zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Millennialbeleggers hebben onrealistische verwachtingen

21 juni 2016 - Nederlanders, en met name de jongeren in de zogenaamde 'millennial' generatie (achttien-35 jaar) hebben onrealistische verwachtingen over de mogelijke rendementen die hun beleggingen kunnen opleveren en richten zich vooral op de korte termijn.

Dit blijkt uit de Global Investor Study 2016 van Schroders, gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 20.000 beleggers in 28 landen, waaronder 1.000 in Nederland.



Te rooskleurige rendementsverwachtingen
Uit het onderzoek blijkt dat beleggers veel te rooskleurige verwachtingen hebben van het rendement dat ze mogelijk op lange termijn zouden kunnen behalen. Wereldwijd streven de respondenten naar een verwacht rendement op hun beleggingen van 9,1 procent, maar aangezien de rente in veel landen op een historisch dieptepunt staat, is het waarschijnlijk dat veel beleggers teleurgesteld zullen worden.
In Nederland lag het gemiddelde niveau van het gehoopte (en verwachte) rendement op een meer gematigde 7,3 procent (7,9 procent voor heel Europa) maar dit is nog steeds te hoog, gegeven de historische rendementen over langere periodes. De Nederlandse millennials binnen de ondervraagde groep hebben nog onrealistischere verwachtingen: zij rekenen op minimaal 9,6 procent per jaar, tegen 6,6 procent voor de beleggers van 36 jaar en ouder..

Voorkeur voor korte termijn
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat beleggers wereldwijd en in Nederland sterk op de korte termijn gericht zijn. Gemiddeld verwachten Nederlanders hun beleggingen iets langer dan drie (3,6) jaar aan te houden. Dit is prima voor cash en bepaalde soorten obligaties, maar zal vaak te kort zijn om tegenwicht te bieden aan de volatiliteit die eigen is aan de aandelenmarkt.
Ongeveer een vijfde (22 procent) verklaarde beleggingen minstens vijf jaar aan te houden - de minimale realistische beleggingsduur voor aandelen - terwijl ongeveer een derde (31 procent) een zeer korte termijn van minder dan een jaar aanhoudt. Ongeveer de helft van de leeftijdsgroep tussen achttien en 35 jaar (46 procent) belegt met een horizon van minder dan een jaar, terwijl slechts 6 procent een beleggingshorizon heeft die verder strekt dan vijf jaar.

Beleggen voor onmiddellijke financiële behoeften
Ondanks dit kennelijke gebrek aan inzicht is de behoefte aan 'inkomen' nog steeds de belangrijkste motivatie om te beleggen. De drie voornaamste redenen die door Nederlandse beleggers werden genoemd om te beleggen, hadden allemaal te maken met inkomen voor nu of later: aanvulling van het pensioen (genoemd door 58 procent), belegging van inkomen om de portefeuille uit te breiden (genoemd door 31 procent) en aanvulling van het salaris (genoemd door 34 procent). Maar Nederlandse millennials, zo blijkt uit de resultaten, beleggen in het algemeen eerder om in hun onmiddellijke financiële behoeften te voorzien dan om winst voor de lange termijn te behalen.
De eerder genoemde drie redenen om te beleggen scoren onder millennials allemaal minder dan bij de leeftijdsgroep 36+. Vergeleken met oudere beleggers beleggen zij vaker om in hun eerste inkomen te voorzien (zestien procent millennials tegen vier procent beleggers van 36+) of iets (groots) anders te kopen anders dan een huis (zeventien procent tegen negen procent) of te helpen met de huur of (af)betaling van de hypotheek (veertien procent tegen vier procent). Aan de andere kant waren ze minder geneigd om te beleggen om hun pensioen aan te vullen (42 procent millennials tegen 63 procent beleggers van 36 jaar en ouder) of om het inkomen te herbeleggen en hun beleggingsportefeuille uit te breiden (22 procent tegen 34 procent).

Financiële doelen
Michel Vermeulen, algemeen directeur Schroders Benelux, licht toe: "Beleggen wordt beschouwd als een belangrijk middel om huidige en toekomstige financiële doelen te bereiken. Dat blijkt uit de hoge behoefte aan rendement. Wat beleggers daarbij het belangrijkste vinden, zo blijkt uit de resultaten, is dat ze het geïnvesteerde bedrag terugkrijgen en een rendement behalen dat hoger is dan de inflatie.
Maar gezien het kortetermijndenken en de onrealistische rendementsverwachtingen van de beleggers valt te vrezen dat velen teleurgesteld zullen worden. Zeker voor de jongere generatie onder de 36 wordt de noodzaak om te plannen voor de lange termijn steeds belangrijker."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen maken zich meer zorgen over hun financiële toekomst dan mannen
 Vijf dingen die u kunt leren van Monopoly
 Renteverlaging: ‘Whatever it takes’
  Beleggers willen transparantie, ethiek en resultaat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10