zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht op de tien bestuurders signaleert stijging merkinbreuk

29 maart 2017 - 80 procent van de C-level bestuurders ziet een stijging in merkinbreuk. Echter, slechts een op de vijf bedrijven zet actief merkbeschermingsstrategieën in.

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘The Trademark Ecosystem’ van CompuMark, marktleider op het gebied van merkonderzoek en merkbescherming. De bedrijven die zich actief inzetten, geven aan meer dan 75 procent van hun merken nauw in de gaten te houden. Dit tegenover de helft van de bedrijven die aangeeft tussen de 26 en 75 procent van de merken te beschermen.


 
Vastgelegde merken
Het onderzoek laat ook zien dat er steeds meer merken worden vastgelegd. Twee derde (66 procent) van de bedrijven heeft plannen om in de komende twaalf maanden een of meerdere nieuwe merken te lanceren. Bovendien geeft 80 procent van de bedrijven aan dat ze eerder nieuwe merken zouden lanceren wanneer merkonderzoek en merkbescherming makkelijker was.
 
Steeds meer merken
"Het aantal merken over de hele wereld groeit exponentieel en deze groei zal waarschijnlijk blijven doorzetten," vertelt Anil Gupta, CMO van CompuMark. "Deze nieuwe aanwas in combinatie met de vele al geregistreerde merken, maakt het voor bedrijven niet makkelijker om unieke merken te lanceren en beschermen. Dit benadrukt het belang van een goede bescherming en de noodzaak voor organisaties om een allesomvattende strategie te ontwikkelen. Het merk is immers een van de belangrijkste assets van een bedrijf."
 
Schadelijke gevolgen
Naast de financiële schade als gevolg van merkinbreuk (26 procent), geven C-level bestuurders aan dat merkinbreuk leidt tot aantasting van de merkreputatie (21 procent), klantverwarring (21 procent) en een verminderde klantloyaliteit en vertrouwen (negentien procent). Bovenstaande gevolgen van merkinbreuk worden het meest genoemd.
 
Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn:
 
  • 94 procent is ervan overtuigd dat hun bedrijf de juiste stappen heeft ondernomen om ervoor te zorgen dat het eigen merk geen inbreuk maakt op andere merken.
  • 44 procent geeft aan dat betere technologie zou helpen om het merkonderzoek en de merkbescherming sneller en accurater te laten verlopen.
  • Meer dan de helft van de C-level bestuurders (53 procent) geeft aan al eens juridische stappen te hebben ondernomen tegen een partij die merkinbreuk pleegde. 34 procent van de beklaagden moest uiteindelijk als gevolg van deze inbreuk de eigen merknaam veranderen.
Het onderzoeksrapport ‘The Trademark Ecosystem’ is hier beschikbaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Merken begrijpen klanten beter door integratie sales, marketing en customerservice
 Merken zetten in 2020 in op virtual reality en chatbots
 Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit
 Vijf tips om van medewerkers merkambassadeurs te maken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10