 Vrouwen in Oost Europa lopen voorop in de weg naar senior management
 
 
reacties
 
M  |   | 
26-05-2017
 | 
16:46 uur
Elk mens vertrouwt instinctief hen die op ze lijken toch altijd meer dan hen die niet op ze lijken?

Ik vraag me af of daar überhaupt iets aan te doen is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Verbeter uw supply chain, verbeter uw klantervaring
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
De cyberdreiging van vaccinaties
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
meer top 10