zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Nederlandse Bestuurder niet 'té oud en onervaren'!'

18 augustus 2016 - De media kopte deze week breed in met ‘bestuurders oud en onervaren’. Dit naar aanleiding van internationaal onderzoek van de Financial Times over de samenstelling van de besturen van beursgenoteerde bedrijven. Volgens de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD) is dit een veel te gekleurde conclusie, te kort door de bocht en onvolledig. 

"Leeftijd zegt niet zoveel als het gaat om internationale top ervaring bij beursgenoteerde bedrijven. Het gaat om die ervaring in combinatie met de uitdagingen die die bedrijven hebben c.q. staan te wachten. En ‘onervaren' is geenszins het geval. In vrijwel alle gevallen is de huidige zittingstermijn vooraf gegaan door een uitgebreide ervaring in andere functies en bedrijven," zo meent de NCD.



Cijferblindheid
Het onderzoek is wat de NCD betreft een fraai voorbeeld van ‘cijferblindheid’: "Je moet wel weten wat er achter die cijfers zit. En dat geeft geen enkele aanleiding om te stellen dat Nederlandse top-bestuurders té oud en onervaren zijn."
FT had, volgens de NCD, nog een punt gehad als ze de cijfers hadden gerelateerd aan de vele technologische ontwikkelingen, maar ook aan de digitalisering, de integratie van de Y en Z generaties en andere HR uitdagingen die de meeste huidige bestuurders niet echt op het lijf zijn geschreven. Welke verbetering op de inhoud aan de orde is, is echter uit het onderzoek van de FT niet te halen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Is trots nog steeds taboe?
 Panama Papers waarschuwing én zegen voor commissarissen
 Leiderschap: vrouwen meer Future Proof dan mannen?
 Kwaliteit toezicht belangrijker dan aantal commissariaten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10