zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

FinanciŽle instellingen missen omzet door gebrekkige toegang tot data

12 juli 2016 - Managers bij financiële instellingen bevestigen dat toegang tot data op basis van selfservice bijdraagt aan een hogere omzet en klanttevredenheid. Vier op de vijf managers (83 procent) denkt dat een bedrijfsbrede beschikbaarheid van financiële data en klantdata de jaaromzet van hun onderneming met minstens vijf procent verhoogt.

Toch biedt minder dan een op de vijf financiële instellingen al hun afdelingen en teams een consistente toegang tot informatie en data. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Qlik en WSJ. Insights onder ruim 300 managers bij financiële dienstverleners uit Noord-Amerika, Europa en Azië. De respondenten zijn evenredig verdeeld over de bancaire sector, de kapitaalmarkt en de verzekeringswereld.



Uitdagingen en sterkten
Managers geven aan dat hun analytische bedrijfsfunctie ‘uiterst effectief’ is als het gaat om het vastleggen van klantgegevens (86 procent) en het beveiligen van data (80 procent). Desondanks geeft bijna de helft van de respondenten (49 procent) aan dat zij geen inzicht hebben in wie precies welke informatie nodig heeft. De respondenten ervaren ook een aantal uitdagingen als het gaat om het beschikbaar maken van data voor meerdere teams en afdelingen. Een van die interne uitdagingen is dat informatie verspreid is opgeslagen in ongelijksoortige systemen die vaak niet met elkaar compatibel zijn. 42 procent van de managers noemt dit als belangrijkste uitdaging. Andere obstakels zijn het verlies van bedrijfskritische informatie als gevolg van gebrekkige communicatie (43 procent) en dat data onvoldoende wordt gezien als een gemeenschappelijk bedrijfsmiddel (41 procent).

Andere belangrijke onderzoeksresultaten zijn:
 
  • Banken lopen achter op andere financiële instellingen wat betreft inzicht in wie precies welke informatie nodig heeft (45 procent versus 55 procent).
  • Respondenten uit de verzekeringsmarkt geven vaker aan dat hun organisatie data uit meerdere bronnen verzamelt en dat medewerkers daar toegang tot hebben (46 procent versus 38 procent van respondenten in andere sectoren). Desondanks zijn zij het minst geneigd om te zeggen dat hun organisatie alle afdelingen toegang geeft tot relevante informatie en data (veertien procent versus twintig procent).
  • Kleine bedrijven hebben vaker last van praktische problemen rond de interne communicatie, interoperabiliteit van systemen, complexiteit van informatie en een gebrek aan standaarden.
  • Grotere bedrijven hebben het meest te maken met organisatorische vraagstukken, zoals problemen rond het eigendom van data, training van eindgebruikers en de verantwoordelijkheden van het senior management.

Perfect storm
Duncan Ash, Senior Director, Global Financial Services bij Qlik: "Financiële instellingen bevinden zich wat analyse betreft in de ‘perfect storm’: zij hebben te maken met een grote complexiteit en hoeveelheid aan data, terwijl de business in rap tempo nieuwe vragen heeft die snel antwoord behoeven. De bedrijven die in staat zijn om het snelst te reageren in een volatiele markt, zullen het meest profiteren van datagedreven beslissingen. Hiervoor zijn Business- en IT-teams nodig die in cohesie samenwerken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijven worstelen met veiligheid nieuwe technologie
 Zeven procent van de werkenden wil minder uren werken
 Dit moet elke manager weten over threat intelligence
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beter safe dan sorry als het om data gaat
 Effectieve preventieve monitoringsoplossing: de negen belangrijkste kenmerken
 Datawetenschap wordt mainstream: vijf gebruikstips
 Digitale transformatie: zeven concrete stappen naar succes
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
Bedrijven betalen loyale ITíer minder dan jobhopper
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ĎMVO Manager van het Jaar 2019í
Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
meer top 10