zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Donateur wantrouwt internationale goede doelen

20 juli 2016 - Donateurs vertrouwen internationale hulporganisaties het minst bij de besteding van het geld. Maar door de vluchtelingencrisis is hun jarenlange imagodaling gestopt. Liever zoeken donateurs een goed doel dichter bij huis.

Dit blijkt uit de vierde editie van het  tweejaarlijkse Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2.000 Nederlanders. KWF Kankerbestrijding staat wederom bovenaan de lijst en is zelfs het sterkste merk van de totale not-for-profit sector. 


 
Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek:
 
  • Vertrouwen in keurmerken voor goede doelen is bedroevend laag
  • Kinderpostzegels is de populairste wervingsactie
  • Reputatie van natuurorganisaties keldert al jaren
  • KiKa kan meeste nieuwe donateurs verwachten
Top-tien van sterkste merken in de goededoelensector (+ positie in 2014)
 
  • (1) KWF Kankerbestrijding
  • (3) Rode Kruis
  • (2) KiKa
  • (4) Wereld Natuur Fonds
  • (6) Cliniclowns
  • (5) Hartstichting
  • (11) UNICEF
  • (7) Artsen zonder grenzen
  • (8) Leger des Heils
  • (9) Ronald McDonald Kinderfonds
  • Donateur geeft het liefst aan goed doel dichtbij huis
    Goede doelen die zich richten op het verbeteren van de situatie in eigen land hebben duidelijk een streepje voor bij de gemiddelde Nederlander. Vandaar dat organisaties als het Leger des Heils en CliniClowns zo’n sterke reputatie hebben. 
     Internationale hulporganisaties komen op de laatste plaats. Men heeft het minste vertrouwen in de effectiviteit van deze organisaties en er bestaan grote twijfels over de goede besteding van het donatiegeld. Toch hebben de internationale hulporganisaties, na jaren van daling, hun positie weten te stabiliseren. "De vluchtelingencrisis heeft de noodzaak van internationale hulp weer tastbaar gemaakt. Mede door alle media-aandacht behoort VluchtelingenWerk Nederland zelfs tot de sterkste imagostijgers van de afgelopen twee jaar," aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 
     
    Merkkracht van de segmenten in de goededoelensector (+ index)

     
  • Welzijn & cultuur (100)
  • Gezondheid (100)
  • Natuur & milieu (87)
  • Internationale hulp (69)
  • KWF Kankerbestrijding is sterkste not-for-profit merk
    Op de ranglijst van sterkste merken in goededoelenland staat KWF Kankerbestrijding steevast op de eerste plaats. "De ijzersterke positie van KWF Kankerbestrijding heeft de organisatie te danken aan de combinatie van angst en vertrouwen," verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. "Iedereen kent iemand in zijn omgeving met kanker, waardoor de angst voor de ziekte groot is. Door het enorme vertrouwen in de effectiviteit van KWF in de strijd tegen kanker heeft deze organisatie het grootste aantal donateurs van Nederland." 
    Vergelijking met andere merkenonderzoeken laat zien dat KWF Kankerbestrijding het sterkste merk is onder alle not-for-profit merken. Zelfs het Anne Frank Huis en het stadsmerk Amsterdam hebben een minder sterk draagvlak onder de bevolking. In vergelijking met commerciële merken heeft alleen een handje vol retailmerken een vergelijkbare positie. Zelfs bol.com is maar iets sterker in merkkracht." Rode Kruis en KiKA nemen de tweede en derde positie in op de ranglijst van sterkste merken in de charitatieve sector.
     
    Toekomst natuurorganisaties ziet er somber uit
    "Ondanks de recent gemelde stijging van het donateursaantal bij natuurorganisaties ziet de toekomst van deze organisaties er somber uit als er niet drastisch wordt gesleuteld aan hun reputatie. Terwijl natuur en dieren warme gevoelens opwekken bij mensen, hebben de meeste natuurorganisaties een weinig sympathiek en zelfs enigszins arrogant imago. Dit imago keldert al jaren zodat een verdere daling van hun donateursbestanden waarschijnlijk is." 
     
    CBF is zwakste keurmerk
    Terwijl de keurmerken bedoeld zijn om de goededoelensector te versterken, blijkt het vertrouwen in deze kwaliteitsstempels bedroevend laag te zijn. Het CBF, dat al sinds 1925 bestaat en binnen de eigen sector als hét keurmerk wordt gezien, heeft voor donateurs de minste waarde. Waar de consument wél vertrouwen in heeft, zijn de keurmerken voor verantwoorde consumptie. Het Fairtrade keurmerk van Stichting Max Havelaar heeft het hoogste aanzien. Ook in het Max Havelaar-merk zelf en het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming bestaat veel vertrouwen.
     
    Merkkracht keurmerken (+ index)
     
  • Fairtrade (100)
  • Max Havelaar (98)
  • Beter Leven (57)
  • EKO (44)
  • Keurmerk Goede Doelen (21)
  • ANBI (20)
  • CBF (17)
  • Kinderpostzegels is de populairste wervingsactie
    De in 1948 opgerichte actie Kinderpostzegels is de populairste inzamelingsactie in de sector. Ondanks de ouderdom van de actie is het imago ervan in afgelopen twee jaar flink gestegen. "Opvallend is dat 3FM Serious Request zo populair is onder het publiek ondanks alle twijfels over internationale hulp. Het blijkt dat de heldere boodschap van de dj’s wél aanslaat."  
     
    Merkkracht wervingsacties (+ index)
     
  • Kinderpostzegels (100)
  • 3FM Serious Request (88)
  • Alpe d"HuZes (81)
  • Giro555 (80)
  • Roparun (41)
  • Amsterdam City Swim (40)
  • Anjeractie (27)
  • Bij KiKa is de groeiverwachting het hoogst
    Met het Goede Doelen Merkenonderzoek wordt ook gemeten welke organisaties de hoogste groei aan donateurs kunnen verwachten. Op deze populariteitsfactor blijken vooral de organisaties op het gebied van gezondheid het goed te doen. Bij KiKa is de groeiverwachting het hoogst en ook rond topmerk KWF Kankerbestrijding hangt een zeer positieve vibe. 
     
    Top-tien van merken in de goededoelensector met de hoogste groeiverwachting (index) 
     
  • Kika (100)
  • KWF Kankerbestrijding (92)
  • War Child (65)
  • Rode Kruis (63)
  • Wereld Natuur Fonds (62)
  • Stichting ALS Nederland (61)
  • Alzheimer Nederland (61)
  • Hartstichting (61)
  • Ver. van Ned. Voedselbanken (58)
  • VluchtelingenWerk Nederland (57)
  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Vertrouwen in goede doelen daalt door twijfels over geldbesteding
     Hartstichting meest geloofwaardige merk
     'Voorstel afschaffing giftenaftrek slaat plank volledig mis'
     Toekomst donaties aan goede doelen onzeker
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10