zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT-kandidaten bereiken? Doe het met contentdeling

9 juni 2016 - De juiste kandidaten werven voor specialistische ICT-functies begint een sport op zich te worden. Een sport waarin hard gewerkt moet worden om het hoofd boven water te houden. Het aantal ICT-vacatures blijft jaar na jaar stijgen en uit onderzoek van het UWV blijkt dat de moeilijkst vervulbare vacatures zich in de sector ICT bevinden.

Bedrijven moeten zich anno 2016 dus als nooit tevoren gaan onderscheiden van de competitie, om de gewenste aandacht van hoog aangeschreven ICT-kandidaten te genereren.


Naarmate de interne vraag naar hooggekwalificeerde ICT’ers stijgt, merken steeds meer ICT-bedrijven dat traditionele methoden van werving niet meer afdoende zijn om de echte topkandidaten binnen te halen. Een vacature plaatsen op een vacaturebank en verwachten dat de beste kandidaat zich als vanzelf meldt, is een illusie. En ook het eigen netwerk, dat vaak bij kleinere bedrijven in de beginfase nog voor veel goede ICT-kandidaten zorgt, raakt op een gegeven moment uitgeput.
Er zal ingezet moeten worden op een strategie die de ICT-kandidaat actief benadert en de dialoog met hem opzoekt. De tijden van een hengel uitgooien en hopen dat er iemand bijt, zijn voorbij. De nieuwe manier van uzelf profileren als bedrijf lijkt te liggen in het delen van relevante content, bevestigt ook vacaturesite Bonque in haar nieuwste e-book.

Meet them where they are
De eerste kennismaking van een ICT-kandidaat met uw bedrijf vindt idealiter plaats via de voor hem bekende kanalen. Begeeft uw ideale kandidaat zich veel op LinkedIn, op andere professionele social media, op Twitter, of juist meer op platformen voor developers? Om met de kandidaat in contact te komen, zult u zich op deze kanalen moeten laten zien als bedrijf.
De oplossing ligt er niet in om opdringerig te werk te gaan, door bijvoorbeeld de kandidaat ‘koud’ een vacaturetekst of promotiepraatje onder de neus te drukken. Als een kandidaat nog nooit van uw bedrijf gehoord heeft en geen gevoel heeft opgebouwd bij uw brand, zal hij minder snel ‘bijten’. Het alternatief is om, ver voor de vacature ontstaat, te beginnen met het bouwen aan het imago van het bedrijf door middel van employer branding.

De kracht van content
Het creëren en delen van aantrekkelijke content is een krachtig middel in de trend die employer branding heet. Een trend die inmiddels niet meer weg te denken is in het landschap van invloedrijke ICT-bedrijven. Content speelt hierin een belangrijke rol, omdat het als het ware het online visitekaartje voor uw bedrijf vormt.
Door met verschillende soorten content te laten zien wat uw organisatie interessant of belangrijk vindt, kan een kandidaat zich een beeld vormen en besluiten of hij zich wel of niet met uw bedrijf wil associëren. Hij kan besluiten of hij zich thuis zou voelen bij uw bedrijf, en uiteindelijk kan dit hem dan ook doen overwegen om te solliciteren.

Soorten content
En wat houdt ‘content’ dan precies in? Content komt in vele vormen:
 
  • Tekstuele content als blogposts, persberichten, nieuwsartikelen, whitepapers, e-books, case studies, quotes en testimonials
  • Visuele content als infographics, afbeeldingen, stroomschema’s, Slideshare presentaties
  • Video-content als webinars, Youtube-filmpjes (interviews, how-to’s).
Ook door de juiste vormen van content te kiezen (en hierin te variëren), bepaalt  u het beeld dat een kandidaat van uw organisatie krijgt. Kies dus zorgvuldig en zorg dat u doet waar u als bedrijf goed in bent.
Schrijf bijvoorbeeld zelf geen stukken als u daar geen ster in bent (laat uw stukken dan door iemand anders binnen het bedrijf schrijven), en kies niet voor videocontent als u noch de experts, noch het budget hebt om dat soort content te maken. De content die u deelt moet altijd professioneel ogen; alleen zo bouwt u aan een positief employer brand. Wees kritisch!

Content afstemmen op uw specifieke doelgroep
Als u contentdeling in wilt gaan zetten om kandidaten te boeien en te binden aan uw bedrijf, is het afkaderen van uw exacte doelgroep een handig startpunt. Pas als  de doelgroep afgekaderd is, kunt u namelijk bepalen welke soort content relevant zou kunnen zijn voor hen.
Weet u precies in welke doelgroep uw ideale kandidaat zich bevindt? Alleen als u hiervan een helder beeld hebt, kunt u weten met welke content u bij deze ideale kandidaat de juiste snaar kunt raken.
Door uw bestaande werknemers onder de loep te nemen, kunt u erachter komen hoe uw doelgroep eruit ziet. Welke interessegebieden leven er onder de bestaande medewerkers? Wat voor content lezen of bekijken zij graag? Via welke kanalen? Durf het ze te vragen, en de inzichten die hieruit komen, zullen erg waardevol zijn. Het legt een belangrijke basis voor ieder bedrijf dat serieus met contentdeling aan de slag wil.

Wilt u meer weten over hoe u als ICT-bedrijf contentdeling in kunt zetten om meer ICT-kandidaten te bereiken? In het e-book ‘4 stappen om je bereik onder ervaren ICT-specialisten te vergroten’ gaat ICT-arbeidsmarktspecialist Bonque verder in op de praktijk van content creëren en content delen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo vergroten werkgevers hun bereik onder ICT-kandidaten
 Hbo’ers in de ICT zijn gewild
 Twintig procent meer ICT-vacatures
 Groeiende vraag naar ICT-personeel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10