zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Diversiteit CIO moet zorgen voor harmonie tussen technologie, werk en samenleving

10 april 2017 - Nieuwe technologie dendert sneller dan ooit ieders leven binnen, zowel thuis als op de zaak. Onderneming en samenleving worden er ingrijpend door veranderd. Het middelpunt van deze sociaal-economische centrifuge is de mens.

Renzo Taal, ‎Senior Vice President Northern Europe & GM The Netherlands bij Salesforce, vindt dan ook dat de CIO van vandaag net zoveel analytisch als empathisch vermogen nodig heeft. Hij ziet het als taak van álle bestuurders op C-level te zorgen voor harmonie tussen technologie, werk en samenleving. "Een mooie uitdaging," aldus Taal.  


De rol van de CIO is de laatste jaren behoorlijk veranderd, alleen al door de vergaande mogelijkheden van alle nieuwe technologieën. Zo gebruiken bedrijven die de Age of the Customer zijn binnengetreden ICT om digitaal én gepersonaliseerd met klanten in contact te zijn. Taal: "Authentieke, empathische klantenbinding is de nieuwe aandrijfas van de business. Dit heeft ertoe geleid dat CIO’s van bedrijven die als zeer innovatief én succesvol bekendstaan, steeds vaker op de werk- en de winkelvloer te zien zijn. Hun nieuwe strategieën worden gevoed met een oprechte interesse in mensen – zonder empathie kent u niemand écht."
 
Veranderingen met grote impact op organisatie
Onderzoeken van gerenommeerde instituten als Edelman, PwC en McKinsey tonen aan dat de hedendaagse CIO nieuwe, strategische rollen moet kunnen vervullen. Het dichten van het gat tussen de vaardigheden van medewerkers met ‘traditionele banen’ en de ‘digitale opvolgers’ is er slechts één van. Om dat probleem op te lossen moet de CIO zijn blik op de horizon richten. Alleen ‘ver van uw bed’ ziet u welke veranderingen straks écht grote impact hebben op uw organisatie: technologie, management, gelijkheid en diversiteit. De volgende onderzoeksgegevens onderschrijven die zienswijze:
 
 
  • 93 procent van de ondervraagde medewerkers wil werken bij een bedrijf dat aandacht heeft voor hen als persoon (Cone Communications, 2016 Employee Engagement Study);
  • 80 procent van de consumenten wereldwijd is het ermee eens dat het bedrijfsleven zich moet bezighouden met sociale vraagstukken (Edelman, 2016 Edelman Trust Barometer); maar ook dat CEO’s zich meer moeten richten op het creëren van banen en een positieve lange termijn invloed; zichtbaarheid in maatschappelijke discussies wordt een vereiste (Edelman, 2016 Edelman Trust Barometer);
  • 60 procent van de consumenten geeft aan dat het waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk is dat ze overstappen naar een ander merk als een bedrijf niet MVO werkt (Salesforce Research, State of the Connected Customer);
  • Last nut not least, vindt 45 procent van de medewerkers dat hun bedrijf niet alles uit de kast haalt om diversiteit en gelijkheid binnen de organisatie te realiseren (Lean-In.org/McKinsey, 2016 Women in the Workplace Study).
 
Gewapend tegen oprukkende disruptie
Taal legt uit hoe de CIO, volgens hem, het beste met die onderzoeksgegevens aan de slag kan gaan: "Als CIO moet u eerst de rol van IT binnen uw organisatie goed inventariseren. Welke initiatieven en uitdagingen ziet u, en hoe bent u gewapend tegen de oprukkende disruptie in uw industrie? Helpt de technologie uw klanten écht en oprecht aan u te binden? Als u vindt dat u de digitalisering van uw business al aardig op orde hebt, hoe vindt u dan de balans tussen efficiency en keeping the lights on? En weet u precies met welke technologie uw organisatie doorlopend kan innoveren, en de business kan transformeren naar the Age of the Customer? De antwoorden op deze vragen zijn straks gezichtsbepalend."
 
Tevreden genoeg om te transformeren
De juiste technologie is een sterke enabler die verder reikt dan de ICT-afdeling. "Voor een optimaal effect van technologie moet u serieuze aandacht schenken aan de innovatiecultuur van uw bedrijf," gaat Taal verder. "Hoe laat u uw medewerkers de hoofdrol spelen in de toekomst van het bedrijf? Staat u er voldoende bij stil dat alle lijnen tussen functies in hoog tempo vervagen? Uw servicemedewerker is straks uw belangrijkste marketeer en andersom. Als CIO moet u ervoor zorgen dat zij de middelen en vaardigheden hebben voor het realiseren van optimale klanttevredenheid. Zijn overigens uw medewerkers tevreden genoeg om zelf te transformeren? Verlangen ze wellicht naar een nieuwe rol? Technologie helpt u het best als mensen met plezier naar hun werk gaan. Kortom, er is meer nodig dan technologische innovatie alleen. Ga de dialoog aan met uw medewerkers – zij mogen dat straks zelf met de klant doen."
 
Gelijkwaardigheid steeds belangrijker
In deze nieuwe wereld speelt gelijkwaardigheid een steeds belangrijkere rol. Waar ligt op dit punt de verantwoordelijkheid van de CIO? "Alle prachtige innovaties gaan uiteindelijk nieuwe banen opleveren. Die moeten echter beschikbaar zijn voor een meer diverse mix van mensen dan tot nu toe het geval is. Ook hier wordt op C-level gerekend. Recente cijfers tonen aan dat de meeste businessprofessionals vinden dat ondernemingen een positieve impact op de samenleving moeten hebben. Uitspreken over maatschappelijke issues hoort daar zeker bij. In deze boeiende tijd komt de diversiteit van technologie, business en mensen steeds meer tot uiting. En die diversiteit begint bij de CIO zelf," vertelt Taal tot slot.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ergonomie op de werkvloer blijft achter, behoefte bij werknemers stijgt
 Op het social intranet doen managers ertoe
 Jonge managers minder ervaren op de weg door pandemie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ron van Kemenade (ING) CIO of the Year 2016
 CIO’s huiverig voor invoeren innovatieve ontwikkelmethode
 Een op de drie CIO’s betrokken bij digitale transformatie
 Digitale leiders presteren financieel beter en hebben tevreden personeel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Terug in het thuiskantoor: leidinggevende vreest voor creativiteit
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Nieuwsgierige medewerkers zijn steeds belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Helft senior financieel managers maakt incorrecte kortetermijnprognoses
De vier meest voorkomende misvattingen over payrolling
Chinese cyberspionage-bootcamps leiden rekruten al tien jaar op in aanvallen op de software supply chain
Een derde van de consumenten klikt op verdachte links
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
FortiGuard Labs voorspelt voor 2022: cyberaanvallen op digitale wallets en satellietverbindingen
meer top 10