zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reclamecode Social Media verduidelijkt regels over reclame in vlogs

3 april 2017 - Sinds januari 2014 staan er regels voor bloggers en vloggers in de Nederlandse Reclame Code. De Reclamecode Social Media is ruim drie jaar geleden geïntroduceerd door het adverterend bedrijfsleven.

De Code is opgesteld omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media of dat bedrijven op een andere manier bij social media betrokken zijn. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht u als blogger of vlogger wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door te vermelden dat u een product gratis hebt gekregen, betaald bent door de adverteerder, korting of ander voordeel hebt ontvangen.


In de praktijk blijkt dat niet altijd duidelijk was of de Code ook voor vloggen geldt. Daarom is de toelichting bij de Code op dit punt verduidelijkt. De Code geldt dus zowel voor adverteerders als voor de bloggers, vloggers en online creators met wie zij samenwerken.
 
Heldere code
Adverteerders en marketeers die vlogs inzetten voor de promotie van hun producten of diensten willen graag meer duidelijkheid over de regels waaraan zij moeten voldoen. DDMA is houder van de Reclamecode Social Media en wil graag meer zichtbaarheid geven aan de Code. Diana Janssen, directeur DDMA: "DDMA heeft intensief samengewerkt met partijen als BvA, ​IAB Nederland, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers om te zorgen voor een heldere Code die laat zien wat wel en niet mag met reclame in social media. Door deze verduidelijking blijft de Code actueel."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de drie Nederlanders kijkt naar vlogs
 Reclamecode Fieldmarketing een feit
 Telemarketingregels aangescherpt
 Nederlander kijkt 200 uur meer online video
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10