zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sterke groei voor top van Nederlandse consultancymarkt

7 december 2016 - De top van de Nederlandse consultancymarkt heeft een sterk jaar achter de rug. Acht op de tien bureaus zagen de omzet toenemen, waarbij de helft zelfs dubbelcijferige groei wist te boeken.

Naast groei is voor 2017 het trainen en ontwikkelen van de eigen medewerkers de topprioriteit. Dat blijkt uit een onderzoek van Consultancy.nl en de ROA onder de bestuurders van 156 adviesbureaus.


 
Crisisjaren voorbij
Het onderzoek toont aan dat de consultancybranche de crisisjaren definitief achter zich heeft gelaten. Door economische tegenwind bij opdrachtgevers kampte de markt jarenlang met vraaguitval en druk op tarieven, waardoor bureaus een deel van hun omzet zagen verdampen. Ook worden adviesbureaus geconfronteerd met een sterk veranderd landschap, onder meer het gevolg van trends als globalisering, digitalisering, big data en de sterke groei van het aantal ZZP’ers.
 
Groei en hogere tarieven in 2016
Na een voorzichtig herstel in 2015 kan de top van de adviesmarkt in 2016 terugkijken op een goed jaar. Acht op de tien consultancybureaus hebben het afgelopen jaar een omzetgroei gerealiseerd, waarvan meer dan de helft (56 procent) zelfs groei van meer dan tien procent wist te boeken.
 
De groei is te danken aan een toename in het aantal projecten dat opgestart wordt bij opdrachtgevers, daarnaast zijn de tarieven van consultants over de hele linie gestegen. 51 procent van de ondervraagde bestuurders – CEO’s, Managing Directors of Partners – geeft aan dat de gemiddelde uurtarieven zijn gestegen, ten opzichte van tien procent van de bureaus die een daling in de tarieven moesten incasseren.
 
Gunstige verwachtingen voor 2017
Over de toekomst zijn de bestuurders van de adviesbureaus positief gestemd. 82 procent is positief over de marktverwachting voor 2017 en de langere termijn, waarbij boutique spelers het meest optimistisch zijn. Van de tarieven wordt verwacht dat deze verder zullen stijgen: de helft van de partners rekent op een stijging van tot 5 procent; circa een vijfde verwacht een stijging van meer dan 5 procent.
 
‘War for talent’ is back
De bestuurders noemen het vergroten van de naamsbekendheid en het werven en ontwikkelen van (nieuw) talent als belangrijkste prioriteit voor 2017. De prioriteiten verschillen enigszins per bureautype: branding en het aangaan van samenwerkingsverbanden wordt belangrijk gevonden door boutiques, grote bureaus leggen meer nadruk op recruitment.
De meest aangehaalde topprioriteiten zijn (1) verdergaande groei (omzetvergroting) realiseren en (2) het trainen en ontwikkelen van de eigen medewerkers.
 "De professionele consultancy bureaus zien we nu weer op grote schaal investeren in de werving van toptalenten en in de kwaliteit van de bestaande adviseurs. Dat is nodig om de groei mogelijk te maken en om te blijven voldoen aan de steeds veranderende en hogere eisen aan competenties en skills," aldus Michael van der Velden van de ROA.

Dreigingen
De groei van interne adviestakken bij potentiële opdrachtgevers en de opkomst van ZZP’ers worden als de grootste dreiging gezien voor de professionele consultancy in Nederland. "Het aantal zelfstandigen dat zich als adviseur presenteert is sinds 2008 bijna verdubbeld naar 90.000. Naast de toename in het aantal adviseurs maken de gevestigde bureaus zich vooral zorgen over de kwaliteit en de mogelijke impact daarvan op de reputatie van de branche," zegt Larry Zeenny, onderzoeker van Consultancy.nl.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overheid geeft miljard uit aan inhuur maar verliest kwaliteit
 Consultants bezorgd over houdbaarheid businessmodel
 Salarisbevriezing voor een derde topconsultants
 De dunne lijn tussen zelfvertrouwen en arrogantie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10