zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlands huishouden spendeert 468 euro aan feestdagen dit jaar

7 december 2016 - Van het kerstdiner tot aan de ballen in de boom: een Nederlands huishouden geeft gemiddeld 467,52 euro uit aan Kerstmis. Toch is dit bedrag aanzienlijk minder in vergelijking met buurland België (596,18 euro).

De grootste kostenpost voor een Nederlands huishouden zijn de kerstcadeaus: meer dan de helft (52 procent) van het kerstbudget besteden huishoudens hieraan (243,11). Belgen geven bijna 100 euro meer uit aan kerstcadeaus (339,23). Een logische verklaring hiervoor is dat in België Sinterklaas minder populair is en er met name cadeaus worden gekocht voor Kerst. Dit blijkt uit onderzoek van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl



Kersteten en -drinken
Naast cadeaus wordt er gemiddeld 168 euro gespendeerd aan eten en drinken, dat is meer dan een derde van het budget. Verder is er ook nog een kostenpost voor familiebezoeken tijdens de feestdagen (41,61). Kerstversiering zoals de kerstboom, ballen, kaarsen en kersstukjes, zijn de sluitpost. Hieraan geven we gemiddeld 14,49 uit per huishouden.

Trend: cadeaus minder esthetisch, meer entertainment en alcohol
Of het nou gaat om die gekke kersttrui of een gloednieuw paar sneakers: kleding en schoenen zijn favoriet onder de boom. Per persoon geeft de Nederlander gemiddeld 124,27 uit aan kerstcadeaus dit jaar. Meer dan een kwart (25,4 procent) van het cadeaugeld gaat op aan kleding en schoenen (31,56), een vijfde (21,8 procent) wordt besteed aan speelgoed (27,09) voor de kinderen en ook elektronica (22,37), zoals een televisie, een mobiele telefoon of een camera, blijft populair (achttien procent).
Net als vorig jaar geven Nederlanders per persoon het minste uit aan alcoholische kerstcadeaus (5,34), opvallend is dat dit cadeau in populariteit stijgt. Nederlanders geven hier dit jaar ruim tien procent meer aan uit. Naast alcoholische versnaperingen besteedt de Nederlander dit jaar meer geld aan boeken en entertainment (9,07 euro +zes procent vs. 2015) en gift cards (10,20 +4,4 procent vs. 2015). Dit in tegenstelling tot kleding en cosmetica, waaraan minder wordt uitgegeven ten opzichte van 2015.
 
Nederlander hardleers
Bij kersttradities horen traditiegetrouw ook de lange rijen bij de kassa. Toch blijkt de Nederlander hardleers: de meeste inkopen voor Sinterklaas worden op 5 december zelf nog gedaan, dan spenderen 3,7 miljoen Nederlanders naar verwachting 184 miljoen euro in de winkels. Voor Kerstmis worden nog steeds op vrijdag 23 en zaterdag 24 december de inkopen gedaan. 23 december is, na Sinterklaas, de drukste dag in de winkels. De verwachting is dat 2,5 miljoen Nederlanders op deze dag massaal kerstcadeaus inslaan en gezamenlijk een bedrag van 169 miljoen euro uitgeven. De dag erna, 24 december, geven Nederlanders nog eens 94 miljoen euro uit in de winkels.
Het grootste deel van de kerstaankopen doen Nederlanders nog steeds in fysieke winkels en supermarkten, maar een toenemend bedrag wordt online besteed. Dit jaar wordt dertien procent van de cadeaus online aangeschaft. Van deze online aankopen wordt bijna 40 procent gedaan via een smartphone of tablet.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
 Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
 Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders en technologie tijdens de feestdagen
 Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen
 Extra vrije dagen bovenaan verlanglijstje van de Nederlandse werknemer
 Top vijf meest gewaardeerde gadgets voor de feestdagen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
Verdwijnt de traditionele 9 – 5 werkdag? (1) 
top10
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs
Zo zetten hackers gestolen data om in geld
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Cybercriminelen ruilen zwarte markten op het dark web in voor chatkanalen en blockchain
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Bedrijven lopen omzet mis door inefficiënte marketingtechnologie
Nederlanders gooien vertrouwelijke documenten te grabbel
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
meer top 10
vacatures
meer vacatures