zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zorgsector ontdekt IT-outsourcing

23 augustus 2016 -  De Nederlandse zorginstellingen zijn bezig met een inhaalslag waar het gaat om het uitbesteden van IT-diensten. De voornaamste driver voor outsourcing is het verbeteren van de kwaliteit van de primaire processen. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld 49 procent.

80 procent van de instellingen die tot uitbesteding zijn overgegaan geeft aan dat de doelstellingen van de outsourcing gerealiseerd zijn. Dat zijn enkele belangrijke conclusies uit het onderzoek  ‘Sourcing van IT in de zorg’ dat managementadviesbureau Quint Wellington Redwood uitvoerde.


De digitalisering van de samenleving heeft de relatie tussen zorgverleners en zorgontvangers blijvend veranderd. Het benutten van nieuwe technologie kan instellingen helpen in te spelen op de nieuwe situatie. Outsourcing van IT is daarvoor een steeds populairdere oplossing, zo blijkt uit het onderzoek.   
 
Verbetering van de kwaliteit
De voornaamste beweegreden (72 procent) om over te gaan tot outsourcing van IT-diensten is het verhogen van de kwaliteit van de primaire processen. Daarmee heeft de zorgsector een ander primair motief dan bijvoorbeeld de overheid (focus op kernactiviteiten) en de financiële sector (kostenbesparingen). In de zorg is ‘toegang tot resources’ de tweede belangrijke driver (50 procent): het is voor interne IT-afdelingen steeds lastiger om de juiste competenties binnen te halen en vooral te houden. De derde reden is de wil om focus te houden op de kernactiviteiten (38 procent). 80 procent van de instellingen die tot outsourcing zijn overgegaan geeft aan dat ze de doelstellingen van de aanbesteding hebben behaald.
De zorg lijkt ten opzichte van andere sectoren bezig aan een inhaalslag voor wat betreft de outsourcing van IT-diensten. 61 procent van de zorginstellingen geeft aan meer te gaan uitbesteden; in andere sectoren is dat gemiddeld 49 procent.
  
Aanbevelingen
De onderzoekers benadrukken dat outsourcing een middel is en geen doel. Een besluit over uitbesteding moet dan ook passen in een bredere, strategische visie van de gehele organisatie. Sourcing hoeft niet per se OUTsourcing te zijn. Het advies aan zorginstellingen is om niet alleen op zoek te gaan naar passende leveranciers, maar ook naar effectieve samenwerkingsverbanden binnen de zorg. Voor sommige IT-diensten is een bepaalde kritische massa nodig om efficiënt en hoogwaardig te zijn.
 
Het onderzoek
Bij Quint maakt zowel sourcing- als healthcareconsultancy deel uit van de uitgebreide, wereldwijde adviespraktijk op het snijvlak van bedrijfsvoering en IT. In die combinatie is in 2016 voor de eerste maal een onderzoek naar de sourcing van IT uitgevoerd bij een groot aantal zorginstellingen in Nederland. In diepte interviews is uitgebreid ingegaan op de beweegredenen en de beoogde en behaalde resultaten bij het outsourcen van IT-dienstverlening. Quint gaat dit onderzoek jaarlijks herhalen, zodat trends in de uitkomsten kunnen worden geanalyseerd en met de zorgsector gedeeld kunnen worden. Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart werkend Nederland gaat dagelijks met tegenzin naar het werk
 Wassenbeeld Emma legt gezondheidsrisico’s kantoorwerk bloot
 Vijf interessante ontwikkelingen in tech voor 2020
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Security door externe specialisten steeds populairder
 Toenemende outsourcing van secretariaatswerkzaamheden
 Het einde van het langlopende outsourcingcontract is in zicht, wat nu?
 Outsourcing blijft groeien, vooral door de cloud
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
reacties
Zo voorkomt u keuzestress (1) 
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst (1) 
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
top10
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris
Zo wordt uw organisatie een leider in duurzaamheid
Wat moet u doen als uw medewerker data verliest?
Helft aanstaande vaders niet bekend met komende geboorteverlofregeling
Zet energiemanagement hoger op de duurzaamheidsagenda
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst
UvA en TomTom openen onderzoekslab voor autonoom rijden
Kwart Nederlanders actief op zoek naar nieuwe baan
Winnaars bekend van 2019 EMEA Convergence Client Awards
Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday
meer top 10