zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top vijf hygiëne-ergernissen op het werk

11 januari 2017 - Een collega die zijn handen niet wast na het toiletbezoek en vervolgens zijn vingers weer op zijn toetsenbord zet, een snotneus die met de mouw wordt afgeveegd en volgesnoten zakdoekjes die rondslingeren op de werkvloer.

Het gebrek aan persoonlijke hygiëne leidt bij heel wat collega’s tot irritatie, zo blijkt uit onderzoek van Manutan onder 1.200 werknemers van kantoren, werkplaatsen en magazijnen.


Een behoorlijk aantal werknemers ergert zich aan collega’s die het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne. Het niet wassen van de handen na een toiletbezoek staat met 63,8 procent met stip op nummer een. Ook niezen en hoesten zonder een hand voor de mond wekt regelmatig ergernis bij bijna de helft van alle collega’s.

De top vijf van ergernissen
Handen niet wassen na het toiletbezoek 63,8 procent Zakdoekjes laten rondslingeren op de werkplek 60,7 procent Snotneus aan hand of mouw afvegen 59,2 procent Niezen of hoesten zonder hand voor de mond 48,6 procent Handen niet wassen na het snuiten van de neus 42,4 procent

'Hoezo schone handen?'
Zeepdispensers bij de wasbakken, papieren handdoekjes en desinfecterende middelen. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar toch geeft ruim een op de negen werknemers in Nederland aan dat de werkgever niet zorgt voor een gezonde en hygiënische werkomgeving. Van alle ondervraagden geeft 17,9 procent bovendien aan dat er op de werkvloer onvoldoende faciliteiten zijn voor zoiets vanzelfsprekends als de desinfectie of het schoonmaken van de handen. In de bouwsector is dat zelfs 27,4 procent, alhoewel ongeveer de helft daarvan tevens zegt: "Daar heb ik ook geen behoefte aan." Andere sectoren die op dit gebied slecht scoren zijn onder meer: logistiek en transport (22,4 procent) en e-tail/retail (19,8 procent).

Werkgever moet meer doen
Toch kunnen dit soort hygiënische maatregelen juist bij een griep- of verkoudheidsgolf zeer wenselijk zijn. En dat is niet iets om maar aan het individu over te laten. Ruim de helft van alle medewerkers (52,2 procent) geeft aan dat zij dit de verantwoordelijkheid van de werkgever vinden. Manutan wil met de uitkomsten van dit onderzoek* bedrijven en werknemers stimuleren hygiëne op de werkvloer serieus te nemen. Lydia Rongen, HR Manager Benelux: "Een schone werkomgeving bevat minder bacteriën, virussen en vuil. Dat zorgt voor minder ziekteverzuim en een betere productiviteit. Werkgevers kunnen met vrij eenvoudige maatregelen de hygiëne op de werkvloer verbeteren. Maar denk ook aan het simpelweg bespreekbaar maken van persoonlijke hygiëne. Als collega’s er makkelijker met elkaar over praten en duidelijk is dat de werkgever het ook belangrijk vindt, zullen irritaties afnemen en zal de werkomgeving schoner worden. Ook hier valt voor de werkgever nog veel te verbeteren."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
 C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
 Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hygiëne openbare toiletten gedaald
 Hygiënegewoontes op kantoor onthuld
 Minder ziekteverzuim door goede hygiëne
 Handen wassen alléén is niet hygiënisch genoeg
 
 
reacties
 
Mike - 123toilet  |   | 
26-07-2017
 | 
17:41 uur
Handen niet wassen na een toiletbezoek is inderdaad best smerig. Onderzoek heeft uitgewezen dat er in een schaaltje met pinda’s of andere borrelnootjes, dat op een tafeltje in een kroeg staat, gemiddeld 9 verschillende urineresten voorkomen. Dat is toch wel erg vies...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
meer top 10