zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CIO’s huiverig voor invoeren innovatieve ontwikkelmethode

1 november 2016 - Het merendeel van de Nederlandse CIO’s en IT-managers ziet de toegevoegde waarde in van continuous delivery, maar is nog huiverig deze nieuwe manier van software-ontwikkeling in te voeren.

Dat blijkt uit een rondvraag van COOLProfs en KPMG onder tientallen CIO’s en IT-managers.



Wat is continuous delivery?
Continuous delivery is een logisch vervolg op de Agile werkwijze, met als grootste verschil dat de software in kleine stukken in een paar dagen tijd wordt ontwikkeld en opgeleverd. Voorheen werden stukken software in een aantal weken ontwikkeld, en het systeem of de release pas na maanden van testen en aanpassen in één keer live gezet. Bij continuous delivery wordt er dagelijks nieuwe software ingecheckt voor een continue integratie. Het testen gebeurt volledig geautomatiseerd.
Bij continuous delivery kunnen IT-teams autonoom software klaar zetten en eventueel ook direct live zetten. Nieuwe software wordt hierdoor zodra het ontwikkeld is te gelde gemaakt door het bedrijf, en organisaties die op deze manier werken, zijn continu innoverend bezig.
 
Vier grote struikelblokken
Veel CIO’s en IT-managers erkennen de voordelen van deze nieuwe manier van werken, maar zien ook veel beren op de weg, waardoor ze niet daadwerkelijk de stap durven te zetten. Uit de rondvraag van COOLProfs en KPMG kwam naar voren dat CIO’s vier grote struikelblokken zien:
 
  • Ten eerste vrezen ze dat, doordat ontwikkelteams zelf verantwoordelijk zijn voor het testen, en ze de software zelf naar productie brengen, er te veel fouten zullen worden gemaakt.
  • Ook zijn ze bang dat bedrijfskritische systemen mogelijk plat komen te liggen of beschadigd raken.
  • Veel CIO’s vrezen verder dat hun toeleveranciers, klanten of partners niet achter deze ingrijpende verandering in werkwijze zullen staan.
  • Tot slot verwachten ze dat er onvoldoende draagvlak of kundigheid is onder het personeel om de verandering naar continuous delivery succesvol uit te kunnen voeren.

Belangrijke voorwaarden
"Om daadwerkelijk de stap naar continuous delivery te kunnen maken, moet er aan een aantal belangrijke voorwaarden worden voldaan," zegt Jos van Brummelen, manager KPMG Technology Advisory. "Zo is een zeer hoge mate van automatisering van de IT – ontwikkeling, testen en operations - een vereiste. Verder is het belangrijk dat de bedrijfscultuur aansluit bij het continu en onafgebroken innoveren. Ontwikkelaars, testers en operators moeten kunnen werken in autonome teams die doordrongen zijn van kwaliteit, en die vooral ook plezier beleven aan het continu innoveren."
 
Ingrijpende keuze
Joachim Vandecasteele, CTO van COOLProfs, erkent dat het een ingrijpende keuze is. "De stap naar continuous delivery is niet alleen van invloed op alle medewerkers van het bedrijf, maar ook op toegepaste IT-architectuur om consistent betrouwbare software op te kunnen leveren die geautomatiseerd te testen is én die goed onderhoudbaar blijft. Neemt niet weg dat organisaties die nu de stap durven te zetten, direct de vruchten plukken van de nieuwe software die ze ontwikkelen. Zij vinden zichzelf iedere dag opnieuw uit en zijn continu aan het innoveren. Op die manier laten ze hun concurrentie mijlenver achter zich."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ergonomie op de werkvloer blijft achter, behoefte bij werknemers stijgt
 Op het social intranet doen managers ertoe
 Jonge managers minder ervaren op de weg door pandemie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zonder Interne Agile coaches is doorontwikkeling Agile kansloos
 Agile zorgt voor balans tussen Innovatie, Marktaandeel en Kosten
 Bedrijven zijn zich niet bewust van voordelen van cloud agility
 Toekomst IT afhankelijk van inzet high productivity platform
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Terug in het thuiskantoor: leidinggevende vreest voor creativiteit
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Nieuwsgierige medewerkers zijn steeds belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Helft senior financieel managers maakt incorrecte kortetermijnprognoses
De vier meest voorkomende misvattingen over payrolling
Chinese cyberspionage-bootcamps leiden rekruten al tien jaar op in aanvallen op de software supply chain
Een derde van de consumenten klikt op verdachte links
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
FortiGuard Labs voorspelt voor 2022: cyberaanvallen op digitale wallets en satellietverbindingen
meer top 10