zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cadeaus zonder stekker populair met feestdagen

11 december 2015 - Met het vertrek van de Sint gaat de kerstgedachte aan. Zes op de tien Nederlanders zet de geliefde tijdens de donkere dagen graag in het zonnetje en viert kerst mét cadeaus. De helft van hen wil een apparaat zonder stekker cadeau geven.

De voorkeur voor apparaten die geen energie verbruiken, komt ook tot uiting in de goede voornemens voor 2016: 66 procent van de mensen wil komend jaar de energierekening verlagen. Dat blijkt uit onderzoek van Nuon.



Bordspel of game?
Wordt het dit jaar met kerst een bordspel of een game? Slechts vier procent van de Nederlanders geeft familieleden, geliefde, vrienden of kennissen voor kerst het liefste elektronica, of een cadeau dat hoort bij een apparaat zoals een DVD of game. Bijna twee derde van de inwoners zegt liever een boek of bordspel cadeau te doen dan een elektrisch apparaat. Vooral in de steden Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam hebben mensen een voorkeur voor geschenken die geen energie verbruiken.

Cadeaus zonder stekker in trek
Ook in Friesland, Groningen en Drenthe kiezen cadeautjesgevers het liefst voor een stekkerloos geschenk. Bovendien wordt daar bovengemiddeld vaak gekozen voor duurzame cadeaus, zoals een lamp op zonne-energie of een knijpkat: vijf procent van de bewoners van de noordelijke provincies doet zoiets graag cadeau, tegenover twee procent van de rest van Nederland. Vrouwen geven liever cadeaus zonder stekker dan mannen. Ook onder jongeren zijn stekkerloze cadeaus in trek. Maar liefst 58 procent van de achttien  tot 24-jarigen heeft daarvoor een voorkeur.

Goede voornemens met energiebesparing
De toenemende populariteit van cadeaus zonder stekker past in de trend dat mensen zich steeds meer bekommeren om energieverbruik. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) heeft het voornemen om volgend jaar de energierekening te verlagen. Energiebesparing is daarbij het meest populair. Ruim een derde van de ondervraagden (41 procent) wil volgend jaar energiebesparende maatregelen nemen, zoals de verwarming wat lager zetten, isolatie aanbrengen of zuinige apparaten aanschaffen. Voor ongeveer een kwart (23 procent) van de Nederlanders staat energiebesparing niet op het lijstje met goede voornemens voor 2016.

Sta eens stil bij energiegebruik
Apparaten met een stekker hebben een fors aandeel in de energierekening. Zo gaat in een gemiddeld huishouden jaarlijks 100 euro naar stroom voor apparaten die niet gebruikt worden. Dvd-recorders en espressomachines staan hoog in de top tien van apparaten met vermijdbare sluipstroom. Nuon adviseert mensen om regelmatig stil te staan bij het energiegebruik. Cindy Kroon, directeur Klanten van Nuon: "Soms moet je eerst iets uit zetten om iets anders aan te zetten. Tijdens de komende feestdagen stellen wij daarom voor 'lichten uit, kerstgedachte aan'. Cadeaus zonder stekker passen wat ons betreft goed bij een periode van bezinning, vooruitkijken en tijd maken voor elkaar. Zet iets uit en geef elkaar energie. Het kan meer opleveren dan u denkt."

Achtergronden
Nederlanders besteden in december 2015 volgens schattingen van Adobe 5,5 miljard euro aan kerstaankopen. Dat is zeven procent meer dan vorig jaar. Uit een recente analyse van Facebook vindt één op de vier ondervraagden een gedeelde ervaring het ideale kerstcadeau. Het onderzoek van Nuon is dit najaar uitgevoerd onder bijna 3000 mensen door Maurice de Hond. Meer informatie over energiebesparing staat op www.nuon.nl/besparen. Actief aan de slag met 21 energiebesparende ideeën? Kijk op www.nuonaanuit.nl.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Adviesraad bepleit Klimaatwet
 Minder gas uit Groningen - toch lagere energierekening
 Nederlanders besparen ruim miljoenen met vergelijken en overstappen
 Consument met vast energietarief spekt schatkist
 
 
reacties
 
Meneer Klaas  |   | 
15-05-2020
 | 
13:46 uur
Vergeet de 'cadeaupakketten' niet. In Rotterdam merken wij dat de aloude cadeaupakketten met bier, wijn, kaas en andere lekkernijen ontzettend goed scoren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10