zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zorgsector ontdekt IT-outsourcing

23 augustus 2016 -  De Nederlandse zorginstellingen zijn bezig met een inhaalslag waar het gaat om het uitbesteden van IT-diensten. De voornaamste driver voor outsourcing is het verbeteren van de kwaliteit van de primaire processen. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld 49 procent.

80 procent van de instellingen die tot uitbesteding zijn overgegaan geeft aan dat de doelstellingen van de outsourcing gerealiseerd zijn. Dat zijn enkele belangrijke conclusies uit het onderzoek  ‘Sourcing van IT in de zorg’ dat managementadviesbureau Quint Wellington Redwood uitvoerde.


De digitalisering van de samenleving heeft de relatie tussen zorgverleners en zorgontvangers blijvend veranderd. Het benutten van nieuwe technologie kan instellingen helpen in te spelen op de nieuwe situatie. Outsourcing van IT is daarvoor een steeds populairdere oplossing, zo blijkt uit het onderzoek.   
 
Verbetering van de kwaliteit
De voornaamste beweegreden (72 procent) om over te gaan tot outsourcing van IT-diensten is het verhogen van de kwaliteit van de primaire processen. Daarmee heeft de zorgsector een ander primair motief dan bijvoorbeeld de overheid (focus op kernactiviteiten) en de financiële sector (kostenbesparingen). In de zorg is ‘toegang tot resources’ de tweede belangrijke driver (50 procent): het is voor interne IT-afdelingen steeds lastiger om de juiste competenties binnen te halen en vooral te houden. De derde reden is de wil om focus te houden op de kernactiviteiten (38 procent). 80 procent van de instellingen die tot outsourcing zijn overgegaan geeft aan dat ze de doelstellingen van de aanbesteding hebben behaald.
De zorg lijkt ten opzichte van andere sectoren bezig aan een inhaalslag voor wat betreft de outsourcing van IT-diensten. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld 49 procent.
  
Aanbevelingen
De onderzoekers benadrukken dat outsourcing een middel is en geen doel. Een besluit over uitbesteding moet dan ook passen in een bredere, strategische visie van de gehele organisatie. Sourcing hoeft niet per se OUTsourcing te zijn. Het advies aan zorginstellingen is om niet alleen op zoek te gaan naar passende leveranciers, maar ook naar effectieve samenwerkingsverbanden binnen de zorg. Voor sommige IT-diensten is een bepaalde kritische massa nodig om efficiënt en hoogwaardig te zijn.
 
Het onderzoek
Bij Quint maakt zowel sourcing- als healthcareconsultancy deel uit van de uitgebreide, wereldwijde adviespraktijk op het snijvlak van bedrijfsvoering en IT. In die combinatie is in 2016 voor de eerste maal een onderzoek naar de sourcing van IT uitgevoerd bij een groot aantal zorginstellingen in Nederland. In diepte interviews is uitgebreid ingegaan op de beweegredenen en de beoogde en behaalde resultaten bij het outsourcen van IT-dienstverlening. Quint gaat dit onderzoek jaarlijks herhalen, zodat trends in de uitkomsten kunnen worden geanalyseerd en met de zorgsector gedeeld kunnen worden. Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Dominante rol ransomware, stalkerware en MFA-bypasses'
 Vijf tips voor werknemers om overmatig stress te voorkomen
 Meerderheid bedrijven gebruikt technologie om personeelstekorten aan te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Security door externe specialisten steeds populairder
 Toenemende outsourcing van secretariaatswerkzaamheden
 Het einde van het langlopende outsourcingcontract is in zicht, wat nu?
 Outsourcing blijft groeien, vooral door de cloud
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
Werkgevers krijgen advies: ''Stel harde regels op, tot ontslag aan toe''
De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
Ziekteverzuimpercentage 2022 na twintig jaar weer boven de vijf procent
meer top 10