zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Van mozaïek naar melting pot: bedrijven hebben moeite met integreren klantdata

20 september 2016 - Gefragmenteerde klantinformatie vormt voor veel Nederlandse bedrijven het belangrijkste struikelblok in het voeren van een succesvol marketingbeleid. Hoewel klantinteractie en verdienmodellen steeds meer digitaliseren, is er vaak nog sprake van ‘datasilo’s’ en is dynamische data niet realtime beschikbaar.

Dat blijkt uit marktonderzoek van 2bMore. Het gaat om onderzoek onder bedrijven met meer dan 100.000 relaties. 32 procent van de deelnemers aan het onderzoek onderhoudt contact met meer dan een miljoen klanten.


Het uitbouwen en vasthouden van klanten wordt door 53 procent van de bedrijven als grootste marketinguitdaging gezien, op de voet gevolgd door het werven van nieuwe klanten (49 procent). Opvallend is dat de integratie van on- en offline data en het personaliseren van outbound marketing een stuk lager op de agenda staat (beide 23 procent).
 
Realtime
Externe communicatiekanalen blijken bij veel bedrijven niet (met elkaar) geïntegreerd. De grootste groep bedrijven (één op de drie) heeft het e-mailsysteem gekoppeld aan één ander outbound kanaal (bijvoorbeeld direct mail, telemarketing of SMS) en 26 procent aan twee andere kanalen. 21 procent van het Nederlandse bedrijfsleven kan niet geïntegreerd werken.
Volgens Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore, hindert deze gefragmenteerde manier van werken bedrijven in het behouden van bestaande klanten en in het werven van nieuwe klanten. "Bedrijven die waarde creëren uit data doen twee dingen heel goed," legt Van Stiphout uit. "Hun data is centraal beschikbaar én ze kunnen deze inzetten via gepersonaliseerde communicatiekanalen."
 
Data verzamelen

Het niet centraal beschikbaar zijn van gegevens leidt tot zogeheten ‘datasilo’s’. Hierdoor zijn bedrijven niet in staat om de effectiefste vorm van marketing – data-driven 1-op-1-marketing – handen en voeten te geven. Aan de beschikbaarheid van data ligt het niet. Negen op de tien bedrijven (89 procent) verzamelen persoonsgegevens en acht op de tien (79 procent) bewaren gegevens van transacties, contracten en abonnementen. Ook vragen aan de helpdesk (66 procent), websitestatistieken (64 procent) en nieuwsbriefstatistieken (60 procent) worden bijgehouden. Een grote meerderheid van de bedrijven (79 procent) vreest de aansluiting met de klant te verliezen als ze (blijven) achterlopen bij de ontwikkelingen op het gebied van data-driven marketing, blijkt tevens uit het onderzoek. "Het wordt steeds lastiger om klanten te binden en prospects tot verkoop te bewegen," zegt Van Stiphout van 2bMore. "Bedrijven willen met scherp schieten, maar in de praktijk komt het vaak neer op een schot hagel."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
 Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
 Drie handige kantoorapps in 2019
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Genomineerden DDMA Customer Data Award 2016 bekend
 Beter safe dan sorry als het om data gaat
 'Datacenters zijn het nieuwe fundament van de economie'
 Datawetenschap wordt mainstream: vijf gebruikstips
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Drie handige kantoorapps in 2019
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
Papieren data nog steeds onveilig
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
Tinder populairste dating app in Nederland
meer top 10