zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit

1 december 2016 - Zestien procent van de Nederlandse consumenten verliest het vertrouwen in een merk dat betrokken is bij cybercriminaliteit. 45 procent van de consumenten is weleens in aanraking geweest met cybercriminaliteit. Dit hakt in op het vertrouwen.

Dit blijkt uit onderzoek van MarkMonitor. Bijna een derde van de slachtoffers (31 procent) ervaart negatieve gevoelens tegenover de bij cybercriminaliteit betrokken merken. 56 procent van de consumenten gelooft dat deze gebeurtenissen de reputatie van de betrokken organisaties beschadigt. 37 procent meent dat het vertrouwen in het merk wordt beschadigd en bijna de helft (49 procent) denkt dat consumenten in de toekomst niet meer betrokken willen zijn bij een merk dat slachtoffer is geweest van een cyberaanval. De bevindingen benadrukken voor bedrijven het belang van een uitgebreide merkbeschermingstrategie.


 
Cybercrime schaadt merken
"Cybercrime schaadt merken en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt en de reputatie van het merk gehandhaafd blijft," vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland van MarkMonitor. "Het onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van het effect van deze aanvallen op de merken zelf, maar desondanks dit hoge niveau van bewustzijn verliezen consumenten het vertrouwen in de gedupeerde merken. De verfijning van cybercriminelen stijgt. Zo maken ze steeds vaker gebruik van ondergrondse sites, zoals sites die draaien via The Dark Web. Het is hierdoor essentieel dat merken kijken naar bescherming op alle niveaus en rekening houden met alle vormen van dreiging om ervoor te zorgen dat ze het merk kunnen beschermen en hun klanten veilig zijn."
 
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Opinium. Er werden 3.457 consumenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denenmarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit.
Het onderzoek werd online uitgevoerd in augustus en september 2016. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Mannen willen geld, vrouwen passende werktijden
 BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting
 Nederlanders meer dan ooit verbonden met hun werkgever
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien cybercrime-trends voor 2016
 Kwart organisaties heeft nooit cybercrime-aanval kunnen signaleren
 Cybercrime: op termijn blijft niemand buiten schot
 Een bodyguard sluit zijn VIP niet in de kelder op
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers (2) 
top10
Van keukentafel tot thuiskantoor
Een op zes Nederlanders bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op arbeidsmarkt
Bescherm thuiswerkers beter met extra toegangsrechten
Onzekerheid snijdt diep in arbeidsrelatie
2021 wordt het jaar van recoverware
Verstrikt in een web van regeltjes
Nederlander ervaart technische problemen tijdens het thuiswerken
Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland
Slechts 21 procent besteedt HR-taken uit
BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting
meer top 10