zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Van mozaïek naar melting pot: bedrijven hebben moeite met integreren klantdata

20 september 2016 - Gefragmenteerde klantinformatie vormt voor veel Nederlandse bedrijven het belangrijkste struikelblok in het voeren van een succesvol marketingbeleid. Hoewel klantinteractie en verdienmodellen steeds meer digitaliseren, is er vaak nog sprake van ‘datasilo’s’ en is dynamische data niet realtime beschikbaar.

Dat blijkt uit marktonderzoek van 2bMore. Het gaat om onderzoek onder bedrijven met meer dan 100.000 relaties. 32 procent van de deelnemers aan het onderzoek onderhoudt contact met meer dan een miljoen klanten.


Het uitbouwen en vasthouden van klanten wordt door 53 procent van de bedrijven als grootste marketinguitdaging gezien, op de voet gevolgd door het werven van nieuwe klanten (49 procent). Opvallend is dat de integratie van on- en offline data en het personaliseren van outbound marketing een stuk lager op de agenda staat (beide 23 procent).
 
Realtime
Externe communicatiekanalen blijken bij veel bedrijven niet (met elkaar) geïntegreerd. De grootste groep bedrijven (één op de drie) heeft het e-mailsysteem gekoppeld aan één ander outbound kanaal (bijvoorbeeld direct mail, telemarketing of SMS) en 26 procent aan twee andere kanalen. 21 procent van het Nederlandse bedrijfsleven kan niet geïntegreerd werken.
Volgens Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore, hindert deze gefragmenteerde manier van werken bedrijven in het behouden van bestaande klanten en in het werven van nieuwe klanten. "Bedrijven die waarde creëren uit data doen twee dingen heel goed," legt Van Stiphout uit. "Hun data is centraal beschikbaar én ze kunnen deze inzetten via gepersonaliseerde communicatiekanalen."
 
Data verzamelen

Het niet centraal beschikbaar zijn van gegevens leidt tot zogeheten ‘datasilo’s’. Hierdoor zijn bedrijven niet in staat om de effectiefste vorm van marketing – data-driven 1-op-1-marketing – handen en voeten te geven. Aan de beschikbaarheid van data ligt het niet. Negen op de tien bedrijven (89 procent) verzamelen persoonsgegevens en acht op de tien (79 procent) bewaren gegevens van transacties, contracten en abonnementen. Ook vragen aan de helpdesk (66 procent), websitestatistieken (64 procent) en nieuwsbriefstatistieken (60 procent) worden bijgehouden. Een grote meerderheid van de bedrijven (79 procent) vreest de aansluiting met de klant te verliezen als ze (blijven) achterlopen bij de ontwikkelingen op het gebied van data-driven marketing, blijkt tevens uit het onderzoek. "Het wordt steeds lastiger om klanten te binden en prospects tot verkoop te bewegen," zegt Van Stiphout van 2bMore. "Bedrijven willen met scherp schieten, maar in de praktijk komt het vaak neer op een schot hagel."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 'Technisch herstel derde kwartaal geeft vertekend beeld economie'
 Bijna half miljoen auto’s op winterbanden in hittegolf
 Herstel vacaturetrend zet verder door
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Genomineerden DDMA Customer Data Award 2016 bekend
 Beter safe dan sorry als het om data gaat
 'Datacenters zijn het nieuwe fundament van de economie'
 Datawetenschap wordt mainstream: vijf gebruikstips
 
 
reacties
 
Peter  |   | 
2-03-2020
 | 
21:34 uur
Interessant, er is blijkbaar in een aantal jaar tijd weinig verandert. Uit onderzoek in 2019 blijkt namelijk hetzelfde: bij Uitgevers staat een data driven aanpak nog steeds bovenaan de prioriteitenlijst.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie (1) 
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016 (1) 
Kwart familiebedrijven is volgens eigen werknemers succesvoller dan niet-familiebedrijf (1) 
Absoluut of relatief: meten met verschillende maten (1) 
top10
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016
Ondanks COVID-19 hebben MKB’ers nog steeds groeiplannen
Organisaties ervaren meer cyberaanvallen sinds de start van de pandemie
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk
Eén op vijf vacatures in gezondheidszorg onvervulbaar
Cybersecurity: van plan naar executie
Praktische tips voor managen op afstand
Aanzienlijk minder krimp
Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
Corona zorgt voor boost in online verkopen
meer top 10