17 augustus 2016 -
Vlogs zijn populair in Nederland. Eén op de drie Nederlanders ouder dan achttien kijkt minimaal één keer per maand een vlog. Enzoknol is de meest populaire vlogger. Vlogs zijn vooral populair bij jongeren en worden vooral bekeken ter vermaak. Dit blijkt uit marktonderzoek van Multiscope onder 1.007 Nederlanders boven de achttien jaar.
Eén op de drie Nederlanders kijkt minimaal één keer per maand een vlog. Het kijken naar vlogs is vooral populair bij jongeren. Van de 18-34 jarigen heeft 82 procent weleens naar een vlog gekeken. Bij 50-plussers is dit minder dan de helft (45 procent). De meest populaire vlogger is Enzoknol. Eén op de vijf Nederlanders heeft weleens naar hem gekeken op YouTube.
Entertainment grootste drijfveer
Vlogs worden vooral bekeken voor ontspanning en vermaak. Zes op de tien kijkers geven aan om deze reden te kijken. Een kwart kijkt ook om iets te leren. Een andere populaire reden om vlogs te kijken is om inspiratie op te doen (22 procent). Het kijken naar vlogs heeft als gevolg dat bijna vijftien procent een product gekocht heeft.
Hype of juist niet?
Bijna de helft (45 procent) vindt de huidige vlogs alleen interessant voor jongeren. De inhoud van vlogs kunnen in de toekomst zorgen voor meer en intensievere kijkers, bijvoorbeeld door beter aan te sluiten bij de belevingswereld van ouderen. Vier op de tien Nederlanders zien vlogs als het nieuwe TV kijken.