zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders angstiger voor cybercrime dan fysieke misdaad

23 december 2016 - Maar liefst 57 procent van de Nederlanders verwacht eerder slachtoffer te worden van cybercrime dan van een fysieke misdaad. Dit blijkt uit onderzoek van BIT.

58 procent van de Nederlanders vindt het waarschijnlijker dat een cybercrimineel de bankgegevens achterhaalt dan dat een inbreker het huis binnendringt (42 procent). Tevens verwacht de meerderheid (80 procent) de gestolen portemonnee eerder terug dan dat een cybercrimineel de kwaadwillig verwijderde bestanden terugzet (twintig procent). Hoewel Nederlanders angstig zijn voor cybercrime, gaat een derde er bij de aankoop van een nieuw device ten onrechte vanuit dat de beveiliging al geregeld is.



Privacygevoelige data verspreiden
Uit het onderzoek blijkt ook dat er via allerlei wegen geprobeerd wordt om persoonlijke informatie te achterhalen. 71 procent van de ondervraagden is door een onbekend persoon gevraagd naar privacygevoelige informatie en 36 procent heeft deze vraag telefonisch gekregen. Meestal gaat dit gepaard met de melding dat er een prijs of korting te verkrijgen is. Hoewel slechts drie procent van de Nederlanders bereid is om via de telefoon of e-mail privacygevoelige informatie te delen met een onbekende, staat maar liefst een kwart van de Nederlanders open om informatie achter te laten op onbekende websites. Om kans te maken op een prijs of korting, delen Nederlanders vooral e-mailadres (56 procent), voor- (47 procent) en achternaam (39 procent) en woonplaats (38 procent).

Privacy is een groot goed
Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT over de resultaten: "Privacy is een groot goed. Het is voor consumenten en bedrijven een nachtmerrie als data op straat komt te liggen. Opvallend is dat maar twintig procent van de Nederlanders de kwaadwillig verwijderde bestanden terugverwacht, terwijl het verdienmodel van cryptolockers juist geënt is op het terugzetten van bestanden na de betaling. Het percentage geeft gelukkig wel aan dat Nederlanders cybercrime serieus nemen. Verrassend is het dus wel dat privacygevoelige informatie nog vaak wordt gedeeld. Hoe meer privacygevoelige informatie met de buitenwereld gedeeld wordt, hoe groter de kans dat kwaadwillenden hier misbruik van maken. Hoewel u niet alles zelf in de hand hebt, is bewustwording de basis om cybercrime terug te dringen."
 
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden in het onderzoeksrapport Internet eigenwijs.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Register Controller vaker uitgenodigd voor sollicitatiegesprek dan andere finance professionals
 Interim Challenge 2019 van start
 Organisaties worstelen met feedback
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ransomware ‘next big thing’ in cybercrime
 Helft consumenten slachtoffer van cybercriminaliteit
 Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit
 Jongeren geneigd zich in te laten met cybercriminaliteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10