zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeer vindt media-analyse belangrijk

30 januari 2017 - Nieuwe analysetechnologieën maken het mogelijk om in beeld te brengen wat berichtgeving bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Ruim 75 procent van de Nederlandse marketeers en directeuren ziet dat als een bepalende ontwikkeling voor hun business in de komende jaren.

Toch maakt 80 procent binnen de eigen organisatie geen gebruik van media-analyse om berichtgeving te duiden. Dat blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS in opdracht van het ANP.



Duiding en interpretatie
De bevindingen van het ANP zijn gebaseerd op een kwantitatief onderzoek onder 121 marketeers en directeuren van bedrijven, gesprekken met drie marketingexperts en deskresearch. Het onderzoek laat zien dat zo’n 75 procent van de ondervraagden media-analyse relevant vindt voor hun organisatie. Het gebruik ervan blijft wel achter. Slechts twintig procent zet media-analyse in. Maar dat aandeel zal naar verwachting toenemen. "Op basis van monitoring wisten we goed wat er speelde, maar de duiding en interpretatie stonden op een laag pitje. Inmiddels zien we het belang en besteden we er meer aandacht aan," aldus een van de ondervraagde experts.

Waarde toekennen aan cijfers
Guido van Nispen, CEO van het ANP, ziet dat mediamonitoring steeds vaker gekoppeld wordt aan media-analyse. "We merken ook dat de focus verschuift van kwantitatieve analyse - hoe vaak wordt een bericht geplaatst, hoeveel mensen zijn bereikt, hoeveel mediasoorten nemen het over – naar kwalitatieve analyse. Juist door de toename van het aantal kanalen en het groeiende aandeel van sociale media zijn bedrijven en organisaties logischerwijs op zoek naar duiding. U wilt immers waarde kunnen toekennen aan ‘platte’ kijk- en luistercijfers. Zo kunt u de verbinding maken met de doelstellingen."

Wat betekenen clicks, likes en views?
"Marketeers willen weten waar en hoe vaak ze in berichtgeving voorkomen, maar ook wat al die centimeters, clicks, likes en views betekenen voor hun campagne of reputatie," zegt Edwin de Groot, manager marketing & producties van het ANP. "Dat vraagt om deskundige analyse en om de juiste analysetools die verschillende datastromen kunnen combineren. Data uit mediamonitoring wordt vaak aangevuld met webstatistieken, werknemersonderzoeken en consumentenonderzoek."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Coronapiek in ziekteverzuim eerste kwartaal 2020
 37,9 procent van ongetrainde eindgebruikers doorstaat een phishing-test niet
 Coronavirus: Sluiting van bedrijven op korte termijn kan risico’s met zich meebrengen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien cruciale aandachtspunten voor de journalistiek
 Tips voor een betere klantervaring binnen een omnichannel strategie
 Mediamonitoring belangrijk maar nog te weinig benut
 De beste sales professionals zitten twee uur per dag op social media
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
Zo profiteert het bedrijfsleven van Augmented Reality
Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
Koffiemachine voor kantoor: drie tips
24 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd in maart
meer top 10