zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

FinanciŽle instellingen missen omzet door gebrekkige toegang tot data

12 juli 2016 - Managers bij financiële instellingen bevestigen dat toegang tot data op basis van selfservice bijdraagt aan een hogere omzet en klanttevredenheid. Vier op de vijf managers (83 procent) denkt dat een bedrijfsbrede beschikbaarheid van financiële data en klantdata de jaaromzet van hun onderneming met minstens vijf procent verhoogt.

Toch biedt minder dan een op de vijf financiële instellingen al hun afdelingen en teams een consistente toegang tot informatie en data. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Qlik en WSJ. Insights onder ruim 300 managers bij financiële dienstverleners uit Noord-Amerika, Europa en Azië. De respondenten zijn evenredig verdeeld over de bancaire sector, de kapitaalmarkt en de verzekeringswereld.



Uitdagingen en sterkten
Managers geven aan dat hun analytische bedrijfsfunctie ‘uiterst effectief’ is als het gaat om het vastleggen van klantgegevens (86 procent) en het beveiligen van data (80 procent). Desondanks geeft bijna de helft van de respondenten (49 procent) aan dat zij geen inzicht hebben in wie precies welke informatie nodig heeft. De respondenten ervaren ook een aantal uitdagingen als het gaat om het beschikbaar maken van data voor meerdere teams en afdelingen. Een van die interne uitdagingen is dat informatie verspreid is opgeslagen in ongelijksoortige systemen die vaak niet met elkaar compatibel zijn. 42 procent van de managers noemt dit als belangrijkste uitdaging. Andere obstakels zijn het verlies van bedrijfskritische informatie als gevolg van gebrekkige communicatie (43 procent) en dat data onvoldoende wordt gezien als een gemeenschappelijk bedrijfsmiddel (41 procent).

Andere belangrijke onderzoeksresultaten zijn:
 
  • Banken lopen achter op andere financiële instellingen wat betreft inzicht in wie precies welke informatie nodig heeft (45 procent versus 55 procent).
  • Respondenten uit de verzekeringsmarkt geven vaker aan dat hun organisatie data uit meerdere bronnen verzamelt en dat medewerkers daar toegang tot hebben (46 procent versus 38 procent van respondenten in andere sectoren). Desondanks zijn zij het minst geneigd om te zeggen dat hun organisatie alle afdelingen toegang geeft tot relevante informatie en data (veertien procent versus twintig procent).
  • Kleine bedrijven hebben vaker last van praktische problemen rond de interne communicatie, interoperabiliteit van systemen, complexiteit van informatie en een gebrek aan standaarden.
  • Grotere bedrijven hebben het meest te maken met organisatorische vraagstukken, zoals problemen rond het eigendom van data, training van eindgebruikers en de verantwoordelijkheden van het senior management.

Perfect storm
Duncan Ash, Senior Director, Global Financial Services bij Qlik: "Financiële instellingen bevinden zich wat analyse betreft in de ‘perfect storm’: zij hebben te maken met een grote complexiteit en hoeveelheid aan data, terwijl de business in rap tempo nieuwe vragen heeft die snel antwoord behoeven. De bedrijven die in staat zijn om het snelst te reageren in een volatiele markt, zullen het meest profiteren van datagedreven beslissingen. Hiervoor zijn Business- en IT-teams nodig die in cohesie samenwerken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
 Vraag naar e-health experts stijgt explosief
 De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beter safe dan sorry als het om data gaat
 Effectieve preventieve monitoringsoplossing: de negen belangrijkste kenmerken
 Datawetenschap wordt mainstream: vijf gebruikstips
 Digitale transformatie: zeven concrete stappen naar succes
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man (1) 
Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?  (1) 
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen (1) 
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht (1) 
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken (1) 
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling (1) 
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
top10
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
Nederlander heeft liever geen expat als collega
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
meer top 10