zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hygiënegewoontes op kantoor onthuld

15 oktober 2013 - Nederlandse werknemers brengen meer dan 33,5 uur per jaar in de toiletruimte van het bedrijf door, dat zijn maar liefst vier werkdagen. Zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar hygiëne in kantooromgevingen onder 6.000 kantoormedewerkers. Nu het griepseizoen nadert, brengt Initial de onderzoeksresultaten onder de aandacht van werknemers en werkgevers. Dit om ze bewust te maken van de risico’s van het verspreiden van bacteriën en virussen op de werkvloer.

Maar liefst een vierde (25,1 procent) van de Nederlandse werknemers vindt de hygiëne omstandigheden op hun werk beneden peil. Meer dan een vierde (26,9 procent) geeft aan meer tevreden te zijn over hun werk zolang ze op goede hygiëne kunnen vertrouwen. Veel werknemers zijn ook bereid hier zelf een steentje aan bij te dragen en 36,4 procent vindt ook dat het hun eigen verantwoordelijkheid is hun werkplek zo hygiënisch mogelijk te houden.



Handen wassen
Opvallend is dat meer dan een derde (38,4 procent) van de Nederlandse ondervraagde werknemers (503) toegeeft niet altijd zijn handen te wassen na een toiletbezoek. Werkgevers spelen hierin een belangrijke rol door te voorzien in goede hygiënische faciliteiten op kantoor. Ook bleek dat bijna één op de zeven (14,9 procent) werknemers in het toilet zijn mobiele telefoon gebruikt om op internet te surfen tijdens een sanitaire stop. Eén op de 30 (3,4 procent) werknemers zegt zelfs kranten en magazines te lezen op het toilet, wat de kans op verspreiding van ziektekiemen en bacteriën op de werkplek aanzienlijk vergroot.

Mannen en vrouwen
Meer specifieke resultaten van het onderzoek laten zien dat er ook een verschil is tussen de gewoontes van mannen en vrouwen. Een op de vijf mannen (21,2 procent) geeft toe dat ze hun mobiel gebruiken op het toilet tegenover slechts een op de tien vrouwen (10,7 procent). Mannen surfen ook meer op het internet (6,4 procent versus 4,3 procent) en checken vaker social media (8,4 procent vs. 5,3 procent) op het toilet dan hun vrouwelijke collega’s.

Global Handwashing Day
"Vandaag is het Global Handwashing Day. Een goede herinnering voor ons om na te denken over onze eigen hygiënische gewoontes. We vergeten soms te makkelijk wat het domino-effect kan zijn van onze dagelijkse handelingen," zegt Arjan Gundlach, Marketing Director Benelux van Initial. "Nu het griepseizoen weer aanbreekt moeten we meer zorg dragen voor goede handhygiëne en doen werkgevers er goed aan dit te faciliteren. Bijvoorbeeld door voldoende zeep, mogelijkheden om handen te drogen en desinfecterende producten te bieden in de toiletruimte. Het vraagt een kleine investering die een grote impact heeft voor de werktevredenheid, wat weer terug te zien is in de bedrijfsresultaten," aldus Gundlach.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder ziekteverzuim door goede hygiëne
 Helft werknemers treft wel eens ongedierte aan op kantoor
 Kwart van de werkplekken is ongezond
 Handen wassen alléén is niet hygiënisch genoeg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10