zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jonge generatie dwingt digitale transformatie af

27 februari 2017 - Zakelijke belangen en strategieën raken bij veel bedrijven steeds meer verstrengeld met digitale processen. Er is een groeiende vraag naar Chief Digital Officers, die de digitale transformatie in goede banen moeten leiden.

"De digitale transformatie krijgt eindelijk breed gestalte, zij het langzaam," zegt Yann Toutant, General Manager bij Econocom Nederland. "Waar veel bedrijven nog nadenken over hoe ze de digitale transformatie vorm moeten geven, bevindt de toekomstige generatie werknemers zich allang in een digitale werkelijkheid."


De aanstormende generatie krijgt het op termijn vanzelfsprekend steeds meer voor het zeggen binnen bedrijven. Zij gaan bepalen welke richting we opgaan met de wereld, die als gevolg daarvan ingrijpend zal veranderen. Bezit wordt langzaamaan iets uit het verleden; betalen voor gebruik wordt de norm. Toutant: "Jongeren komen regelmatig in aanraking met een markt die hen de mogelijkheid biedt om bezit te vermijden. Alles is ‘als dienst’ verkrijgbaar, dus waarom zouden zij zich nog druk maken over bezit? De beschikbaarheid van een dienst wordt veel belangrijker dan het product zelf."

Generatieverschil
Het verschil tussen de oudere en de jongere generatie is nu al zichtbaar op de werkvloer. Millenials introduceren nieuwe manieren van samenwerken, documenten delen en communiceren en brengen zelfs hun eigen apparatuur mee om deze werkwijze te faciliteren. "Dit is niet zo verwonderlijk, aangezien zij deze manier van werken gewend zijn: bijvoorbeeld van hun opleidingen, maar ook van de consumenten-IT die zij thuis gebruiken," zegt Toutant. "Zij kijken geen televisie meer, maar kijken video on demand en dan het liefst Netflix. Zij wachten niet tot een app wordt geleverd door een leverancier, maar willen direct beschikking over wat ze nodig hebben. Zij telefoneren niet meer, maar staan met elkaar in contact via social media, video en apps. Zij verwachten dezelfde flexibiliteit, snelheid en diversiteit op de werkvloer en dat is een goede zaak: zo kunnen zij immers de digitale transformatie in een stroomversnelling brengen."

Milieuvriendelijker
Apparatuur wordt nu nog vaak aangeschaft, een bepaalde tijd gebruikt en vervolgens vervangen. "In dit businessmodel is de gebruiker verantwoordelijk voor recycling van het oude apparaat," stelt Toutant. "Bij een model waarin de fabrikant eigenaar van zijn product blijft en de consument alleen de functionaliteit afneemt, verschuift ook de verantwoordelijkheid voor recycling van verouderde producten. De fabrikant zal zijn producten daarom zo milieuvriendelijk mogelijk maken om de recycle-cyclus maximaliseren. Dat is goed nieuws voor het milieu en de fabrikant kan de productcyclus bovendien verbeteren op basis van de ontvangen klantdata over het gebruik en de slijtage."

Super-apps
De toenemende connectiviteit heeft een behoefte in consumenten aangewakkerd die de ontwikkelingen van het Internet of Things en de digitale transformatie nog verder versnelt. "Gebruikers willen alle beschikbare diensten met elkaar kunnen verbinden," zegt Toutant. "Dat zal leiden tot zogenoemde super-apps, die zoveel mogelijk apps aan elkaar koppelen voor nog meer functionaliteit. Denk bijvoorbeeld aan een smartphone die merkt dat het rustig is op de weg, zijn eigenaar daarom wat later wekt en de slimme thermostaat pas inschakelt als het nodig is. Als alle apparaten met elkaar verbonden kunnen worden, ontstaat er een context waarmee naadloos beslissingen over de hele linie kunnen worden genomen."

Het moment is nu
IT en finance moeten zo snel mogelijk samen om de tafel om plannen te maken en budgetten te reserveren voor een succesvolle digitale transformatie. "Morgen is het te laat. Bedrijven hebben nu een langetermijnstrategie nodig en programma’s die het businessmodel of de bedrijfsprocessen op deze tijd afstemmen. Daar worden hun werknemers beter van en daardoor ook hun dienstverlening," stelt Toutant. "Uiteindelijk zal de consument daar de vruchten van plukken."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitalisering werkplek versnelt in Europa
 Organisaties remmen eigen digitale transformatie
 Vier aanbevelingen voor leiderschap in de digitale economie
 Een digitale transformatie geeft bergen energie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10