zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Y is de wereldontdekker van nu

27 oktober 2016 - Veel Nederlanders huren tijdens hun vakantie of voor eigen gebruik een auto, echter is er niks bekend over de verschillende generaties en de wijze waarop ze dit doen.

Vorige onderzoeken richten zich voornamelijk op de generatie Y (Millennials) maar er zijn ook veranderingen binnen de andere generaties. Om deze redenen heeft het HAPPYCAR onderzoek gedaan naar het reisgedrag van Nederlanders.


 
Goed beeld reisgedrag
Huurauto’s zijn een belangrijke indicator binnen het toerisme en kunnen daarom een goed beeld van het reisgedrag geven. Het onderzoek richt zich op vier verschillende boekingscriteria: de huurperiode, het huurbedrag, de locatie en het aantal dagen voor het ophalen van de huurauto (reserveringsperiode). De bevindingen richten zich op de Babyboomers, generatie X, Pragmatische generatie en generatie Y. De evaluatie laat de Stille generatie buitenbeschouwing omdat zij een procent van de boekingen vertegenwoordigen.
 
Een korte reis door de generaties Y tot en met Babyboomers
Op basis van onderzoeken door verschillende organisaties, blijkt dat generatie Y in eerste instantie vakanties belangrijker vindt dan het kopen van een huis of een auto. Dit is verbonden met het vele gebruik van sociale media en internet, daardoor voelen ze zich meer verbonden met de wereld dan andere generaties. Voor de Pragmatische generatie staat de vrijheid in het reizen centraal, ze willen de wereld ontdekken en het levensgeluk vinden. Ook is generatie Y meer geneigd om voor groenere reismethoden te kiezen en combineren ze goedkope met luxereizen. Generatie X is echter een stuk spaarzamer met geld maar wilt daarentegen comfortabeler reizen.  Babyboomers zijn ruim 30 uur per jaar online naar reisopties aan het zoeken. De reis moet zich richten op het aanhalen van emotionele en romantische banden.
 
Generatie Y als wereldontdekker de opvolger van de Pragmatische generatie!
Generatie Y boekt gemiddeld 24 procent van de huurauto’s buiten Europa en treedt daarbij in de voetsporen van de Pragmatische generatie. Deze generatie huurt gemiddeld 23 procent van de boekingen buiten Europa, dit bedraagt tot twaalf procent in de huurperiodes van vijftien dagen of langer. In de kortere huurperiodes van en tot en met zeven dagen huurt Generatie Y tot zeven procent meer huurauto’s buiten Europa in vergelijking tot de Pragmatische generatie. Babyboomers hebben met  elf procent de minste belangstelling in huurauto’s buiten Europa. Buiten Europa is America met 49,2 procent van de boekingen het favoriete vakantieland gevolgd door Canada (15,3 procent).

Babyboomers trekken met huurperiodes zowel aan het kortste als langste eind
Gemiddeld huren de generaties voor negen dagen in nationale en internationale bestemmingen een huurauto. Generatie X huurt met gemiddeld elf dagen voor de langste periode een huurauto, niettemin wijkt dit af als er specifiek wordt gekeken naar korte en lange huurperiodes. In de huurperiodes van een tot driedagen huurt generatie Y met de volle drie dagen het langst een auto. Dit is onder de Babyboomers een dag korter, zij huren binnen deze periode voor twee dagen de auto. Voor langere huurperiodes boven de vijftien dagen ligt het gemiddelde rond de negentien dagen. Waar de Babyboomers in de kortere periodes een dag korter huren, is dit voor langere periodes een dag langer dan het gemiddelde. De Pragmatische generatie huurt tijdens lange vakanties met een periode van zeventien dagen het kortst.
 
Generatie Babyboomers huurt gemiddeld de goedkoopste auto
De Babyboomers huren gemiddeld met 20,69 per dag de goedkoopste huurauto, generatie Y moet het met 3,09 het meest voor een huurauto betalen. Na deze generatie huurt de Pragmatische generatie voor 22,29 per dag een huurauto en komt daarmee op de tweede plek. De andere generaties liggen dichtbij het algemeen gemiddeld wat 21,99 per dag bedraagt.
 
De knoopdoorhakken: Babyboomers plannen 58 dagen van tevoren
Gemiddeld boeken de generaties 52 dagen van tevoren de huurauto, dit komt met name voor onder de boekingen van acht dagen en langer. De Pragmatische generatie is het meest impulsief en boekt 41 dagen van tevoren, dit is elf dagen onder het gemiddeld. De Babyboomers zijn het minst impulsief en stellen de boeking uit tot 58 dagen voor de huurperiode.
 
Verschillen tussen Generatie Y en Generatie X: wereldreizigers tegen spaarvarkens
Generatie X wordt ook wel de verloren generatie genoemd, dit is in vergelijking met de prijsbesparingen tot generatie Y niet het geval. Gemiddeld betaalt generatie X 21,69 euro per dag voor een huurauto terwijl dit voor generatie Y 23,09 per dag bedraagt. Dit is verbonden met de huurperiodes en de reisbestemmingen. Generatie X bespaart op de korte periodes tot 19,8 procent op een boeking, generatie Y doet dit in tegenstelling tot generatie X tien procent goedkoper. Vanaf acht dagen boekt generatie Y tot 7,2 procent goedkoper een auto in vergelijking tot generatie X.
Generatie Y boekt zeven procent meer intercontinentale boekingen dan generatie X. Deze groep heeft met 83,1 procent de voorkeur om in Europa te blijven, met name Spanje (28,7 procent), Italië (16,4 procent) en Griekenland (15,9 procent) zijn populair. Daarvan zijn Faro, Mallorca en Ibiza de meest favoriete bestemmingen. Generatie Y heeft binnen Europa andere voorkeuren, zij gaan in eerste instantie liever naar Griekenland (23,7 procent) en dan naar Spanje (17,2 procent). Hun lievelingsbestemmingen liggen voornamelijk in Griekenland waaronder Keflavik, Thessaloniki. Catania komt als Italiaanse bestemming op de derde plek.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managementlessen van generatie Y
 Generatie Y stelt hogere eisen aan snelheid, capaciteit en dienstverlening
 Sociaal samenwerken vormt de brug met generatie Y
 Flexibiliteit belangrijker dan salaris
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10