zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vermogenden schenken bijna 8. 000 euro aan goede doelen

31 oktober 2016 - Nederlanders met een vrij besteedbaar vermogen van minimaal 500.000 euro geven jaarlijks gemiddeld 7.915 euro aan goede doelen.

Uit onderzoek van ABN AMRO MeesPierson en Maastricht University blijkt dat vermogenden in loondienst met gemiddeld 12.992 euro het meeste schenken, op de voet gevolgd door ondernemers (10.349 euro). Erfgenamen geven veruit het minste (2.802 euro). Ook als percentage van het vermogen schenken werknemers het meeste (0,5 procent) en erfgenamen het minst (0,1 procent).


 
Filantropische veranderingen
Marianne Verhaar-Strijbos, directeur Filantropie Advies ABN AMRO MeesPierson: "Onder alle vermogenden die filantropisch actief zijn, is een verandering zichtbaar: ze geven minder geld dan een paar jaar geleden en kiezen vaker voor maatschappelijke investeringen of leningen. Dit is een goede trend, want dat bevordert het ondernemerschap van de ontvanger en verkleint de afhankelijkheid van de gever. Daarnaast maakt het particulier initiatief een comeback, want veel donateurs willen de impact van hun giften zien. Al deze veranderingen maken een omslag in werkwijze van goede doelen noodzakelijk. Willen ze in de gunst van de donateur komen én blijven, is het belangrijk om met gevers verbindingen te leggen en bij hen de juiste snaar te raken. Het vragen om extra donaties werkt in elk geval averechts." 
 
De geefondernemer
Paul Smeets, onderzoeker en universitair docent Finance aan Maastricht University: "Filantropie wordt van oudsher vaak geassocieerd met het geven door erfgenamen. Uit ons onderzoek blijkt dat de actieve gever vooral ondernemer of werkgever is. Zij zien hun gift als een investering en zijn actief betrokken bij goede doelen. Dat doen ze bijvoorbeeld door plaats te nemen in het bestuur van een filantropische instelling. Erfgenamen geven weliswaar minder aan goede doelen, maar zetten zich weldegelijk in voor de maatschappij. Dat doen ze bijvoorbeeld via duurzame beleggingen en impact investeringen. Een impact investering streeft niet alleen naar financieel rendement, maar ook sociaal rendement."
 
Losse donaties het populairst
Een grote meerderheid van de vermogenden (85 procent) schenkt aan goede doelen via losse donaties. Daarnaast geeft bijna de helft van de vermogenden via een periodieke schenking die is vastgesteld voor minimaal vijf jaar. Het vastleggen van een periodieke schenking maakt het mogelijk de giften af te trekken van de belasting. Vier op de tien vermogenden maakt gebruik van de giftenaftrek. Als deze (gedeeltelijk) zou worden afgeschaft, geeft 40 procent van deze groep aan hun donaties te verlagen. 
 
Kunst en cultuur de dupe
Werknemers maken minder gebruik van de giftenaftrek dan erfgenamen en ondernemers. Werknemers zouden wel vaker hun donatie verlagen als de giftenaftrek wegvalt. Vermogenden die veel doneren aan natuur en milieu, dierenwelzijn en kunst en cultuur gaan minder schenken bij afschaffing van de giftenaftrek. Giften aan kunst en cultuur komen momenteel in aanmerking voor extra fiscale voordelen, wat hen kwetsbaarder maakt bij afschaffing van de aftrek.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
 Verwacht tekort IT-skills twintig procent gedaald
 Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer heeft voorkeur voor werkgever die zich inzet voor goede doelen
 Donateur wantrouwt internationale goede doelen
 Vertrouwen in goede doelen daalt door twijfels over geldbesteding
 'Voorstel afschaffing giftenaftrek slaat plank volledig mis'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Arbeidsmigranten van grote economische waarde voor Nederland
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
meer top 10
vacatures
meer vacatures