zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe voorkomt u vooroordelen tijdens het sollicitatieproces?

6 december 2016 - Nu veel bedrijven pas afgestudeerde studenten aannemen, ligt het risico op de loer dat managers al dan niet bewust teveel op zoek gaan naar kandidaten die lijken op henzelf.

Dat stelt Paul Wolfe, Senior Vice-President Human Resources van Indeed, naar aanleiding van recent onderzoek van zijn werkgever. Daaruit blijkt dat managers vaak een voorkeur hebben voor afgestudeerden van topuniversiteiten, vooral als zij zelf ook naar een dergelijk instituut gingen. "Dit gebeurt vaker dan veel mensen denken," aldus Wolfe. "En dan vooral onder managers die kandidaten selecteren voor junior- en executive-functies."



Topuniversiteit versus prestatie
Van de managers die zeggen zelf aan een topuniversiteit te hebben gestudeerd, geeft 37 procent aan het liefst alleen kandidaten van vergelijkbare onderwijsinstellingen aan te nemen. Bij managers die zelf niet aan een dergelijke universiteit studeerden, is dat slechts zes procent. Van die groep vindt 41 procent ervaring belangrijker dan het diploma, in vergelijking tot elf procent van de managers die aangaven wel een opleiding aan een topuniversiteit te hebben gevolgd.

Bewust en onbewust
"Managers nemen het liefst mensen aan die op hen lijken, en doen dit zowel bewust als onbewust," zegt Wolfe. "Dit leidt uiteindelijk tot verminderde diversiteit en het over het hoofd zien van veel gekwalificeerde kandidaten." Volgens hem is dit een probleem, omdat het eerdergenoemde onderzoek ook aantoont dat andere eigenschappen – zoals goed samenwerken (75 procent), strategisch denken (71 procent) en ambitie (66 procent) – veel hoger scoorden op het gebied van werkprestatie dan alleen het bezitten van een prestigieus universitair diploma. Slechts 35 procent van de managers is het erover eens dat de uitblinkers op de werkvloer meestal van een topuniversiteit komen.

Voordelen wegnemen en diversiteit creëren
"Het is dus bekend dat uitblinkers niet per definitie een prestigieus diploma hebben, maar dat houdt de vooroordelen niet tegen," zegt Wolfe. Hoe zijn die vooroordelen dan te bestrijden? Hoe stelt een werkgever meer diverse teams samen? Optie één is om voor elke functie een uiteenlopende set kandidaten te overwegen, aldus Wolfe: "Wees creatief op het gebied van diversiteit. En onthoud dat het woord ‘divers’ niet alleen doelt op geslacht. Ook leeftijd, afkomst, opleiding en loopbaangeschiedenis tellen mee."
Als het op juniorfuncties aankomt, raadt Wolfe aan om verder te kijken dan het diploma: "Kijk bijvoorbeeld naar wat de kandidaat nog meer deed tijdens zijn studie. Had hij een bijbaan? Deed hij aan vrijwilligerswerk? Activiteiten buiten het studieprogramma zijn vaak een goede indicator van iemands werkhouding of persoonlijkheid."

Trainingen tegen vooroordelen
Verder adviseert hij bedrijven om door middel van trainingen vooroordelen van werknemers weg te nemen. "Om te voorkomen dat managers tijdens het sollicitatieproces terugvallen in oude patronen en slechte gewoontes, is het belangrijk om ze goed te trainen. Zeker als ze te maken hebben met het aannemen van een groot aantal sollicitanten," aldus Wolfe. "Als organisaties regelmatig in trainingen investeren, zijn managers goed voorbereid op het sollicitatieproces."
Al deze maatregelen dragen bij aan het succes van een bedrijf, al heeft dat wel tijd nodig. Wolfe: "De arbeidsmarkt stroomt over van talent, waardoor het belangrijk is om ruimdenkend te zijn op het gebied van kandidaatselectie. De succesvolste teams en bedrijven denken zeer divers en om dat te bereiken, moet iemand allereerst ervaring opbouwen met diversiteit."

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen in de wetenschap: vooroordelen floreren
 Bestrijding stereotypering bij werven personeel loont
 Zes opvallende weetjes voor HR uit big data analyse
 Werkloze 55-plusser vecht met name tegen vooroordelen
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
6-12-2016
 | 
08:09 uur
Vooroordelen bij sollicitaties gaan veel verder dan dit. Naam, geslacht, leeftijd, spel- en typefouten, opmaak cv, noem maar op, er wordt bewust en onbewust op geselecteerd.
Daarom heeft agamedes instrumenten ontwikkeld die anoniem solliciteren mogelijk maken. Geen subjectieve gegevens bij de préselectie zodat kandidaten worden beoordeeld op wat ze kunnen, niet op wie ze zijn.
Het voordeel is ook dat veel tijd die in de preselectie (het lezen van cv's) wordt bespaard.
Henk van Ouwerkerk  |   | 
6-12-2016
 | 
21:07 uur
Ad de Beer. Het door u genoemde bedrijf is natuurlijk uw eigendom, is het niet? Dat verklaart dan natuurlijk veel dat u op dit forum reageert. Succes met 'Agamedes' Mét hoofdletter ;-)
Ad de Beer  |   | 
7-12-2016
 | 
10:10 uur
@Henk van Ouwerkerk
Ja, ik ben mede-eigenaar van Agamedes en onze missie is om personeel-management te verbeteren zodat mensen centraal staan.
En is het delen van een mening soms verboden?
De tevredenheid over werving en selectie is er laag, wellicht is dat iets om over na te denken? Wij doen dat in ieder geval wel.
Henk van Ouwerkerk  |   | 
7-12-2016
 | 
14:15 uur
Beste Ad, ik heb u succes gewenst dat is i.i.g een indicatie dat u uiteraard uw mening mag delen net zoals een ieder dat mag. En, en passant wil ik aangeven dat niet iedereen ontevreden is over werving en selectie. Ik heb de ervaring dat ik over de meeste wervers zeer content ben en goed door een deur kan, ook als het eens voorkomt dat er een mismatch is. Dat laatste kan gebeuren, wij zijn allemaal mensen.
Ad  |   | 
7-12-2016
 | 
15:55 uur
@Henk
Mensen die een baan vinden via een recruiter zijn over het algemeen best tevreden ja.
Maar de retentie (het aantal mensen dat na één jaar nog werkt bij de nieuwe werkgever) is 70%. Dat wil zeggen dat 30% binnen een jaar al weer vertrokken is, omdat de baan toch niet was wat ze voorgespiegeld kregen. Een andere 30% zoekt actief naar een andere baan.
Kortom, mismatches, mishires, zijn aan de orde van de dag. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de HRmanagers niet tevreden is over recruitment. Dat moet toch ergens bellen doen rinkelen?
Het was voor ons in ieder geval de reden om een ander systeem te bouwen. En de retentie bij ons is 95%.
Weet je hoeveel geld in Nederland wordt verspilt door mishires? Naar schatting 6 tot 8 miljard!
Henk van Ouwerkerk  |   | 
7-12-2016
 | 
16:22 uur
Ad. Als ik refereer naar je laatste zin dan had je nu toch al dik miljonair moeten zijn. Tenzij je dat al bent want dan feliciteer ik je oprecht met al je verdiensten en kan je subiet met pensioen ;-)
Ad de Beer  |   | 
7-12-2016
 | 
16:58 uur
@Henk
Het is niet mijn doel of missie om miljonair te worden, maar wel om organisaties te helpen dit soort verspillingen te voorkomen.
Bottomline is dat goed voor iedereen want de winstgevendheid van bedrijven neemt toe en daarmee de welvaart.
Ik gun bedrijven graag meer winst en mezelf gewoon een goede boterham en als het kan ook nog wat over om die te beleggen.
Henk van Ouwerkerk  |   | 
7-12-2016
 | 
17:09 uur
Ad. Dat is een mooie reactie, dit siert je. Ik hoop van ganser harte dat je zal volslagen in je missie.

De gunningsfactor is waar het veelom zal draaien, met wat dan ook. Als je dat hebt dan heb je de helft al gewonnen. Succes!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10