zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien cruciale aandachtspunten voor de journalistiek

16 januari 2017 - Wat is er nodig voor het behoud van sterke, onafhankelijke journalistiek? Vele tientallen professionals uit de wereld van media, ondernemerschap, onderwijs en wetenschap bogen zich samen over die vraag.

Resultaat zijn tien cruciale aandachtspunten, die in een brief zijn aangeboden aan staatssecretaris Dekker.


Een nieuwe commissie zou deze aandachtspunten moeten omzetten in concrete aanbevelingen, om ervoor te zorgen dat iedere burger zich goed kan informeren. Hieronder de tien punten uit de brief aan de staatssecretaris:

1. Meer betrokkenheid bij mediawijsheid en de makerskant
De overheid zou ervoor moeten zorgen dat jongeren vanaf een jonge leeftijd leren de betrouwbaarheid van informatie in te schatten.

2. Meer aandacht voor diversiteit
Minderheden moeten beschermd worden, en we moeten ze helpen hun stem te gebruiken.

3. Betere aansluiting tussen gevestigde en nieuwe mediabedrijven
Start-ups en gevestigde mediaorganisaties moeten elkaar meer aanvullen en versterken, niet beconcurreren.

4. Data moet beter opengesteld worden
Alles wat de overheid en andere partijen kunnen doen om data beter bereikbaar en transparanter te maken is bevorderlijk voor de (regionale) media.

5. Minder regels rondom (publiek-private) samenwerking
Regelgeving vanuit de overheid, maar ook cultuurverschillen en onderlinge concurrentie weerhouden partijen ervan om de mogelijkheden die er zijn op het gebied van samenwerking te benutten.

6. De journalist krijgt een nieuwe rol
De rol van de journalist verandert. De journalist is steeds vaker een vroedvrouw die anderen helpt om goede artikelen tot stand te brengen. Denk aan topwetenschappers die journalistieke bijdrages leveren.

7. Aanpassen fiscale regels noodzakelijk
Een simpele maar effectieve stap om de journalistiek te helpen, is het verlagen van het btw-tarief voor digitale media.

8. De afhankelijkheid van social media
Het belangrijkste vraagstuk van de komende jaren is hoe mediabedrijven omgaan met hun grote afhankelijkheid van social media, en dan met name het algoritme van Facebook.

9. Een vernieuwde basisnieuwsvoorziening
Bij het veranderende medialandschap hoort een heroverweging van de wijze waarop overheidsgeld wordt ingezet. De publieke omroep is daarbij één van de mogelijke modellen.

10. Huis voor de Journalistiek
Er lijkt behoefte te zijn aan een centrale plek waar journalistieke kennis wordt gedeeld, inspiratie wordt geboden, maar waar bovenal zichtbaar wordt gemaakt dat een gezonde democratie natuurlijke wapens heeft tegen vervlakking en polarisering.

Urgentie om nú te handelen
Alle professionals die spraken over de toekomst van de journalistiek maken zich zorgen. Ook zijn ze het erover eens dat er nú tot handelen over moet worden gegaan. De verantwoordelijkheid ligt bij zowel de sector zelf als bij de politiek.

Commissie instellen
Daarom dringt de commissie er bij de staatssecretaris op aan dat er een commissie wordt ingesteld die de aangegeven aandachtspunten uitwerkt. De vragen die we ons stellen zijn fundamenteel, de urgentie is helder. Deze nieuwe commissie zou concrete aanbevelingen moeten doen die helpen bij het uitzetten van een nieuwe koers. Het doel: dat er voorwaarden en omstandigheden ontstaan die iedere burger in staat stellen zich goed te informeren.

Lees hier de volledige brief en bekijk door welke professionals deze ondertekend is.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft C-level leidinggevenden voert transformatie-initiatieven door zonder duidelijke strategie
 Verzekeraars streng bij schade aan mobieltje
 Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrijheid van meningsuiting (en informatiegaring) reikt ver
 Persvrijheid op laagste punt in jaren
 Arrogante CEO’s grote bron van ergernis voor journalist
 Zorg dat uw persbericht gelezen wordt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
A life changing event
Zaterdag 30 maart - Flora Boskoop - 10.00 - 16.00 uur. Een interactief seminar met Pieter Frijters met als onderwerpen: burn-out, paniekaanvallen, (spreek)angst, piekeren en assertiviteit. Bekijk de video voor een impressie van het seminar.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Werk beďnvloedt privéleven negatief  (1) 
Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers (1) 
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (1) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
Kortsluiting bij energieleveranciers (2) 
top10
Deze vier woorden ondermijnen iedere presentatie (video)
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Klimaatakkoord kan ruim 70. 000 banen creëren
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
'Er is een cyberoorlog gaande'
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel
Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug
Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
Cees Verkuyl en Derk van Manen vallen in de prijzen op Sales Event
Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
meer top 10