zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top negen supermarktfrustraties rondom feestdagen

9 december 2016 - De feestdagen komen eraan: voor velen de mooiste én de lekkerste tijd van het jaar. Maar de voorbereidingen van het kerstdiner lopen niet altijd even ontspannen. Driekwart van de Nederlanders vindt supermarkten rondom de feestdagen te druk.

Bijna de helft ondervindt hierdoor stress van de jaarlijkse kerstboodschappen. En dat is niet alleen door overvolle supermarkten, maar ook omdat we met de planning van onze inkopen worstelen. Zo vindt tweederde het lastig om hoeveelheden goed in te schatten, heeft 28 procent moeite met het opstellen van het boodschappenlijstje en is twee van de vijf bang om iets te vergeten. Opvallend is dat maar liefst 80 procent van de Nederlanders aangeeft teveel in te kopen, wat ertoe leidt dat 59 procent van de mensen eten weggooit na de Kerst. Dit en meer blijkt uit onderzoek van maaltijdboxaanbieder HelloFresh onder 1.000 Nederlanders.



Grootste supermarktfrustraties
1. Teveel klanten in de supermarkt (63 procent)
2. Wachtrijen bij de kassa (60 procent)
3. Producten niet voorradig (59 procent)
4. Overvolle parkeerplaats (42 procent)
5. Onvindbare producten (40 procent)
6. Te weinig personeel (vijftien procent)
7. Koopgedrag van anderen (overdreven veel) (twaalf procent)
8. Ongeduldig of chagrijnig personeel (elf procent)
9. Beperkte openingstijden (negen procent)

Creatieve oplossingen
Ondanks de verwachte piekdrukte vlak voor de feestdagen, stelt twee van de vijf het boodschappen doen toch uit tot het laatste moment. Eenmaal in de supermarkt zou tien procent ertoe in staat zijn om voor te dringen bij de kassa om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Anderen besparen zich de moeite en schuiven zelf lekker aan bij andermans diner (42 procent), of besteden de kerstboodschappen liever geheel uit (42 procent). Bij een derde van Nederland is gourmetten populair, waarvan voorstanders aangeven hier minder tijd mee kwijt te zijn.

Zelf koken voor het kerstdiner
Hoewel velen moedeloos worden van de kerstinkopen, beleeft de helft van de Nederlanders wel veel plezier aan het koken van het diner. Zij willen hun gasten graag verrassen met eigengemaakte creaties (80 procent) en ervaren een gevoel van trots als hun kerstdiner goed is gelukt (73 procent). De andere helft vindt het koken van het menu toch wel lastig, vaak omdat ze niet goed weten waar te beginnen. Tweederde van de ondervraagden vervalt in recepten die zij al eens eerder hebben gemaakt en bijna de helft vindt het lastig om een menu samen te stellen dat ook geschikt is voor vegetariërs.

Top vijf wishlist voor een zorgeloze Kerst
HelloFresh vroeg 1.000 respondenten naar hun wens om het kerstdiner minder stressvol te maken:
- Dat alle gerechten die ik kook allemaal goed lukken (75 procent)
- Dat ik onbeperkt kan eten van het kerstdiner zonder daarvan aan te komen (57 procent)
- Dat ik een kerstbezoek kan afzeggen, zonder iemand teleur te stellen (36 procent)
- Dat ik een privé chef ter beschikking heb, die het hele kerstdiner voor me kookt (25 procent)
- Dat een personal shopper alle kerstboodschappen voor me doet (22 procent)
 

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlands huishouden spendeert 468 euro aan feestdagen dit jaar
 Nederlanders en technologie tijdens de feestdagen
 Extra vrije dagen bovenaan verlanglijstje van de Nederlandse werknemer
 Nederlander ontvlucht kerststress
 
 
reacties
 
Christian  |   | 
10-12-2016
 | 
15:31 uur
Kerststress is inderdaad net als vakantiestress een heus fenomeen. Vreemd eigenlijk als je bedenkt dat dit een van de mooiste periodes in het jaar moet zijn. In dit stuk staat inderdaad goed beschreven hoe dat komt. Vooral de factor niets 'mogen' afzeggen leidt tot een beknellend gevoel. Men moet bij het familiediner zijn, bij de andere kant van de familie, bij de schoolviering of kerstspel van de kinderen en natuurlijk bij het kerstuitje van het werk. Ach, men moet zoveel. Ik wens iedereen een ontspannen kerst toe...
Maarten  |   | 
12-12-2016
 | 
11:27 uur
Hahaha, altijd mooi om te zien van wie de frustratie-lijstjes komen. Toch gek dat de afzender/onderzoeker (bijna) altijd belang heeft bij de uitkomst :-)

HelloFresh heeft vast niet uitgezocht welke frustraties er zijn bij thuisbezorgde boodschappen :-)

Wat niet wegneemt dat de frustraties herkenbaar zijn, maar ook hier geldt 'follow the money', ofwel 'wie heeft er belang bij deze uitkomsten'.

Prettige kerst!
Paul Feldbrugge  |   | 
12-12-2016
 | 
11:49 uur
Supermarktergenissen:
Wachtrijen bij kassa's zijn ook regelmatig te wijten aan sloom/inefficient gedrag van de klanten zelf: bijv. eerst inpakken alle boodschappen, dan pas afrekenen; geld of betaalpas niet direct gereed hebben als totaalbedrag boodschappen bekend is; vergeten groente/fruit zelf af te wegen en van prijs te voorzien; niet uitkijken of artikel van leesbare prijs/barcode is voorzien; te lang kletsen met kassamedewerk(st)er bij grote drukte.
Kimberly  |   | 
9-08-2017
 | 
14:39 uur
Dat is een ontwikkeling die niet meer te stoppen is. Het is wel fijn aan de ene kant, maar gewoon naar de markt gaan op zaterdag heeft ook wel weer wat ontspannends.. :)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10