zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Het nieuwe werken' vereist modernisering hygiënebeleid

9 juni 2016 - Nederland is voorloper in flexwerken en het hanteren van open werkplekken. Slechts 25 procent van werkend Nederland zit nog in een eigen, afgesloten kantoor en tweederde van de kantoorruimtes zijn in de afgelopen drie jaar vernieuwd of verbouwd.

En dat heeft niet alleen invloed op hoe we werken, maar ook gevolgen voor de hygiënebeleving op kantoor - blijkt uit onderzoek van Tork, onderdeel van SCA. Ruim twee van de vijf werknemers maakt zich wel eens zorgen over hoe schoon de voorganger de werkplek heeft achtergelaten. Meer dan een derde is wel eens bang om besmet te worden door zieke collega's en 45 procent vindt het vervelend als mensen hun spullen niet achter zich opruimen. In een trendrapportage publiceert Tork hoe de facility- en schoonmaakbranche op het werken in open omgevingen kan meebewegen.



Flexwerken en open werkplek vragen om flexibel hygiëneprotocol
Over het algemeen wordt er in kantooromgevingen geen aandacht besteed aan extra hygiënehandhaving tijdens het griepseizoen en in 25 procent van de gevallen ontbreekt überhaupt een hygiëneprotocol. Niet geheel verrassend dus, dat bijna 40 procent van de ondervraagden de toiletruimtes op het werk vaak niet hygiënisch vindt. En slechte hygiëne heeft volgens 77 procent een negatief effect op medewerkers. Volgens Tork is een flexwerkomgeving daarom aanleiding om op een nieuwe, flexibele manier naar hygiënebeleid te kijken. "Door het proactief beschikbaar stellen van hygiëneproducten bijvoorbeeld, zoals desinfecterende handgel of reinigingsdoekjes voor het afnemen van toetsenborden of tafelbladen. En door mensen te motiveren door gebruiksvriendelijke producten aan te bieden. Want nog steeds geeft de meerderheid van de mensen bijvoorbeeld de voorkeur aan papieren handdoekjes," aldus Renee Remijnse, marketing manager bij Tork Benelux.

Toilet krijgt sociale ontsnappingsfunctie
Op dit moment is één op vijf Nederlanders gewend om in een ruimte met gedeelde werkplekken te opereren en 40 procent vindt dat hun arbeidsplek een goede plaats is om te socializen met collega's. Hoewel we er over het algemeen geen moeite mee hebben om een werkplek te delen, zou de meerderheid liever in een kantooromgeving werken die meer rust en stilte biedt. Afgesloten ruimtes zoals stilteplekken, vergaderruimtes en zelfs de toiletruimtes krijgen daarom steeds meer een sociale ontsnappingsfunctie. Remijnse: "Toiletruimtes vervullen wat dat betreft een dubbelrol: even een momentje voor uzelf, een telefoontje naar het thuisfront of bijkletsen met een goede collega. Ook daarop kunnen facilitaire teams hun werk inrichten. Comfort en design wordt belangrijker en feedback van de werknemers is belangrijk. Maak er echt hún ruimte van. En tot slot: door dispenservoorraden aan realtime data-inzicht te koppelen is cleaning on demand mogelijk zodat drukbezochte ruimtes altijd netjes en fris zijn."

Werken in de cloud
Een groeiend aantal flexwerkers heeft niet alleen gevolgen voor het hygiënebewustzijn van medewerkers, het gaat ook gepaard met technologische aanpassingen. Vier op de vijf werknemers geeft aan dat er in de afgelopen drie jaar technische ontwikkelingen zijn doorgevoerd binnen hun werkomgeving. Bijna twee derde is van mening dat zulke innovaties het werkende leven gemakkelijker maken, maar 45 procent van de medewerkers ergert zich wanneer techniek niet naar behoren functioneert. Remijnse: "Door goed te luisteren naar de veranderende behoeften van medewerkers en deze ontwikkelingen goed te begrijpen, kunnen we de facility- en schoonmaakbranche beter adviseren over hoe zij met deze veranderingen mee kunnen bewegen".

Wist u dat...
Uit het onderzoek blijkt dat hygiëne op de werkvloer met aardig wat frustraties gepaard gaat. Flexwerkomgeving of niet, de grootste ergernissen van medewerkers op kantoor zijn:

- Het aantreffen van haren van collega's op wasbak of badkamervloer (64 procent)
- Vies ogende of vies ruikende kleren van collega's (63 procent)
- Kruimels of vlekken van andermans eten/drinken (61 procent)
- Collega's die rommel niet achter zich opruimen (54 procent)
- Het gebruiken van hetzelfde toilet als onbekende bezoekers (45 procent)
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hygiënegewoontes op kantoor onthuld
 Minder ziekteverzuim door goede hygiëne
 38 procent openbare toiletten bacteriologisch schoon
 39 procent werknemers heeft smerige werkplek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10