zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merendeel bedrijven werkt met digitaliseringsstrategie

24 augustus 2016 - Het overgrote deel van de grootste bedrijven in Nederland lijkt goed voorbereid op de digitale revolutie waarin we ons bevinden; maar liefst 86 procent heeft een strategie met betrekking tot digitalisering en voert deze ook uit. Tien procent heeft een strategie, maar is nog niet bezig met de implementatie ervan.

 Slechts drie procent heeft helemaal geen strategie en is ook niet van plan hier binnenkort mee aan de slag te gaan. Dit blijkt uit onderzoek van IDG, uitgevoerd in opdracht van OpenText, onder zeventig directieleden en managers, werkzaam bij de 500 grootste bedrijven in Nederland.



Managen informatie-explosie
Tijdens het onderzoek van OpenText is de respondenten ook gevraagd naar de grootste uitdaging die zij ervaren bij de voorbereiding op de ‘digital first world’ en de veranderingen die daarbij komen kijken. Het managen van de informatie-explosie wordt het vaakst genoemd. "De toename van (ongestructureerde) data binnen een organisatie is exponentieel. Het is belangrijk om grip te krijgen op deze aldoor groeiende informatiestromen, anders blijf je achter de feiten aanlopen", zegt Ingrid Bosman, Sales Director Benelux bij OpenText.
Op andere mogelijke uitdagingen werd opmerkelijk verdeeld geantwoord door de respondenten. Directieleden geven vaker aan (30 procent) dat er een gebrek is aan gestandaardiseerde processen dan beslissers (negen procent). Andersom geven managers juist vaker (30 procent) aan dat het ophelderen van organisatierollen en verantwoordelijkheden voor informatiemanagement de grootste uitdaging is. Door directieleden wordt dit niet als een uitdaging gezien. Bosman: "Hoewel we het in Nederland best aardig doen op het gebied van digitalisering, valt er nog een grote slag te maken om de uitdagingen te overwinnen en de voordelen van digitalisering volledig te benutten."

Efficiëntie en klanttevredenheid
Het verbeteren van efficiëntie, samenwerking en doorlooptijden blijken de belangrijkste redenen om te investeren in digitale transformatie; 71 procent noemt dit als belangrijkste interne motief. Het motiveren van (toekomstige) medewerkers en het verbeteren van hun talenten wordt juist bijna niet genoemd als belangrijk motief. Opmerkelijk is dat 21 procent van de managers kostenverlaging als belangrijk bestempeld. Dit in tegenstelling tot dertien procent van de directieleden. Ruimte voor groei van de organisatie wordt juist weer een stuk belangrijker gevonden door leden uit de directie.
Als extern motief, blijkt het verhogen van de klanttevredenheid de voornaamste reden voor ruim de helft van de respondenten. Daarna is het verhogen van de flexibiliteit het belangrijkste. Ook het voldoen aan compliance-eisen is een goede reden om als organisatie te digitaliseren, dit wordt door 13 procent van de respondenten beaamd.

Verantwoordelijkheid
Over wie er uiteindelijk de verantwoordelijkheid draagt voor de digitalisering van een organisatie, bestaat nog lang niet altijd duidelijkheid. Slechts de helft van de organisaties heeft iemand aangesteld die hier fulltime mee bezig is. In een derde van de gevallen is het een onderdeel van iemands takenpakket naast andere verantwoordelijkheden. Bij directieleden lijkt de verantwoordelijkheid een belangrijk onderwerp; geen enkel directielid geeft namelijk aan dat ze er nog helemaal niet mee bezig zijn. En als ze nog geen verantwoordelijke hebben aangesteld, geven zij juist aan dat ze hier wel mee bezig zijn.
"De resultaten laten zien dat de directie niet altijd op eenzelfde lijn zit als de managers binnen een organisatie," zegt Bosman. "Het is belangrijk om in beide richtingen, zowel top-down als bottom-up, duidelijkheid te scheppen over wie er verantwoordelijk is voor de digitalisatie van processen en welke resultaten er worden verwacht. Het ophelderen van organisatierollen en het duidelijk maken van doelstellingen vormen daarbij de belangrijkste aandachtspunten. Alleen dan kunt u processen optimaliseren en voordeel behalen uit dit digitale tijdperk."

De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in een infographic. De hoge resolutie van deze infographic kunt u hier downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bemoeienis manager bepaalt succes van de cloud
 Vijf tips voor een succesvolle customer transformation
 In vijf stappen naar een digitale organisatie
 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10