zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse starter meer koopkracht dan Europese collega’s

27 januari 2017 - Nederlandse young professionals eindigden in 2016 op de tiende plek van de top twintig Europese economieën op het gebied van basissalarissen. Zij verdienden gemiddeld zo’n 38.000 euro per jaar.

Middelmanagers in Nederland scoren een achtste plek in de ranglijst met een gemiddeld jaarsalaris van circa 84.000. Hiermee moest Nederland onder andere Duitsland en België voor zich dulden. De koopkracht van de Nederlander is relatief hoog vergeleken met Europese collega’s, met name van de starter. Dit blijkt uit het nieuwste Global 50 Remuneration Planning Report van Willis Towers Watson.


 
Koopkracht relatief hoog
Opvallend is dat de koopkracht van de Nederlandse young professional – met nul tot een jaar werkervaring - aanzienlijk hoger is dan dat van veel andere hoge-lonenlanden in Europa zoals Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. Dit is te danken aan lagere belasting en goedkoper levensonderhoud in Nederland. Gecorrigeerd naar koopkracht, stijgt de relatieve rijkdom van young professionals in Nederland naar een zevende plek, met een jaarloon van circa 33.000 euro. Nederlandse middelmanagers gaan er relatief gezien juist op achteruit. Na het corrigeren naar koopkracht, verdienen middelmanagers zo’n €55.000 per jaar, waardoor ze zakken naar een negende plek op de ranglijst.
Zwitserse werknemers verdienden in 2016 het meest. Zij verdienden bijna twee keer zoveel als de Nederlanders. Ook na het aanpassen van het salaris op basis van kosten van het levensonderhoud en belasting, hebben Zwitserse werknemers meer koopkracht dan alle andere Europeanen.
 
Meer dan cash
Mary Cloosterman-Hughes, ‎Head of Data Services Benelux bij Willis Towers Watson: "Nu de economie aantrekt is de war on talent in volle gang. Het werven en behouden van de juiste werknemers is voor veel bedrijven een uitdaging. In de keuze voor een baan kijken jongeren tegenwoordig steeds meer naar secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibele werktijden, technologie en trainingsmogelijkheden, maar ook of het bedrijf bijvoorbeeld een goed MVO-beleid (maatschappelijk verantwoord ondernemen) heeft. Het basissalaris is een hygiënefactor, dit dient in lijn te zijn met de markt, maar wij weten uit eigen onderzoek dat de werkgever meer te bieden moet hebben dan alleen cash om de werknemers betrokken te houden." 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salaris Nederlandse CEO in Europese middenmoot
 Meeste en best betaalde IT-banen in Amsterdam
 Millennials hebben behoefte aan ontwikkeling én bevestiging
 Werksfeer wint het van salaris
 
 
reacties
 
Andrs Living  |   | 
28-01-2017
 | 
10:58 uur
Het blijft me verbazen hoe veerkrachtig onze kleine economie is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10