zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit

1 december 2016 - Zestien procent van de Nederlandse consumenten verliest het vertrouwen in een merk dat betrokken is bij cybercriminaliteit. 45 procent van de consumenten is weleens in aanraking geweest met cybercriminaliteit. Dit hakt in op het vertrouwen.

Dit blijkt uit onderzoek van MarkMonitor. Bijna een derde van de slachtoffers (31 procent) ervaart negatieve gevoelens tegenover de bij cybercriminaliteit betrokken merken. 56 procent van de consumenten gelooft dat deze gebeurtenissen de reputatie van de betrokken organisaties beschadigt. 37 procent meent dat het vertrouwen in het merk wordt beschadigd en bijna de helft (49 procent) denkt dat consumenten in de toekomst niet meer betrokken willen zijn bij een merk dat slachtoffer is geweest van een cyberaanval. De bevindingen benadrukken voor bedrijven het belang van een uitgebreide merkbeschermingstrategie.


 
Cybercrime schaadt merken
"Cybercrime schaadt merken en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt en de reputatie van het merk gehandhaafd blijft," vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland van MarkMonitor. "Het onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van het effect van deze aanvallen op de merken zelf, maar desondanks dit hoge niveau van bewustzijn verliezen consumenten het vertrouwen in de gedupeerde merken. De verfijning van cybercriminelen stijgt. Zo maken ze steeds vaker gebruik van ondergrondse sites, zoals sites die draaien via The Dark Web. Het is hierdoor essentieel dat merken kijken naar bescherming op alle niveaus en rekening houden met alle vormen van dreiging om ervoor te zorgen dat ze het merk kunnen beschermen en hun klanten veilig zijn."
 
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Opinium. Er werden 3.457 consumenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denenmarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit.
Het onderzoek werd online uitgevoerd in augustus en september 2016. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien cybercrime-trends voor 2016
 Kwart organisaties heeft nooit cybercrime-aanval kunnen signaleren
 Cybercrime: op termijn blijft niemand buiten schot
 Een bodyguard sluit zijn VIP niet in de kelder op
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10