zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De veranderende rol van de COO

17 januari 2017 - Bedrijven die inzetten op digitalisering moeten hun bedrijfsmodel aanpassen aan de veranderende markt. Hoe verhoudt zich dit tot de positie van IT-dienstverleners die bedrijven tijdens hun digitale reis ondersteunen?

En wie is de ‘eigenaar’ van deze digitale transformatie? Martin Schoenmakers, COO van Atos Benelux & The Nordics, stelt dat de COO hierbij het voortouw neemt. "De rol van de COO is niet veranderd, maar wel de kwaliteiten waarnaar klanten zoeken in deze veranderende wereld. Zij hebben behoefte aan vertrouwen en toewijding. Juist dat is wat de COO kan bieden."



Werken als COO
Schoenmakers, die in november aantrad als COO van Atos Benelux & The Nordics, voelt zich als een vis in het water in deze functie. "Het is een fantastische uitdaging om nu als COO te werken, omdat er zo veel veranderingen plaatsvinden. Deze veranderingen worden gedreven door digitalisering en dat heeft veel impact op de manier waarop klanten zakendoen en op hoe we leven,"zegt hij. "Bedrijven die zich in een digitale transformatie bevinden, moeten grote beslissingen nemen. Het bedrijfsmodel moet op de schop en dat betekent dat de organisatie moet transformeren. Omdat ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, zoeken bedrijven naar een betrouwbare partner die hen hierbij kan ondersteunen."
 
Voortrekkersrol
Schoenmakers gelooft dat de COO hierbij een voortrekkersrol vervult. Als een sparringpartner die bedrijven adviseert over hoe zij kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. En ook als degene die in kaart brengt welke efficiencywinst en kostenbesparingen mogelijk zijn door digitalisering. "De COO staat voor de operatie, de expertise en de kwaliteit van het bedrijf en is de aangewezen persoon om organisaties tijdens hun digitale reis te ondersteunen. Hierbij draait het om loyaliteit en vertrouwen, want u gaat voor lange tijd met elkaar in zee," benadrukt hij. "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard en dat moet u verdienen: door openheid te tonen en commitments aan te gaan. Het betekent óók dat u in slechte tijden zegt waar het probleem zit om tot een oplossing te kunnen komen."
 
IT niet langer sluitstuk
Eén van de doelstellingen van digitale transformaties is het realiseren van kostenreducties door het stroomlijnen van investeringen in nieuwe technologie. Ook moet de digitale reis leiden tot meer synergie en het vergroten van de operationele efficiency. Dit zijn typisch kerntaken van de COO, die een belangrijk perspectief kan toevoegen met zijn kennis van zakelijke operaties en productiviteit. Schoenmakers: "IT is niet langer het sluitstuk van zulke transities. We denken steeds meer aan de voorkant mee over strategische vraagstukken en welke oplossingen hierbij passen. Zo komt door digitalisering een schat aan data beschikbaar waarmee organisaties een compleet nieuw bedrijfsmodel kunnen ontwikkelen. Het is niet langer ‘One size fits all’: als COO probeert u klanten te helpen om specifieke problemen op te lossen. Ook hebt u een adviserende rol bij het inrichten van een nieuwe organisatiestructuur."
 
Het omzetten van ideeën in operatie
De technologie is de verantwoordelijkheid van de CTO, benadrukt Schoenmakers. "Maar het is de taak van de COO om op alle plekken de juiste mensen te hebben en als team succesvol te zijn. Dat betekent dat u er in de dagelijkse operatie voor zorgt dat alle processen gestroomlijnd worden om de digitale transformatie te realiseren. Het draait om de operationele omzetting van alle goede ideeën en innovaties. De grootste uitdaging van elke COO op dit moment is dat hij goede professionals met de juiste skills weet te binden. Zo ontstaan allerlei nieuwe functies en één van de belangrijkste is de rol van data-scientists. Mensen die op basis van alle beschikbare data, tools en processen patronen kunnen herkennen en vertalen in een relevante oplossing. Door de steeds grotere rol van data komen nieuwe technologische oplossingen in de markt. Dat creëert een vraag naar professionals die hiermee kunnen omgaan en data kunnen analyseren."
 
Strategisch denken
Ook signaleert Schoenmakers een groeiende behoefte aan mensen die strategisch kunnen denken. "Onze professionals moet inzicht hebben in de vraagstukken van klanten en een vertaalslag maken naar oplossingen. Aan de voorkant, dichtbij de klant, vindt de grootste beweging plaats. Mensen spelen hierbij een steeds grotere rol. Aan de ene kant is inzicht in de organisatie en klantbehoeften erg belangrijk, maar u moet hierbij ook de mensen met de juiste kwaliteiten vinden. Hiervoor is het nodig dat u vertrouwen in eigen mensen uitspreekt én zorgt dat zij in een functie werkzaam zijn waar hun passie ligt."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bumperklevers en smartphonegebruik bron van ergernis
 Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet
 Is drukwerk de sleutel naar succes in het reclamegeweld tijdens de feestdagen?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De digitaliseringstrends voor 2017
 Merendeel bedrijven werkt met digitaliseringsstrategie
 Digitale strategie: kleine veranderingen, beter bedrijfsresultaat
 'Digitalisering grote bedrijven schiet niet op'
 Digitalisering vraagt meer vaardigheden, professionaliteit en soft skills
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
70 procent financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
De grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020
Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen
Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk
meer top 10